Test opon całorocznych 2012/2013 (w rozmiarze 175/65 R14)
Czy jazda na jednym komplecie opon przez cały rok może być bezpieczna? Sprawdziliśmy 10 modeli ogumienia.
Przyznajcie z ręką na sercu – czy w ciągu ostatnich zim częściej jeździliście po śniegu, czy raczej po wodzie lub błocie? Czy za każdym razem podczas pierwszych opadów śniegu (przypomnijmy, że w tym roku na Podhalu pojawiły się one około 20 września) wasze auta miały już na kołach zimówki? A może zakładacie opony letnie dopiero w czerwcu, bo w ciągu ostatnich lat zdarzały się „białe” majowe weekendy? Dlaczego o to pytamy? Ponieważ wbrew pozorom korzystanie z opon sezonowych – latem letnich, zimą zimowych – nie zawsze jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem.
Producenci opon niechętnie się do tego przyznają, ale ogumienie zimowe wypada blado na mokrej i suchej nawierzchni, a w naszym klimacie takie warunki zdarzają się dość często nawet zimą. To oczywiście nie znaczy, że powinniśmy jeździć na oponach letnich – te z kolei zupełnie nie radzą sobie na śniegu i lodzie. Może więc warto pomyśleć o oponach całorocznych?
Przeciwnicy ogumienia całorocznego twierdzą, że jest ono gorsze na śniegu od zimówek oraz ustępuje oponom letnim na suchej nawierzchni. To prawda, choć w przypadku mniejszych rozmiarów opon różnice te wcale nie są takie duże. Ważniejsze jest jednak to, że na śniegu opony całoroczne są znacznie bezpieczniejsze od opon letnich, a na mokrej drodze spisują się lepiej od zimówek – i w tych przypadkach różnice są znaczne.
Dobre, ale nie dla każdego Prosimy nie zrozumieć nas jednak źle – opony całoroczne też nie są idealne i wszechstronne, i nie dla każdego auta oraz kierowcy będą idealnym rozwiązaniem. Ogumienie wielosezonowe nie nadaje się do ciężkich i mocnych pojazdów. Spisuje się przyzwoicie w kompaktach, lecz do mocnych i szybkich aut klasy średniej można je polecić warunkowo. Wszędzie tam, gdzie kierowca wykorzystuje 100% możliwości samochodu i ogumienia, lepiej wybrać opony sezonowe. Na górskich serpentynach czy w przypadku dynamicznej jazdy po krętych drogach nawet kilkuprocentowe różnice w osiągach mają znaczenie.
Kto powinien rozważyć zakup opon całorocznych? Przede wszystkim kierowcy, którzy wybierają opony sezonowe z niższej półki – jeden komplet gum całorocznych zastąpi je z powodzeniem, a przy okazji pozwoli sporo zaoszczędzić.
Test opon całorocznych w rozmiarze 175/65 R 14 (zajęte miejsce w teście / nazwa opony i cena / uzyskane oceny w testach);
1. Goodyear Vector 4Seasons 82T, cena ok. 230 zł, na śniegu: 5, na mokrej drodze: 5, na suchej drodze: 5 (wzorowa), 2. Sava Adapto 82T, cena ok. 185 zł, na śniegu: 5, na mokrej drodze: 5, na suchej drodze: 5 (wzorowa), 3. Hankook Optimo 4S H730 82T, cena ok. 205 zł, na śniegu: 5-, na mokrej drodze: 5, na suchej drodze: 5 (polecana), 4. Kumho Solus 4 All Weather 86T, cena ok. 205 zł, na śniegu: 5, na mokrej drodze: 5-, na suchej drodze: 5 (polecana), 5. Vredestein Quatrac Lite 82T, cena ok. 235 zł, na śniegu: 5-, na mokrej drodze: 5-, na suchej drodze: 5+ (polecana), 6. Bridgestone A001 Weather Control 82T, cena ok. 305 zł, na śniegu: 4, na mokrej drodze: 6-, na suchej drodze: 5 (zadowalająca), 7. Kleber Quadraxer 82T, cena ok. 185 zł, na śniegu: 5+, na mokrej drodze: 4+, na suchej drodze: 5- (zadowalająca), 8. Star Performer Winter AS 86T, cena ok. 210 zł, na śniegu: 5, na mokrej drodze: 5-, na suchej drodze: 4+ (zadowalająca), 9. Tyfoon All Season 82T, cena ok. 255 zł, na śniegu: 6, na mokrej drodze: 3, na suchej drodze: 5- (niepolecana), 10. Herse 4Season 82H, cena ok. 230 zł, na śniegu: 3-, na mokrej drodze: 3+, na suchej drodze: 5- (mierna).
Zalety / wady ocenianych opon;
Ad 1 - Zalety: wzorowa opona całoroczna najwyższej klasy, zapewniająca zrównoważone właściwości jezdne na ośnieżonej nawierzchni i krótkie drogi hamowania na mokrym asfalcie. Niska podatność na aquaplaning. Wady: brak. Ad 2 - Zalety: wszechstronna opona bez poważnych wad, doskonała w każdych warunkach drogowych, zapewniająca precyzyjne prowadzenie i krótkie drogi hamowania. Niskie opory toczenia gwarantują oszczędności paliwa. Wady: brak. Ad 3 – Zalety: precyzyjne prowadzenie oraz krótkie drogi hamowania zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni. Niskie opory toczenia. Wady: tendencja do podsterowności na mokrej i ośnieżonej drodze. Ad 4 – Zalety: wszechstronna opona o dobrych właściwościach jezdnych na ośnieżonej i suchej drodze. Niski poziom emitowanego hałasu. Wady: jedynie przeciętne prowadzenie na mokrej nawierzchni. Ad 5 – Zalety: bezpieczne właściwości jezdne na mokrej drodze, krótkie drogi hamowania na suchym asfalcie. Najniższe opory toczenia. Wady: podsterowność na śniegu, podatność na aquaplaning. Ad 6 – Zalety: opony doskonałe na mokrej nawierzchni, o pewnym prowadzeniu również na suchej drodze. Niska podatność na aquaplaning. Wady: ograniczona skuteczność w próbach zimowych. Ad 7 – Zalety: dobre prowadzenie i krótkie drogi hamowania na śniegu, wysoki komfort toczenia. Wady: podsterowność, wydłużone drogi hamowania na suchym i mokrym asfalcie, podwyższony poziom hałasu. Ad 8 – Zalety: dobra trakcja i krótkie drogi hamowania na ośnieżonej drodze, niski poziom emisji hałasu. Wady: podatność na aquaplaning, wydłużone drogi hamowania na suchej i mokrej drodze. Ad 9 – Zalety: doskonałe właściwości zimowe, niskie opory toczenia. Wady: niska przyczepność na mokrej nawierzchni, zbyt długie drogi hamowania, podsterowność, znaczna podatność na aquaplaning, niski komfort. Ad 10 – Zalety: krótkie drogi hamowania na suchej drodze. Wady: niska przydatność w warunkach zimowych – mimo oznaczeń typowych dla zimówek zachowują się niewiele lepiej od opon letnich.
Podsumowanie Jeśli w najbliższym czasie polski parlament uchwali nakaz jazdy na zimówkach, to opony całoroczne mają szansę stać się rynkowym przebojem. Większość z nich ma wszelkie oznaczenia, jakich można wymagać od opon zimowych (zatem żaden policjant – ani zimą, ani latem – nie będzie mógł ukarać korzystającego z nich kierowcy za to, że używa ogumienia niedopasowanego do pory roku). Wyniki naszego testu dowodzą, że dobre opony całoroczne niewiele ustępują ogumieniu sezonowemu, choć kierowca powinien być świadomy ograniczeń, z jakimi wiąże się ich użytkowanie. Na pewno ogumienie całoroczne nie będzie dobrym wyborem do mocnych i ciężkich aut, nie powinni się też na nie decydować kierowcy lubiący dynamiczną jazdę.
- źródło: Auto Świat
_________________
Było: Punto II 3D 1,2 8V 2000r., Renault Thalia 1,5 dCi 2005r. Jest: Kia Venga 1,6 2018r.
|