You Tube • eLearn • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 



Obecny czas: 27 Kwi 2025, 09:22

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 15 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #426683 Wysłany: 02 Sty 2011, 00:06; 
 Temat postu: Wymiana zwrotnicy
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Patryk
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Miejscowość: Szczecin/Żary
Rejestracja: 17 Lip 2010,
Posty: 674
Pomógł: 7
Witam wszystkich w nowym roku! Oby był lepszy niż poprzedni!

Wymieniał ktoś zwrotnice w swoim kropku? Ma może ktoś jakiegoś manuala? Ciężka robota? Można coś popsuć? Opinie i pomoc mile widziana :D bo nie wiem czy oddawać auto do mechanika, a muszę to zrobić z wiosną i odrazu na geometrie jechać :wink:

P.S Geometria kół, a zbieżność to to samo? :?

_________________
Image + Image

Jako pierwszy samochód w życiu był Fiat Punto 1.1 1997
Teraz jest Ford Sierra 2.0 DOHC 1991 + LPG

http://fiatpunto.com.pl/topic34391.html

Szerokości i przyczepności ;)


Góra
 Profil  
 

 
 Post #426741 Wysłany: 02 Sty 2011, 13:38; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: SX
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: krakow
Rejestracja: 28 Wrz 2007,
Posty: 264
Pomógł: 12
a dlaczego wymieniasz zwrotnice co sie z nia stalo ja mam juz 258000 km, wymiana nie jest skaplikowana musisz 2 sruby wykrecic od amortyzatora zacisk wykrecic wachacz jedna sruba ikoncowke drazka


Góra
 Profil  
 
 
 Post #426749 Wysłany: 02 Sty 2011, 13:56; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Patryk
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Miejscowość: Szczecin/Żary
Rejestracja: 17 Lip 2010,
Posty: 674
Pomógł: 7
pielaa4 Bo półtora roku temu wymieniali mi wahacze z przodu "mechanicy z szopy" bo taniej było i źle przykręcili i jedną zwrotnice się udało uratować jak się skapnęłem, że coś nie tak, a drugą od strony kierowcy nie udało się :oops: po drugie zbieżność muszę zrobić, a żeby to zrobić to przód musi być na cacy zrobiony. Dałoby się jeździć z tą zwrotnicą no ale wtedy nie opłaca mi się zbieżności ustawiać skoro są luzy itp. na zwrotnicy.

Dzięki za wskazówkę :wink:

_________________
Image + Image

Jako pierwszy samochód w życiu był Fiat Punto 1.1 1997
Teraz jest Ford Sierra 2.0 DOHC 1991 + LPG

http://fiatpunto.com.pl/topic34391.html

Szerokości i przyczepności ;)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #426751 Wysłany: 02 Sty 2011, 14:04; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 Lip 2010,
Posty: 110
(przed zdjęciem koła odkręć nakrętkę przegubu)
Zbieżność jest elementem geometrii - jest jeszcze kąt pochylenia koła, ale do regulacji tylko zbieżność.

_________________
Punto classic 2010


Góra
 Profil  
 
 
 Post #426773 Wysłany: 02 Sty 2011, 15:44; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Patryk
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Miejscowość: Szczecin/Żary
Rejestracja: 17 Lip 2010,
Posty: 674
Pomógł: 7
Zaq Dzięki za wyjaśnienie :wink:

_________________
Image + Image

Jako pierwszy samochód w życiu był Fiat Punto 1.1 1997
Teraz jest Ford Sierra 2.0 DOHC 1991 + LPG

http://fiatpunto.com.pl/topic34391.html

Szerokości i przyczepności ;)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #426826 Wysłany: 02 Sty 2011, 18:48; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: SX
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: krakow
Rejestracja: 28 Wrz 2007,
Posty: 264
Pomógł: 12
zapomnialem dodac wlasnie o odkreniu nakretki przegubu nasaedka 34 i dobra jakać grzechotka i kawalek rury bo lubi sie zapiec


Góra
 Profil  
 
 
 Post #427002 Wysłany: 03 Sty 2011, 11:27; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 Lip 2010,
Posty: 110
Może jeszcze jedna podpowiedź - zwrotnica połączona jest z wahaczem za pomocą przegubu kulowego. Po odkręceniu śruby zacisku, najlepiej wypchnąć trzpień przegubu od góry i nie naciskać na wahacz. Chodzi o to żeby nie działać siłą przez sam przegub kulowy, bo w przypadku gdyby ciężej szło, można go uszkodzić i zacznie stukać.
Dobrze by było też zaopatrzyć się w ściągacze sprężyn - zwrotnica pójdzie do góry i łatwiej rozdzielisz ją z wahaczem.

_________________
Punto classic 2010


Góra
 Profil  
 
 
 Post #427016 Wysłany: 03 Sty 2011, 12:31; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Patryk
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Miejscowość: Szczecin/Żary
Rejestracja: 17 Lip 2010,
Posty: 674
Pomógł: 7
Zaq Dzięki bardzo :wink: Kurde widzę, że to nie takie łatwe, proste i fajne... :E

_________________
Image + Image

Jako pierwszy samochód w życiu był Fiat Punto 1.1 1997
Teraz jest Ford Sierra 2.0 DOHC 1991 + LPG

http://fiatpunto.com.pl/topic34391.html

Szerokości i przyczepności ;)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #427039 Wysłany: 03 Sty 2011, 14:42; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Miejscowość: Łódź
Rejestracja: 19 Wrz 2009,
Posty: 122
Dlaczego sworzeń wachacza by miał się uszkodzić?

U majstrów zawsze wachacz być naciskany w dół żeby sworzeń wyszedł ze zwrotnicy i nic się nie działo złego. Zresztą do tego zazwyczaj trzeba użyć dużej siły przez co naciskanie na sworzeń od góry może być niewystarczające.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #427085 Wysłany: 03 Sty 2011, 16:47; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 Lip 2010,
Posty: 110
Przy dużej sile nacisku kulka może odkształcić gniazdo, zrobi się minimalny luz i stuki gwarantowane. Swego czasu miałem taki przypadek. Może nie zawsze tak się stanie ale lepiej nie ryzykować. W przecięcie zacisku najlepiej nabić jakiś śrubokręt żeby go zluzować i sworzeń powinien się wysunąć. (albo odpowiednim ściągaczem).

_________________
Punto classic 2010


Góra
 Profil  
 
 
 Post #427099 Wysłany: 03 Sty 2011, 17:25; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: SX
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: krakow
Rejestracja: 28 Wrz 2007,
Posty: 264
Pomógł: 12
Dobry śrubokret wystarczy zeby wlożyć w naciecie i tez dobrze sie zaopatrzyć w ta śrube co jest przykrecony stworzeń wachacza czasami lubi sie przy odkrecaniu urwać , wymienic żwrotnice to nie jest taki problem gorzej z łożyskiem jak sie nie ma prasy ale jest to wykonalne wystarczy dobre imadło


Góra
 Profil  
 
 
 Post #427108 Wysłany: 03 Sty 2011, 17:49; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Patryk
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Miejscowość: Szczecin/Żary
Rejestracja: 17 Lip 2010,
Posty: 674
Pomógł: 7
pielaa4 Dzięki Tobie również :D Trochę mnie uspokoiłeś :D

1. Wyjęcie zwrotnicy z wahacza to rozumiem i zdaje się proste, wiem o co chodzi :wink:
2. Dwie śruby od amortyzatora to też łatwe.
3. Ściągnąć tarcze i zacisk ze szczękami.
4. Odkręcić nakrętke. Ta duża, która trzyma....Półośke czy tam końcówke drążka :P

_________________
Image + Image

Jako pierwszy samochód w życiu był Fiat Punto 1.1 1997
Teraz jest Ford Sierra 2.0 DOHC 1991 + LPG

http://fiatpunto.com.pl/topic34391.html

Szerokości i przyczepności ;)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #427137 Wysłany: 03 Sty 2011, 19:09; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Piotr
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: HSD
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Dębica
Rejestracja: 15 Kwi 2010,
Posty: 227
Pomógł: 5
Największym problemem przy wymianie jaki Cię może spotkać to zapieczone śruby. Profilaktycznie zalej wszystkie wd-40. Z resztą powinno pójść już łatwo. A i faktycznie jakiś ściągacz na drążek kierowniczy by się przydał (on też lubi się zapiec w gnieździe)

_________________
Punto 1.2 75 KM 5d HSD Pb+LPG

73 dla wszystkich !


Góra
 Profil  
 
 
 Post #427217 Wysłany: 03 Sty 2011, 21:42; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Miejscowość: Łódź
Rejestracja: 19 Wrz 2009,
Posty: 122
A gdyby wd40 zabrakło to możesz lac płynem hamulcowym. Gdy sciągacza brak to możesz nawalać młotkiem w zwrotnice zeby końcówka drążka wyskoczyła. Chyba za dużo się napatrzyłem jak majstry to robią...


Góra
 Profil  
 
 
 Post #427295 Wysłany: 15 Sty 2011, 01:09; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Patryk
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Miejscowość: Szczecin/Żary
Rejestracja: 17 Lip 2010,
Posty: 674
Pomógł: 7
1. Odkręcić nakrętkę. Ta duża, która trzyma półośkę -
2. Dwie śruby od amortyzatora.
3. Ściągnąć tarcze i zacisk ze szczękami.
4. Wyjęcie zwrotnicy z wahacza.
5. Wyjęcie zwrotnicy z końcówki drążka kierowniczego.

Tak to powinno wyglądać dokładnie :D I wszystko wiem - jak każdą operację wykonać :D Manual do tarczy i zacisku mam, a resztę wy mi pomogliście więc myślę, że sobie poradzę :>

[ Dodano: 04 Sty 2011 16:10 ]
Z pomocą kolegów tutaj i swoją obserwacją zrobiłem powierzchowny, ogólnikowy manual - może komuś się przyda :wink:

Wymiana zwrotnicy.

Profilaktycznie zalej wszystkie śruby wd-40 lub płynem hamulcowym, olejem.

1. Odkręcić nakrętkę. Ta duża, która trzyma półośkę - nasadka 34 i dobra grzechotka i kawałek rury.

2. Ściągnąć tarcze i zacisk ze szczękami - Wyciągamy zapinkę zabezpieczającą sworzeń zacisku. Za pomocą młotka z wyczuciem wybijamy sworzeń mocujący i wyjmujemy go. Unosimy zacisk wyciągamy klocki. Wkładamy z powrotem sworzeń mocujący, aby zacisk po wymontowaniu nam się nie "rozlazł" i odkręcamy dwie śruby 17 mocujące go do zwrotnicy. Podwieszamy zacisk żeby nie wisiał na przewodzie hamulcowym.
Odkręcamy dwie śruby 12 mocujące tarczę do zwrotnicy i ściągamy tarcze (może być zapieczona).

3. Wyjęcie zwrotnicy z wahacza – Odkręcić śrubę, która trzyma zacisk. W przecięcie zacisku najlepiej nabić jakiś śrubokręt żeby go zluzować i sworzeń powinien się wysunąć, dobrze się zaopatrzyć w ta śrubę, która zaciska nasz zacisk, który trzyma stworzeń wahacza.

4. Wyjęcie zwrotnicy z końcówki drążka kierowniczego. Odkręcić nakrętkę, która trzyma drążek. Możemy uderzać młotkiem w zwrotnice żeby końcówka drążka wyskoczyła.

5. Odkręcenie zwrotnicy od amortyzatora - Odkręcić dwie śruby 19.

6. Czyścimy i nakładamy smar na nową zwrotnicę tam gdzie nachodzi tarcza i tam gdzie jest łożysko. Sprawdzamy grubość tarczy i stan klocków. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

Pomocne zdjęcie gdzie co jest. Widok z tyłu.
Image

[ Dodano: 15 Sty 2011 00:09 ]
Jedno pytanie mam bo muszę się upewnić, wiedzieć to na 100%.

Ta duża nakrętka, która trzyma półośkę jest na jaki klucz? 32 czy 34? Bo szczerze to dzisiaj byłem w brikomarsze i max nasadka to 32 :E Na jednym manualu pisze w internecie, że nasadka 34, a na drugim, że 32...Jak w końcu jest - pomóżcie :wink:

_________________
Image + Image

Jako pierwszy samochód w życiu był Fiat Punto 1.1 1997
Teraz jest Ford Sierra 2.0 DOHC 1991 + LPG

http://fiatpunto.com.pl/topic34391.html

Szerokości i przyczepności ;)


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 15 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000 - 2025 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2025
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO