No to można było jaśniej napisać za pierwszym razem...
Czyli przy zmianie biegu na wyższy obroty spadają dwa razy (DWA skoki/zapady) po 500... TO już normalne nie jest.
Pytanie, czy na prawdę czuć, że spadają 2x500 (1000) i auto zamula, czy tylko wskazówka ci tak pokazuje (mogą się psuć).
Do weryfikacji przez OBD2 (programem do Fiatów: "FES" lub "MES"), co raportuje samochód VS co pokazuje zegar. FES/MES ma test zegarów.
Prędkość silnika jest brana z czujnika wału. Ale jak jest usterka, to by były inne problemy ogólne, z odpalaniem, z mocą w trakcie jazdy, błędy powinny być (Check Engine). Może układ zwariował (zegary) i prędkość pojazdu mu miesza, zakłóca jakieś obliczenia (bo ECU i inne moduły mogą kalkulować prędkość VS obroty, np. dla tempomatu, podobno nawet, gdy go nie ma).
Obejrzyj koło foniczne i czujnik, czy to całe jest. Na zgaszonym i odpalonym, czy coś nie lata luźno, nie "bije".
Załącznik:
Kolo_foniczne_i_czujnik_walu_korbowego.jpg [ 48.98 KiB | Obejrzany 360 razy ]
Żeby czasem nie chodziło tak...

Prędkość pojazdu powinna być brana z układu ABS, czujniki w kołach. Dalej dane latają po sieci CAN.
Ale najstarsze roczniki mogły jeszcze mieć "impulsator" w skrzyni biegów.
Załącznik:
C514_z_czujnikiem_predkosci_(impulsatorem).jpg [ 72.37 KiB | Obejrzany 361 razy ]
W ramach EU był porządek w miarę (bo na innych kontynentach/rynkach, to jest sajgon: jaka wersja co ma/czego nie ma, pomieszane stare rozwiązania z nowymi).
Możesz jeszcze zobaczyć na skrzyni, czy tam w ogóle są wybierane wszystkie biegi (5+R, a nie co drugi na przykład: 1, 3, 5).
Nagraj sobie taki sam filmik i porównaj:
https://www.youtube.com/watch?v=WjPqhACUZYA Sprzęgło to raczej nie jest (to by się ślizgało raczej w trakcie przyspieszania: obroty rosną, a auto nie przyspiesza). Albo to nietypowy przypadek jak na Grande (że się zużyło, a nie rozwaliło najpierw docisku, "słoneczka"). Pracę docisku można podejrzeć tanim endoskopem przez okienko inspekcyjne (gumowy prostokąt).

Siłownik bez osłony (na potrzeby "filmu", animacji).
Także masz kilka opcji, gdzie, w jakim rejonie można znaleźć ewentualną niezgodność, problem...chociaż odróżnić mechaniczny od elektrycznego.
Nawet gdyby to była inna skrzynia (np. z EVO/2012) o innych (dłuższych) przełożeniach, to raczej nie tłumaczy podwójnego, skokowego spadku obrotów. Chociaż z włoskimi informatykami to nigdy nie wiadomo (już nie takie głupoty były i później robili mnóstwo poprawek programowych, prawie każdy model miał jakąś wtopę na tym polu).
Jaką masz skrzynię(?), np. na piątym biegu przy 110 km/h powinno być 3500 RPM. W Grande (bo w EVO może być inaczej, mniej).