Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Olej w skrzyni C510 (1.3 MJ 75, 1,4 Tjet 120, 1,4 135 M-air)
http://fiatpunto.com.pl/topic46383.html
Strona 1 z 1

Autor:  ipIV [ 27 Mar 2014, 00:37 ]
Temat postu:  Olej w skrzyni C510 (1.3 MJ 75, 1,4 Tjet 120, 1,4 135 M-air)

Skrzynia C510 była montowana w wersjach silnikowych:

1.3 Multijet 75KM
1,4 T-jet turbo 120KM
1.4 Multiair turbo 135KM

Oczywiście nie znaczy to że takie same przełożenia mają. MJ na 98% ma inne.


1,2 8V, 1,4 8V, 1,4 16V starjet, 1,4 16V Multiair 105KM to znana z PI, PII, Pandy, Seicento skrzynia biegów C514 :E Także szukać instrukcji do PII :E. Przy wymianie całość różni się lokalizacją i rozmiarem korka spustowego. W C514 jest w normalnym miejscu.


W 1,9MJ 120, 130, PEA, GPA jest skrzynia M32.
W 1,3 90KM jest M20.



Olej wg instrukcji obsługi (1,4 MA 135 - Tutela Technyx 75W85 lub inny spełniający to co w instr jest napisane :E )

Niecałe 2l wejdą. 100-200ml powinno zostać.


Klucz do korka wlewu i spustowego to imbus 12 lub 10mm (Nie pamiętam) ale na 95% 12mm.


Zdejmujemy osłonę silnika o ile jest - Trzyma się na 9 śrubek. Najlepiej odkręcać tak, żeby na koniec zostawić sobie tylne - bo z przodu osłona trzyma się na dwie "zakładki" o zderzak.
Załącznik:






Korek Wlewu i spustu:

Załącznik:



Spustu z innej perspektywy.
Załącznik:



Odkręcamy korek wlewu, spustowy i spuszczamy za pomocą czegoś takiego - żeby wszystkiego nie zaoleić :)

Załącznik:



Czyścimy magnes na korku z opiłków i wkręcamy z momentem 46Nm. (może być potrzebna taśma teflonowa do uszczelnienia bo fabryczne uszczelnienie to jest jakiś klej niebieski na gwincie.) U mnie nic nie kapało po ponownym wkręceniu i zalaniu ale... jakby kapało to nie dokręcać ile się da, tylko poluzować tak żeby korek nie wypadł i owinąć go taśmą teflonową lub nitką (zgodnie z gwintem - czyli patrząc na lekko wkręcony korek przeciwnie do wskazówek zegara) i dokręcić ponownie.

Można kupić również nowy korek z uszczelniaczem na gwincie - nr: 55230506 (Koszt ok. 15zł)



Wlewamy olej za pomocą wężyka zamocowanego do lejka:

Załącznik:


Załącznik:



Tak długo aż zacznie się przelewać i zakręcamy korek wlewu z momentem 20 do 30Nm.

Teraz tylko wyczyścić wszystko co jest mokre z oleju i ewentualnie odtłuścić (np. czystym lub rozcieńczonym z H2O izopropanolem).




Stary olej (3,5 roku i 65 000km) vs nowy:

Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:


Autor:  roko [ 29 Mar 2014, 02:10 ]
Temat postu:  Re: Olej w skrzyni C510 (1.3 MJ 75, 1,4 Tjet 120, 1,4 135 M-

No nieźle, taki niski przebieg, a olej czarny.
A jak wrażenia z jazdy na nowym oleju, jest jakaś poprawa przy wrzucaniu biegów?

Autor:  radex324 [ 15 Sie 2018, 14:42 ]
Temat postu:  Re: Olej w skrzyni C510 (1.3 MJ 75, 1,4 Tjet 120, 1,4 135 M-

No ale przecież"oleju w skrzyni się nie zmienia" Widać właśnie jak nas oszukują. Dzięki za poradnik przyda się.

Autor:  Metal54 [ 13 Sie 2019, 16:08 ]
Temat postu:  Re: Olej w skrzyni C510 (1.3 MJ 75, 1,4 Tjet 120, 1,4 135 M-

Dziękuje!! Bardzo przydatny poradnik.
Co ciekawe u mnie weszło 2 Litry oleju.
Postanowiłem zalać bardzo polecany Ravenol
RAVENOL MTF-1 SAE 75W-85 - dedykowany do C510
Dziwne, bo koloru czerwonego... A powinien i był żółty
Według Ravenol nie ma to znaczenia:
https://www.ravenol.pl/porady-eksperta/ ... a-znaczeni
Zamówiłem nowy korek spustowy lecz Fiat się nie popisał...
U mnie nie było żadnego uszczelnienia a korek po ponownym zamontowaniu nie przepuszcza.
Nie polecam stosowania żadnych taśm teflonowych i innego typu dodatkowych uszczelnien.

Jeszcze raz dziękuje za instrukcję :)

Autor:  ipIV [ 13 Sie 2019, 19:32 ]
Temat postu:  Re: Olej w skrzyni C510 (1.3 MJ 75, 1,4 Tjet 120, 1,4 135 M-

roko napisał(a):
No nieźle, taki niski przebieg, a olej czarny.


Ja nie wiem czy przypadkiem na synchronizatory nie jest napylony grafit czy coś podobnego. Przy trzeciej wymianie przy ok 176 000km (73 od wymiany) kolor oleju był bursztynowy. Nie był taki żółciutki jak nowy ale był przejrzysty.

Metal54 napisał(a):
Zamówiłem nowy korek spustowy lecz Fiat się nie popisał...


Korek jaki zamówiłem miał uszczelnienie.
Metal54 napisał(a):
Nie polecam stosowania żadnych taśm teflonowych i innego typu dodatkowych uszczelnien.

Zgodnie ze sztuką powinno się korek dać nowy i tyle.

Autor:  Metal54 [ 13 Sie 2019, 21:54 ]
Temat postu:  Re: Olej w skrzyni C510 (1.3 MJ 75, 1,4 Tjet 120, 1,4 135 M-

Nie wiem czy u mnie wcześniej był wymieniany olej w skrzyni (mam prawie 170 tyś.km) ale był czarny i baaaardzo śmierdzący :)
Fiat Bytom Partner mimo kilkukrotnych zapewnień i zmiany dnia dostawy nie dostał korka, więc u mnie poszedł stary.

ipIV - bez twojego poradnika nigdy bym się za to nie zabrał :) Dziękuje.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/