Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbosprężarki
http://fiatpunto.com.pl/topic46573.html
Strona 1 z 1

Autor:  ipIV [ 04 Kwi 2014, 23:29 ]
Temat postu:  1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbosprężarki

Rysunki poglądowe:

T-jet z turbosprężarką IHI:

Załącznik:



Multiair/Tjet z turbosprężarką Garrett:

Załącznik:



Potrzebna będzie śruba nr "7" oraz dwie aluminiowe uszczelki nr "9".

Koszt w ASO:
- Śruba ok 50zł nr: 71769773
- Uszczelki ok 10zł nr: 71769771

Problem polega na tym, że należy zakupić opakowanie zbiorcze po 10 szt :E :E :E
Ale ASO potrafi załatwić tak że dostaniemy tyle ile chcemy. Jak się nie da to w innym na pewno się da ;)

Śruba nr 8 nie ma filtru. Śruba nr 10 - nie wiem sprawdzę jesienią przy wymianie oleju. W każdym razie dla turbosprężarki IHI jest ona w akceptowalnej cenie - 30-40zł... natomiast dla Garretta 450zł :) :) :) :) :) i opakowanie zbiorcze po 2 szt.


Cały problem polega na tym, że owe sitko (z tworzywa sztucznego) powoli zapycha się. Na domiar złego jest umieszczone w miejscu gdzie panują bardzo wysokie temperatury. Jak się przytka to ciśnienie oleju je rozrywa. Są przypadki że po 20 000km było rozerwane.... po 90 000km zostają z sitka strzępy.


Kilka fotek jak wygląda to wszystko po przebiegach rzędu 30-50 tys km:

Załącznik:
Komentarz do pliku: fot: www.abarthclubitaly.com


Załącznik:
Komentarz do pliku: fot: www.abarthclubitaly.com


Załącznik:
Komentarz do pliku: fot: www.abarthclubitaly.com


Załącznik:
Komentarz do pliku: fot: tx555 - alfaholicy.org



Tak po 93 tys km:

Załącznik:
Komentarz do pliku: fot: wlyszkow - alfaholicy.org


Załącznik:
Komentarz do pliku: fot: wlyszkow - alfaholicy.org
2.jpg
2.jpg [ 35.99 KiB | Obejrzany 24342 razy ]



A tak u mnie po 65 000km:

Załącznik:



Śrubokręt i sitko wykruszyło się jak wysuszony liść:

Załącznik:




--------------------------

Nowa śruba 7 i 8, 4 uszczelki śrub 7 i 8 oraz 2 szt uszczelek śruby nr 10.

Załącznik:


Załącznik:


Załącznik:





--------------------------

1. Zdejmujemy pokrywę silnika - w Multiair trzyma się na 3 kołki gumowe - wystarczy ją po prostu z wyczuciem szarpnąć i zejdzie. Przed zamontowaniem najlepiej owe kołki nasmarować żeby następnym razem bez problemu ja zdjąć :)


2. Wypadałoby oczyścić okolice śruby z rdzy - małą szczotką drucianą i przedmuchać np. sprężonym powietrzem.


3. Przykładamy ręcznik papierowy (żeby za mocno nie zabrudzić olejem turbiny) i luzujemy śrubę.... i wykręcamy (klucz 17):

Załącznik:


Załącznik:



4. Wymieniamy uszczelki i wkręcamy nową śrubę zwracając szczególną uwagę żeby syf jakiś się do środka nie dostał :)

5. Dokręcamy śrubę z momentem od 18 do 22Nm.

Załącznik:


Załącznik:



6. IMHO należy wymieniać tę śrubę co 20-30 tys km. Oczywiście olej zmieniać co 10-15 ;)




Dlaczego umieszczono sitko? A no dlatego że turbosprężarka wymaga łapania drobniejszych paprochów niż filtr oleju potrafi złapać. Niestety ten maluuutki filtr z tworzywa sztucznego umieszczono w turbosprężarce w której są piekielne temperatury i robi się to co robi.

Autor:  lakikwap [ 05 Kwi 2014, 22:56 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

Michał, dziękuje za kolejny przydatny poradnik!

Autor:  BartekP [ 06 Kwi 2014, 12:53 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

pierwsza klasa

Autor:  lakikwap [ 17 Kwi 2014, 22:00 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

To i wrzucę taki mój krótki poradnik, może się komuś przyda bo w IHI jest troszkę inaczej.

Czy warto? Niewiem, są to tak małe koszty że nie zaszkodzi.
Nie jest to coś bardzo trudnego ale przyda nam się wmiare fajny zestaw kluczy.

Potrzebne nam
- Śruba ok 50zł nr: 71769773
- Uszczelki ok 10zł nr: 71769771

Pierwsze co to odkręcamy plastikową osłonę silnika,
Image
1. zdejmujemy opaskę i rurke
2. gumowy bolec na wcisk, wciskamy go palcem
3. zdejmujemy opaskę i rurke
4. odwrócony torx, można odkręcić nasadkową 8
5. śruba chyba 10
6. odpinamy zapinkę
7. odpinamy zapinkę
8. gdzieniegdzie są jeszcze pozapinane wężyki to je ściągamy

i osłona nasza.

Image

dalej do filtra blokuje nam dostęp osłona trubiny, i tutaj pojawia się problem bo jej nieda się całej ściągnąć.. chyba trzeba by zdjąć zderzak. Aleee możemy ja odkręcić, poluzować i.. odgiąć trochę obcążkami. Osłony są 2, 5 śrubek chyba 10tek. Na foto wyżej już odkręcone.

Później wykręcamy filtr, nasadka 17 jak do kół :) troche ciężko puszcza ale po chwili jest nasza, dalej odkręcamy delikatnie paluszkami. Nic nie wyleci z niej o to nie trzeba sie bać. Zejdzie z uszczelką. Pomiędzy nimi będzie przewód olejowy a pod nim jeszcze jedna uszczelka, u mnie się zespawała z turbo i nie chciała zejść więc ją zostawiłem. Zakładamy nową uszczelkę na nową srubę i wkręcamy :) i to tyle. Doginamy osłonę termiczną i składamy w odwrotenej kolejnosci.

U mnie po 68tyś śrubka w miarę okej, troche ten filterk się poodginał wewnątrz, ale osadów itp nie, czyli wymiana co 10tyś oleju jest warta..

Tutaj siedzi nowa (widać trochę odgiętą osłonę)
Image

Stara sruba
Image
http://i1082.photobucket.com/albums/j36 ... 505769.jpg
Image

Autor:  ipIV [ 17 Kwi 2014, 23:44 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

lakikwap napisał(a):
68tyś śrubka w miarę okej, troche ten filterk się poodginał wewnątrz

Okej? Filtr jest rozerwany przecież :>

Autor:  lakikwap [ 18 Kwi 2014, 08:21 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

Noo to racja :) cos tam w srodku nie tak ale chodzilo mi ze nie bylo syfu i osadow jak na niektorych fotkach.

Autor:  ipIV [ 24 Kwi 2014, 21:35 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

Wrzuciłbyś może fotkę tej śruby z boku? :)

Autor:  SOMEONE007 [ 24 Kwi 2014, 21:58 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

głupie pytanie moze :D:D ale w Dieslu przy turbieni tez takei filterki sa?? :D

Autor:  ipIV [ 24 Kwi 2014, 22:01 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

Nie wiem :> Możliwe że są... ;) Możliwe ze są metalowe a nie z tworzywa sztucznego... a temp spalin w silnikach wysokoprężnych jest niższa :> Trzeba by sprawdzić.

Autor:  lakikwap [ 26 Kwi 2014, 21:22 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

ipIV napisał(a):
Wrzuciłbyś może fotkę tej śruby z boku?

Hej, no mogę cyknąć, a po cóż? Nic ciekawego na niej za bardzo niema, troszkę zażółciała jest.

Autor:  ipIV [ 27 Kwi 2014, 01:47 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

lakikwap napisał(a):
troszkę zażółciała jest.
Właśnie to bym chciał zobaczyć :>

Autor:  lakikwap [ 01 Maj 2014, 00:01 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

To moja stara śruba z boku, wydaje mi się że po tym tygodniu mocno ściemniała.
Image

a co chcesz tu wypatrzeć?

Autor:  ipIV [ 01 Maj 2014, 06:59 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

Dzięki. Wypatrzeć ilość tego nalotu przy wymianie oleju co 10 tys km ;)

Autor:  lakikwap [ 02 Maj 2014, 13:47 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

ipIV, i co wypatrzyłeś? :)

Autor:  ipIV [ 02 Maj 2014, 16:18 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

Ja tylko chciałem widzieć ilość tego nalotu z oleju na śrubie przy wymianie co 10Mm ;)

Autor:  maciekt8 [ 11 Paź 2015, 21:13 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

Manual bardzo przydatny. Gdybym nie przeczytał to bym się nawet nie domyślił że takie coś występuje. Moje auto ma niecałe 132 tys km w tej chwili. Olej wymieniany przy 119 tys km. Planuję przed świętami zmienić olej to przy okazji wymienię tę śrubę i dwie podkładki. Ciekawy jestem jaki jest jej stan. Śrubę i podkładki zakupiłem. Faktycznie wnętrze jest z tworzywa i prędzej czy później musi się poddać.
Wszystko można zakupić we Fiacie w Nadarzynie przy Katowickiej. Tam się zaopatrywałem. Na pewno śrub jeszcze mają 9 szt bo przychodzi komplet zbiorczy 10 szt.

Autor:  Metal54 [ 18 Wrz 2017, 13:47 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

Bardzo przejęty filtrem turbo, postanowiłem go wymienić :mrgreen:

Mój GP ma już 150 tyśiecy kilometrów i jak się domyślam nigdy nie był wymieniany.
Jakie było moje zdziwienie kiedy okazało się że filtr jest czysty i zdecydowanie nie wymagał interwencji.
Czy serwisówka przewiduje jakiś interwał wymiany tej śrubki?

Załączniki:





Autor:  BartekP [ 26 Wrz 2017, 21:59 ]
Temat postu:  Re: 1,4 T-jet i Multair T - wymiana filtra oleju turbospręża

Nie, nic nie jest wspomniane.

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/