You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 16 Lut 2019, 19:46

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #834136 Wysłany: 10 Lut 2018, 20:00; 
 Temat postu: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Sebastian
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 09 Lut 2018,
Posty: 6
Witam.
Bardzo proszę o dokładnego manualna wraz ze zdjęciami dotyczącego wymiany rozrzadu,wraz z uszczelniaczami, w grande punto 1.4 8V.To moja pierwsza taka robota,więc prosze o dokladny opis.Podczas wymiany chcę zastosować blokadę rozrządu -żeby wszystko było tak jak ma być.
Dziękuje


Góra
 Profil  
 

 
 Post #834491 Wysłany: 18 Lut 2018, 19:00; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Imię: Mateusz
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 01 Gru 2014,
Posty: 61
Na youtube są filmiki opisujące po kolei co robić. Uszczelniacze żeby wymienić to musisz koła odkręcić i masz dostęp. Wbijasz jakiś śrubokręt lub co tam masz i wyciągasz stare. Nowe wbijasz przez jakąś tulejkę nadasadkę klucza pasującą średnicą do uszczelniaczy. Ale nie wiem czy to jest dobry pomysł na zmianę rozrządu jeżeli pytasz o takie rzeczy, na twoim miejscu zleciłbym to komuś co to ogarnia na co dzień. Ale jak to mówią do odważnych świat należy. Aha no i nie zapomnij o kluczu dynamometrycznym.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #834542 Wysłany: 19 Lut 2018, 20:03; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Sebastian
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 09 Lut 2018,
Posty: 6
Dzięki ale liczyłem na coś więcej.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #837288 Wysłany: 13 Lut 2019, 21:33; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Inne
Wersja: S
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 12 Cze 2016,
Posty: 446
Pomógł: 8
Umiesz liczyć, licz na siebie.
Ruscy robią bez blokad i też jest git*... :E
Część 1/2: https://www.youtube.com/watch?v=5mRNWRPNtoc
Część 2/2: https://www.youtube.com/watch?v=wsU94lRD_dU
* - przy założeniu, że rozrząd nie przeskoczył.

PS
Na pierwszą w życiu taką robotę, ten silnik jest już NIE zalecany raczej.
Uczcie się na prostszych, bezkolizyjnych konstrukcjach (rodzina FIRE, ale w starszych modelach, np. Uno, Punto 1).

*------------------------------------- EDIT (rok 2018) ----------------------------------*

Czy ktoś próbował dorobić samodzielnie blokady, albo pożyczyć i skopiować?
Albo kupić, skopiować i oddać towar (tracimy tylko koszty 2 przesyłek)...

Elementy nie są skomplikowane, można się pokusić nawet o pomiary...z fotografii.
Rozstawy otworów NIE są krytyczne. Kąty tak: to główny powód istnienia wszelkich blokad.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rozstawy nie ważne (100-105 mm), głównie kąty się liczą. Otwory mogą być jako "fasolki".


Przykłady blokad handlowych. Można mierzyć z niektórych fotek (znając jeden wymiar, rozmiar otworu, rozmiar śrub, reszta wynika ze skali i po temacie). Blokada wałka rozrządu wygląda na równe 10 stopni. Podobno są różnice w wyglądzie wałka w 1,2 oraz 1,4 więc trzeba uważać przy jego ustawianiu przed zablokowaniem, może być odwrotnie (choć blokady te same).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Kąt blokady wałka rozrządu to chyba 10 stopni.


Z fotografii wychodzą ładne, równe liczby. Kąty najważniejsze, reszta to "pikuś". Wzornik do ustawiania pokrywy zaworów można olać.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Relacje kątowe są tu najważniejsze!


Wymiary "zdjęte" z fotografii. Otwory typu 6 oraz 8 milimetrów z kawałkiem, to otworki przelotowe na śruby M6 oraz M8, ich rozstaw (średnica) nie jest ważna, można by wykonać tzw. "fasolki" (byle zwrócone tak, aby kątów nie zakłócić).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wymiary z fotografii DA SIĘ wyciągnąć!


Wszystkie otwory (3 duże, 1 mały) leżą na jednej średnicy raczej (tej mniejszej, około 18,7 mm promień).

Czyli tak (otwory przerobione na "fasolki"). Blokada może być z płaskownika (kształt "lizaka" nie potrzebny). Również można zignorować występ/dystans pod śrubkę M6 (podłożyć coś, albo po prostu nie dokręcać takiej blokady do końca, nie giąć jej, ona ma tylko ustalać kąt).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wizualizacja 3D. Blokada z płaskownika.


Tak się składa, że mam stare koło pasowe z Punto 1. To ta sama rodzina FIRE i pewne rzeczy muszą być i są wspólne. Koło ma te same wymiary (tak wynika z pomiarów tego koła i wyników "wyjętych" z fotografii blokad dla Grande), ale mogą być różnice np. w liczbie zębów.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Mamy 23 mm plus trochę luzu = zgadza się z "pomiarami" z fotografii blokad.


Występ/czopik ustalający też się zgadza (około 3 mm, plus trochę luzu). Położenie od środka koła też.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rodzina FIRE, wymiary koła te same...


Rozstaw otworów M8 na średnicy też się zgadza. Przy pomiarze oczywiście uwzględniona średnica trzonków śrubek.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rozstaw z Punto 1 pasuje do blokad Grande.


Analogicznie można dokonać szpiegostwa przemysłowego i inżynierii wstecznej przy pozostałych elementach z zestawu blokad. Tu podałem tylko przykład postępowania (rozrząd mam do roboty w przyszłym roku, lato 2019). Wystarczą tylko podstawowe umiejętności ślusarskie (trasowanie otworów, wiercenie, "pilniko-terapia").

[ Dodano: 01 Lut 2019, 00:19 ]

========== 2018 ==============EDIT2============== 2019 ====================
Z ciekawości kupiłem najtańsze blokady (niepełny zestaw, tylko 2 elementy).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Najtańsze blokady z Allegro...


Wymiary zdjęte z fotografii były nawet OK. Jeden "błąd", największy wymiar, rozstaw "105" ma 100 mm.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wymiary lizaka.


Grubość nieistotna, a dystans (tulejka) można zastąpić stosem podkładek.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Grubość nieistotna.


Blokada wałka rozrządu, ogólne spojrzenie (rysunki, albo model 3D będzie kiedy indziej).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokada wałka rozrządu.


Ciekawostka. Kąt 10 stopni to był w wielu starych silnikach "początkowy kąt wyprzedzenia zapłonu".
Załącznik:
Komentarz do pliku: Z fotografii i pomiarów prawdziwej blokady = 10 stopni.


Kąty na "lizaku" też wyglądają OK, nawet nie chce mi się teraz mierzyć...
Załącznik:
Komentarz do pliku: Pomiar z fotografii na 99,999% był dobry.


Wirtualna przymiarka. Wygląda OK.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rozrząd do wymiany w lato 2019. Przygotowania.


Blokada do Grande na kole z Punto 1. Pasuje na wcisk (tania blokada Chińska, 2 śrubki się wkręcają, trzecia z oporem).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokada do Grande, przymierzanie na kole z P1 (1,1).


Jeszcze jedna fotka. Pomiar kąta na blokadzie wałka rozrządu. Jest 10 stopni (jak w "pomiarze" z fotografii).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Kątomierz warsztatowy, ślusarski.


Udowodnione, że da się mierzyć z fotografii. Darujemy sobie ułamki stopnia i setne milimetra (blokada, to nie przyrząd precyzyjny).
Załącznik:
Komentarz do pliku: "Kąt wyprzedzenia zapłonu" tyle wynosił od zawsze.


Można by nawet skopiować blokady przyborami biurowymi (nie trzeba prawdziwych narzędzi)... :E
Załącznik:
Komentarz do pliku: Na blokady wystarczą nawet przymiary biurowe.


Na razie tyle...
[=======================================================================]
[ Dodano: 03 Lut 2019, 01:09 ]
Wyrzeźbione modele do pobrania: http://uploadfile.pl/pokaz/1637843---zpfr.html / https://ufile.io/7cl0e
Załącznik:
Komentarz do pliku: Model 3D "lizaka" (do 1,2 / 1,4 8V i 16V).


Załącznik:
Komentarz do pliku: Model 3D blokady wałka rozrządu 1,2/1,4 8V.


Rysunki robione "na kolanie".
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rysunek poglądowy (lepiej czytać z plików 3D).


Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokada wałka rozrządu (wiem, mało czytelne).


Blokada wału, to dziecinada. Gorzej z wykonaniem blokady wałka rozrządu w warunkach domowych. Ale coś wymyślę...

[ Dodano: 13 Lut 2019, 16:29 ]
========================== Monologu ciąg dalszy... ==========================

Jedną z najprostszych metod wykonania "lizaka" jest szablon, przyklejony do blachy wydruk w skali 1:1 (sprawdzić). Unikamy wtedy czynności "trasowania" otworów. Dystans ("tulejka") może być zastąpiony odpowiednim stosem podkładek (lub podkładka + nakrętka), sklejone na klej błyskawiczny. Łatwizna.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Wykonanie "lizaka" metodami domowymi.


Chałupnicza blokada wału korbowego. Przymiarka do koła z Punto1, pasuje ładnie, bez poprawek.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Rzemieślniczy "lizaczek" wchodzi jak ta lala.


Wykonanie blokady wałka rozrządu wymaga już umiejętności o "poziom wyżej", wpasowanie elementu pod kątem 10 stopni (ale to nadal poziom mechanicznych "warsztatów szkolnych"). Prototyp został wykonany z kątownika 20x20 mm, grubości blachy 3,5 mm. Jest trochę za mały i za cienki, także polecam użyć "o numer" większy, będzie mocniejszy i pracy mniej (bez wycinania jednej ze ścian kątownika - zakreskowane pola /////// \\\\\\\). Wpasowany "listek"/"ząbek" pod kątem, zablokowany jest na 2 śrubki (jak ktoś ma, to spawarką przyłapać), a np. nitów nie można użyć, bo "rozpychają" konstrukcję w trakcie nitowania, blokada się wygnie w łuk.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Test ideowy, prototyp. Prawie się udał.


Na koniec zostaje najmniej ważny element, czyli blokadka koła zmiennych faz, ten "ząbek", "dzyndzel" (16V ma inny).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Blokadki koła zmiennych faz, przykłady.


Wstępne "pomiary" z fotografii dają następujące "wyniki" (wymiary traktować, że są "z nadmiarem" na doszlifowanie, kąt wynosi około 20 stopni, może być błąd, ale nie ważne, taką blokadę można dopasować już w trakcie prac przy rozrządzie, pilnikiem, albo otwór rozwiercić).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Uwaga, rysunek nie sprawdzony (ale i tak się przyda).


Wizualizacja 3D. Nie trzeba dokładnie niczego kopiować, wystarczy zachować funkcjonalność blokad. Wygląd nie ważny.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Model 3D (nie zweryfikowany). FIRE 8V.



Na deser kolejny rusek. Zwyczajnie potraktował silnik jak stare FIRE, ustawił na znak (tłok 1 GórneMartwePołożenie) i już.
:arrow: https://www.youtube.com/watch?v=uQtXlyryJVQ Niestety nie pokazał czy silnik odpalił.
Możliwe, że te wszystkie blokady, to jedna wielka "ściema", a "potrzebne" są głównie w fabryce, przy pierwszym montażu/składaniu silnika (stąd też dziwne, niejasne "procedury" w serwisówkach, książkach, czy "eLearn", bo są kopią/imitacją instrukcji wewnątrz-firmowej Fiata), czyli dalej można sobie poradzić bez nich, bezwzględnie wymagane wcale nie są, ewentualnie z jedną uwagą, że silnik pracuje dobrze (pasek nie przeskoczył, wymiana jest profilaktyczna i nie zmieniamy uszczelniacza wałka, czy wariatora).

Tu jeszcze inny przykład, tym razem niemiecka wersja. Też robią tradycyjnie, na znaki, korba na GMP, skrzynia biegów (okienko) na 0 stopni, wałek rozrządu też "na znak". Plus znaki na kołach, pasku + chyba policzył zęby między znaczkami (dobry pomysł).
:idea: https://www.youtube.com/watch?v=fxJjFLfVlPM - poniosło Helmuta z tym silikonem...

Kolejna (angielska) opcja do wyboru: użycie tylko jednej blokady, wału korbowego, a reszta na znaki.
:pirat: https://www.youtube.com/watch?v=j3bBaYhvfEw Także macie metod "do wyboru, do koloru".

Brazylijska telenowela z użyciem 2 elementów, z luzowaniem koła zmiennych faz bez blokowania go...
:pr: https://www.youtube.com/watch?v=bLwR9QcLmxo Nie pokazał cwaniaczek jak luzował koło (nie wolno tego robić z blokadą wałka, bo się ją uszkodzi, a może i głowicę połamie/odłupie kawałek, wałek blokujemy kluczem płaskim, wałek ma na to miejsca między krzywkami). Co kraj, to obyczaj...
Choć tu też brazyliana, 2 blokady, ale bez luzowania wariatora: https://www.youtube.com/watch?v=qxMhU6g7QBk
Tutaj (https://www.youtube.com/watch?v=_c6lajnpoRA) pokazują, że luzy na kole faz powinny wynosić najwyżej około 1 ząbka (o tyle może być typowo przestawiony rozrząd, jak się nie uważa w trakcie roboty, silnika to nie rozwali, ale komputer może wywalić błąd - trzeba będzie robić rozrząd jeszcze raz). Pokazane też, że trzeba ręcznie "naciągać" pasek od strony korby, przez pompę wody, koło wariatora i dopiero napinacz. Po złożeniu pokręcić silnikiem i jeszcze raz wstawić blokady, jako weryfikacja.

TO są wszystko logiczne procedury, a nie brednie z "eLearn" (gdzie każą najpierw zrzucić pasek, a później na oślep kręcić wałkiem rozrządu, założyć mu blokadę, a następnie "korbą" i też zblokować - tyle, że po drodze może być kolizja zaworów z tłokami, zależnie od tego jak się wam zatrzymał silnik). Także uważać na "książkowe" instrukcje.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #846078 Wysłany: 15 Lut 2019, 15:30; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Radek
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 19 Sie 2017,
Posty: 564
Blokada wycięta z laminatu pcb będzie dobra bo to tylko pozycje ustala, jeszcze tylko ta blokada koła, czym się różni blokada z 8V do 16V? Bo w domu bym sobie ząbek wyciął a potem tylko otworek jeśli by pasowało.

[ Dodano: 15 Lut 2019, 15:30 ]

No i blokada koła górnego z zdjęcia zmierzona


Załączniki:
Screenshot_231.png
Screenshot_231.png [ 9.39 KiB | Obejrzany 43 razy ]



_________________
Schemat elektryczny Grande Punto:
Body komputer: https://drive.google.com/open?id=1kKqpbb_J3zNKpHKHHfqzoKvDmAn1wojM
Skrzynka bezpieczników pod maską: https://drive.google.com/open?id=1WD9oZf5J60mBzwPYs33UJfkvV6tqbIzM
Trochę rzeczy z kropkiem KANAŁ YT
Góra
 Profil  
 
 
 Post #846105 Wysłany: 16 Lut 2019, 16:32; 
 Temat postu: Re: Wymiana rozrządu od a do z w grande punto 1.4 8V
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Inne
Wersja: S
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 12 Cze 2016,
Posty: 446
Pomógł: 8
Aby nie było tak wesoło i optymistycznie, przykład awarii silnika, pogięte zawory, od przestawionego rozrządu.

Część 1: https://www.youtube.com/watch?v=EurjlpX6er8 :!:
Czy ktoś może przetłumaczyć z niemieckiego, co było pierwotną przyczyną kolizji? Czy chodzi o to, że poprzednim mechanikom w innym warsztacie ścięło klin na kole wału korbowego (dlatego się "rozjechał" rozrząd)? Czy może uwaga o ścinaniu klinów jest "na marginesie" i nie dotyczy akurat tego silnika?

Miałem tak kiedyś w Punto 1, przy wymianie uszczelniacza wału właśnie strzelił klin koła, bo to jest jako jeden element, jeden odlew (czy odkuwka, wypraska, spiek) żeliwny. W początkowej chwili odkręcania, tarcie łba śruby próbuje zakręcić również i kołem, to ścina klin. Koło trzeba (i do odkręcania i zakręcania śruby) jakoś wspomóc, przytrzymać (na filmiku, chyba zasugerowali blokadę, "lizak", jeśli dobrze rozumiem?).
W każdym razie, koło posiada (w P1 przynajmniej tak było) napoczęty fabrycznie otworek dokładnie w miejscu klina, można przewiercić i małym pilnikiem stworzyć kwadratowy, czy prostokątny kanał i dorobić klin (pasowanie na lekki wcisk) ze stali (kupiłem nowe koło wtedy, choć naprawiane powinno na 99,9% działać). Wizualizację brakującego elementu robimy poprzez odcisk np. na plastelinę. To tak informacyjnie, "metoda awaryjna", gdyby ktoś musiał pilnie złożyć auto (a nową część dokupić później).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Uwaga na możliwość ścinania klina na "korbie"!


Część 2: https://www.youtube.com/watch?v=nCiubDQQ4rg
Składanie silnika, lekkie docieranie nowych zaworów (specjalna przystawka do wiertarki), pomiar płaskości głowicy i montaż bez planowania (jak nie trzeba, to się nie planuje, czyli wcale nie "trzeba zawsze"). Nie pokazali regulacji luzów zaworowych, szkoda (no i w kwestii rozrządu nie było pokazane żadne luzowanie i blokowanie koła faz, chyba użyli tylko 2 blokad z zestawu). Po robocie głowicy obowiązkowa zmiana oleju. Ciekawostka przy napełnianiu układu chłodzenia, użyli przystawki podciśnieniowej (eliminuje lub mocno ogranicza potrzebę odpowietrzania).

Filmik z innej parafii, błąd P0016, dość mocno przestawiony rozrząd (ale nic nie rozwaliło, chyba).
https://www.youtube.com/watch?v=bPquzhCnyMg Także, taki ostrzegawczy wpis... :wink:


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO