|
Obecny czas: 16 Cze 2025, 12:45
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Autor |
Wiadomość |
Bahama70 |
#235861 Wysłany:
03 Kwi 2009, 14:32; Temat postu: Klimatyzacja a praca wiatraka ... |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin Rejestracja: 06 Lis 2008, Posty: 586 Pomógł: 1
|
Słuchajcie, to pierwsze moje auto z klimą więc prosze o wyrozumiałość. Jak powinien zachowywać się wiatrak na chłodnicy w momencie jak pracuje klimatyzacja ?
Zimą jak włączałem klimę sporadycznie to wiatrak załączał się i wyłączał w takich cyklach co minutę. dziś przy 20 stp zauwazyłem że na postoju chodzi praktycznie non-stop. Czekałem z 5 minut i się nie wyłączył. Dopiero po wyłączeniu klimy. Czy tak poprawnie zachowuje się witarak będzie pracował prawie non stop przy dyżych temperaturach zewnętrznych, czy coś nie tak jest... ???
_________________ Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006
|
|
Góra |
|
 |
|
|
daras |
#235864 Wysłany:
03 Kwi 2009, 14:42; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: w-m Rejestracja: 21 Gru 2006, Posty: 1970 Pomógł: 1
|
Wiatrak ma kilka prędkości pracy (coś tak pamiętam, że 3) - to jest tzw. logika pracy.
Więc możliwe jest, że przy włączonej klimie będzie pracował np. na 1 prędkości non stop,
Praca wiatraka zależy pewnie m.in. od temperatury zewnętrznej. Jak jest zimniej może pracować z przerwami na 1 prędkości, jak jest gorąco może chodzić cały czas z 2 prędkością.
Tak myślę.
|
|
Góra |
|
 |
AF |
#235866 Wysłany:
03 Kwi 2009, 14:47; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 26 Lut 2009, Posty: 613 Pomógł: 20
|
Jeśli jest tylko jeden wentylator, który ciągnie powietrze przez chłodnicę silnika i chłodnicę ( skraplacz ) klimatyzacji, to bardzo prawdopodobne, że po włączeniu klimy będzie pracował cały czas - na postoju i przy wysokich temp. zewn. of course
U siebie jeszcze nie sprawdzałem, ale dziś sprawdzę
Jeśli w GP nie ma oddzielnego wentylatora do chłodnicy klimy, to najmądrzejsze to nie jest
Większość aut ma jednak niezależny wiatrak do chłodnicy klimy 
_________________ GP1.2
65 leniwych kucyków.
|
|
Góra |
|
 |
daras |
#235869 Wysłany:
03 Kwi 2009, 14:58; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: w-m Rejestracja: 21 Gru 2006, Posty: 1970 Pomógł: 1
|
Na chłodnicy jest tylko jeden wiatrak.
Potwierdzam, że zaczyna się kręcić po włączeniu klimy.
Czy zawsze to nie wiem, bo za każdym razem po włączeniu klimy nie zaglądam pod maskę
Jak pisałem: wiatrak ma różne prędkości pracy i logikę pracy.
|
|
Góra |
|
 |
Bahama70 |
#235870 Wysłany:
03 Kwi 2009, 14:59; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin Rejestracja: 06 Lis 2008, Posty: 586 Pomógł: 1
|
Zauwazyłem, że podczas jazdy załacza się i wyłącza i początkowo przy odpaleniu klimy, ale jak stanę w korku ( nawet 10 min.) to chodzin non-stop) Tak ma być ? [ Dodano: 03 Kwi 2009 13:59 ]daras napisał(a): Na chłodnicy jest tylko jeden wiatrak. Potwierdzam, że zaczyna się kręcić po włączeniu klimy. Czy zawsze to nie wiem, bo za każdym razem po włączeniu klimy nie zaglądam pod maskę  Jak pisałem: wiatrak ma różne prędkości pracy i logikę pracy.
No tak lae czy jak już osiągnie temp optymalną silnik to ci się wyłacza ? Bo u mnie to chodzi już potem bez przerwy na postojach.
_________________ Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006
|
|
Góra |
|
 |
kruger |
#235871 Wysłany:
03 Kwi 2009, 15:00; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Hubert
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: mazowieckie [W]
Miejscowość: 100lyca Rejestracja: 08 Sty 2009, Posty: 350
|
|
Góra |
|
 |
AF |
#235890 Wysłany:
03 Kwi 2009, 16:16; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 26 Lut 2009, Posty: 613 Pomógł: 20
|
Sprawdziłem - faktycznie jest 1 wiatrak... chyba księgowi zwyciężyli inżynierów
Nic dziwnego, że na postoju, przy włączonej klimie chodzi praktycznie non-stop.
U mnie tak właśnie to wygląda.
Głupi pomysł
W sumie chłodzenie silnika jest ważniejsze od chłodzenia kierowcy
W takim układzie wszystko jest mocno wysilone - i silnik wiatraka, i termostat.
_________________ GP1.2
65 leniwych kucyków.
|
|
Góra |
|
 |
Bahama70 |
#235891 Wysłany:
03 Kwi 2009, 16:19; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin Rejestracja: 06 Lis 2008, Posty: 586 Pomógł: 1
|
AF napisał(a): Sprawdziłem - faktycznie jest 1 wiatrak... chyba księgowi zwyciężyli inżynierów Nic dziwnego, że na postoju, przy włączonej klimie chodzi praktycznie non-stop. U mnie tak właśnie to wygląda. Głupi pomysł W sumie chłodzenie silnika jest ważniejsze od chłodzenia kierowcy W takim układzie wszystko jest mocno wysilone - i silnik wiatraka, i termostat.
Czyli TTTM ( TEN TYP TAK MA )
Przecież w takim korku w Chorwacji jak stoję 2 godziny to mi wiatrak odleci...
_________________ Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006
|
|
Góra |
|
 |
AF |
#235893 Wysłany:
03 Kwi 2009, 16:25; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 26 Lut 2009, Posty: 613 Pomógł: 20
|
No właśnie
A jak odleci to bye-bye chłodzenie silnika
Trzeba chyba coś wykombinować
Albo nie używać klimy w korku
Mam: żona ma służbowego C5... tam są 2 wiatraki... może wystarczy jeden 
_________________ GP1.2
65 leniwych kucyków.
|
|
Góra |
|
 |
Grzegorz1976 |
#235908 Wysłany:
03 Kwi 2009, 17:48; Temat postu: |
|
|
Bahama70 napisał(a): Przecież w takim korku w Chorwacji jak stoję 2 godziny to mi wiatrak odleci...
Dlaczego uważasz że coś ci odleci? I po co cokolwiek kombinować? Myślę że w 2 godzinnym i w 10 godzinnym korku nic wentylatorowi nie będzie.
Czy wy nie jesteście za bardzo przewrażliwieni? 
|
|
Góra |
|
 |
Yacek |
#235916 Wysłany:
03 Kwi 2009, 18:44; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Włocławek Rejestracja: 21 Wrz 2008, Posty: 739 Pomógł: 53
|
Cytuj: Dlaczego uważasz że coś ci odleci? I po co cokolwiek kombinować? Myślę że w 2 godzinnym i w 10 godzinnym korku nic wentylatorowi nie będzie. Czy wy nie jesteście za bardzo przewrażliwieni?
Zgadzam się z Twoją opinią.
_________________ GP. MY2008
|
|
Góra |
|
 |
AF |
#235923 Wysłany:
03 Kwi 2009, 19:07; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 26 Lut 2009, Posty: 613 Pomógł: 20
|
Grzegorz1976 napisał(a): Bahama70 napisał(a): Przecież w takim korku w Chorwacji jak stoję 2 godziny to mi wiatrak odleci... Dlaczego uważasz że coś ci odleci? I po co cokolwiek kombinować? Myślę że w 2 godzinnym i w 10 godzinnym korku nic wentylatorowi nie będzie. Czy wy nie jesteście za bardzo przewrażliwieni? 
A po 500h pracy, czyli po ok.roku używania klimy ?? 
_________________ GP1.2
65 leniwych kucyków.
|
|
Góra |
|
 |
Grzegorz1976 |
#235926 Wysłany:
03 Kwi 2009, 19:14; Temat postu: |
|
|
|
Góra |
|
 |
AF |
#235941 Wysłany:
03 Kwi 2009, 19:45; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 26 Lut 2009, Posty: 613 Pomógł: 20
|
No i OK.
Ja tak samo podchodzę do tematu
Co nie zmienia faktu, że zrobienie układu z 1 wentylatorem tam, gdzie powinny  być 2 jest głupie
Bo w GP bez klimy wentylator chłodnicy przez 10 lat może przepracować mniej godzin niż przez rok w GP z klimą.
Chyba że inne są silniki w tych wentylatorach, lepiej łożyskowane itp.
Eee... trochę przewrażliwiony jestem, bo w ub. roku przeżyłem padnięcie układu chłodzenia na granicy macedońsko/albańskiej ( ale nie w GP  ) i trochę mnie to kosztowało. Stres, qrna i białe noce
A tu są efekty:
http://img17.imageshack.us/img17/201/ssl23100.jpg
Udanego łikendu, Panie  i Panowie 
_________________ GP1.2
65 leniwych kucyków.
|
|
Góra |
|
 |
Yacek |
#235943 Wysłany:
03 Kwi 2009, 19:52; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Włocławek Rejestracja: 21 Wrz 2008, Posty: 739 Pomógł: 53
|
Cytuj: Mam: żona ma służbowego C5... tam są 2 wiatraki... może wystarczy jeden
Zobacz na ceny C5 i naszych kropek to bedziesz wiedział dlaczego jest jeden wentylator. Inny segment aut. Poza tym tak jest zaprojektowany układ i ma pracować przy jednym wentylatorze. I wg mnie pracuje całkiem nieźle.
_________________ GP. MY2008
|
|
Góra |
|
 |
AF |
#235946 Wysłany:
03 Kwi 2009, 20:03; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 26 Lut 2009, Posty: 613 Pomógł: 20
|
Toć przecie napisałem wyżej, że księgowi wygrali.
Zaoszczędzili z 200 - 300 zł
I mam nadzieję, że ktoś pomyślał ile ten wiatraczek musi się napracować.
_________________ GP1.2
65 leniwych kucyków.
|
|
Góra |
|
 |
krzysiek_pere |
#235955 Wysłany:
03 Kwi 2009, 20:48; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Rejestracja: 08 Lut 2009, Posty: 273
|
Witam.
Klimatyzacja w samochodzie to tzw pompa ciepła. Kompresor sprężą czynnik chłodzący i ciśnienie gazu rośnie, sprężony gaz który ma wysoką temperature (ok 100st) i duże ciśnienie (10 do 17 atmosfer) trafia do skraplacza (chłodnicy) gdzie przepływ powietrza powoduje zamianę gazu w ciecz o wysokim ciśnieniu (mniejszym niż przed skraplaczem) która trafia później na zawór rozprężny za którym następuje spadek ciśnienia i znaczny spadek temperatury. Ciecz trafia do wymiennika ciepła w środku który jako że otacza go temperatura jaka jest w kabinie powoduje natychmiastowe odparowanie skroplonego gazu. Parownik staje się zimny (dając nam chłód  ) odpoarowany gaz spowrotem się zamyka.
Jako że wstęp już mamy najważniejsze. Moment załączenia wentylatora jest zależny od ciśnienia w przewodzie między kompresorem a skraplaczem, jako że przepływ powietrza powoduje spadek ciśnienia w układzie jak jest zimno na zewnątrz, jak jedziemy wentylator się nie włącza, zaś w korku potrafi chodzić cały czas.
Za włączenie wentylatora odpowiedziałny jest czujnik na przewodzie wysokiego ciśnienia (załączenie ok 17,5 atmosfery)
AF napisał(a): Zaoszczędzili z 200 - 300 zł I mam nadzieję, że ktoś pomyślał ile ten wiatraczek musi się napracować.
Oszczędnością nie jest ilość wiatraczków bo jeden w zupełności wystarcza, oszczędnością może być jakość tego jednego, ale to czas pokaże 
|
|
Góra |
|
 |
AF |
#235957 Wysłany:
03 Kwi 2009, 20:55; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 26 Lut 2009, Posty: 613 Pomógł: 20
|
Można jeszcze dodać, że po drodze ze skraplacza do parownika jest osuszacz, którego zadaniem jest usunięcie wilgoci z czynnika chłodzącego
A wilgoć ta dostaje się z powietrza, a powietrze dostaje się przez przewody gumowe, które nie są idealnie nieprzepuszczalne dla powietrza.
Poza tym 100% zgoda 
_________________ GP1.2
65 leniwych kucyków.
|
|
Góra |
|
 |
krzysiek_pere |
#236005 Wysłany:
03 Kwi 2009, 22:07; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Rejestracja: 08 Lut 2009, Posty: 273
|
Masz rację ale osuszacz pominąłem, ale chodziło mi o wyjaśnienie dzaiłania. Jak już o nim wspomniałeś to wspomnę o tym że powinno się go okresowo wymieniać (co kilka lat) o czym 99% uzytkowników nie wie (elementem absorbującym wilgoć są kuleczki zblizone składem do cementu które nasycając się wilgocią twardną i krusząc się przedostają się do obiegu niszczą elementy mech. Alternatywą jest obsługa klimy specjalnymi urządzueniami które osuszają układ.
|
|
Góra |
|
 |
kropekGP |
#236025 Wysłany:
03 Kwi 2009, 22:32; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Polska Rejestracja: 18 Paź 2008, Posty: 257 Pomógł: 1
|
Bahama70 ja dzisiaj zauważyłem to samo, a mianowicie częste załączanie się wentylatora od chłodnicy. U mnie było dziś 18 stopni i stojąc w korku załączał mi się na 5-10 sekund co 30-50 sekund przy włączonej klimie. Przy wyłączonej ani razu się nie załączył.
_________________ Było: Grande Punto 1.3 16V 90KM MultiJet Powrót po 3 latach: Grande Punto 1.4 8V 77KM Estiva Blue&Me
|
|
Góra |
|
 |
Bahama70 |
#236118 Wysłany:
04 Kwi 2009, 07:46; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin Rejestracja: 06 Lis 2008, Posty: 586 Pomógł: 1
|
kropekGP napisał(a): Bahama70 ja dzisiaj zauważyłem to samo, a mianowicie częste załączanie się wentylatora od chłodnicy. U mnie było dziś 18 stopni i stojąc w korku załączał mi się na 5-10 sekund co 30-50 sekund przy włączonej klimie. Przy wyłączonej ani razu się nie załączył.
No ale jak stanąłem pod domem z 5 minut to u mnie się już na stałe załączył i nie wyłączał. Dopiero jak klimę wyłączyłem.
Wydaje mie się , że jak już silnik załpie najwyższą temp. to wiatrak chodzi non-stop przy klimie. Dopiero jak dodam gazu - płyn chłodzenia się ruszy to wiatrak co jakiś czas będzie pracował.
Rozmawiałem z mechanikiem, tak ma niby być, mówi że na długim postoju to i bez klimy wiatrak się często włącza , a co dopiero z klimą.
_________________ Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006
|
|
Góra |
|
 |
kropekGP |
#236204 Wysłany:
04 Kwi 2009, 12:44; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Polska Rejestracja: 18 Paź 2008, Posty: 257 Pomógł: 1
|
Bahama70 napisał(a): Rozmawiałem z mechanikiem, tak ma niby być, mówi że na długim postoju to i bez klimy wiatrak się często włącza , a co dopiero z klimą.
W końcu wiatrak musi wykonać podwójną robotę - schłodzić płyn chłodniczy i czynnik z klimatyzacji.
_________________ Było: Grande Punto 1.3 16V 90KM MultiJet Powrót po 3 latach: Grande Punto 1.4 8V 77KM Estiva Blue&Me
|
|
Góra |
|
 |
mario-sz |
#236209 Wysłany:
04 Kwi 2009, 12:56; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Mariusz
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Racibórz Rejestracja: 03 Lut 2009, Posty: 748 Pomógł: 5
|
|
Góra |
|
 |
Bahama70 |
#236216 Wysłany:
08 Kwi 2009, 11:47; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Energy
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Jarocin Rejestracja: 06 Lis 2008, Posty: 586 Pomógł: 1
|
mario-sz napisał(a): Ja powiem tak. Nasze samochody zaprojektowali WŁOSI gdzie upały sa CIUT większe niż u NAS. Więc chłopaki napewno wiedzą co robią Nie przejmował bym sie pracą wiatraka bo tak musi być i kropka 
Jasne, gorzej jakby się nie włączał... [ Dodano: 08 Kwi 2009 10:47 ]Jadę za tydzień na przegląd klimy, ale już sam nie wiem czy mam dobrze czy coś nie tak z nią jest... ?
U mnie na postoju wiatrak chodzi bez przerwy, a niektórzy z Was piszą ,że się wkoło włącza i wyłącza, jak ma być ???
Klima chłodzi jak głupia wsio niby ok, ale nie wiem co z tym wiatrakiem.
I jeszcze jedno słyszycie mruczenie sprężarki ? Bo u mnie na postoju słychać. i przy dodawaniu gazu doadatkowo.
_________________ Grande Punto Energy 1.4 77KM listopad 2006
|
|
Góra |
|
 |
AF |
#237714 Wysłany:
08 Kwi 2009, 11:58; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Rejestracja: 26 Lut 2009, Posty: 613 Pomógł: 20
|
Już zostało napisane, że jest jeden wentylator do 2 chłodnic: silnika i klimy.
Nic dziwnego, że wentylator chodzi cały czas, jeśli jest gorąco.
Musi wydmuchać to ciepło, które klima odebrała z wnętrza auta.
Zmniejsz nadmuch i zobacz czy wentylator się wyłączy.
_________________ GP1.2
65 leniwych kucyków.
|
|
Góra |
|
 |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|