|
Obecny czas: 13 Maj 2024, 10:16
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Autor |
Wiadomość |
daras |
#67327 Wysłany:
26 Lis 2007, 10:09; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: w-m Rejestracja: 21 Gru 2006, Posty: 2006 Pomógł: 1
|
Zalecenia instrukcji traktuję poważnie. Nie katuję na zimno, t.zn. zanim wskazówka temperatury nie osiągnie połowy skali + parę minut, nie przekraczam 2500 tyś. obr., po zatrzymaniu nie wyłączam od razu silnika tylko najpierw się wypnę z pasów, zdejmę okulary, poprawię fryz, wyłączę radio itd. ;-) co pozwoli wyłączyć motor po ok. 30 sekundach pracy na biegu jałowym.
Co do docierania: dociekałem w ASO i jeszcze wyżej jak należy docierać ten silnik. Odpowiedź za każdym razem była taka sama: silnik jest wstępnie dotarty w fabryce i nie wymaga wymiany oleju po początkowym okresie eksploatacji.
mireks podaję poniżej wartości mocy i momentu z dodatkowym tekstem, który był przed wykresem - wykresu niestety nie udało mi się skopiować i wkleić; wg schematu: obroty - Nm - KW
1500 - 160 - 26
1750 - 180 - 33
2000 - 200 - 42
2250 - 200 - 48
2500 - 200 - 53
2750 - 195 - 57
3000 - 190 - 60
3250 - 180 - 63
3500 - 175 - 64
3750 - 160 - 66
4000 - 155 - 67
4250 - 135 - 65
4500 - 125 - 62
4750 - 115 - 58
4800 - 110 - 56
Przedstawiona krzywa jest możliwa do uzyskania jeśli:
silnik jest po przeglądzie
dotarty (min. 50 godz. pracy)
bez wentylatora (pracującego? - to już mój przypis)
z tłumikiem wydechu i filtrem powietrza
na poziomie morza
Myślę, że mojemu m-jet'owi jest blisko do tej właśnie charakterystyki.
Rozkręcony do 2700-3000 potrafił pokonywać dłuuugie i całkiem strome podjazdy autostradowe na 6tym biegu (przede mną vw'eje tdi siadały i musiały uciekać na prawy pas - serio ).
Ostatnio edytowany przez daras, 26 Lis 2007, 10:15, edytowano w sumie 1 raz
|
|
Góra |
|
|
|
|
filip76 |
#67329 Wysłany:
26 Lis 2007, 10:14; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Rejestracja: 28 Lip 2007, Posty: 1035
|
daras
Nie chodziło mi o wcześniejszą wymianę oleju (opiłki). Chodziło o to, że w innym rozdziale instrukcji, konkretnie tym o sprawdzaniu poziomu oleju i uzupełnianiu ubytków, jest zapisana informacja, że zużycie oleju unormuje się po dotarciu - i w ten zakamuflowany sposób producent informuje nas, że jednak silnik się dociera - IMO
_________________ alfa romeo robi auto na najbliższy salon w Genewie. Honda - na lata
|
|
Góra |
|
|
daras |
#67330 Wysłany:
26 Lis 2007, 10:19; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: w-m Rejestracja: 21 Gru 2006, Posty: 2006 Pomógł: 1
|
A występuje u ciebie zużycie oleju?
|
|
Góra |
|
|
filip76 |
#67332 Wysłany:
26 Lis 2007, 10:28; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Rejestracja: 28 Lip 2007, Posty: 1035
|
Na początku na bagnecie wyglądało to tak, jakby był przelany. Po 8 tys. musiałem dolać, bo spadło poniżej połowy.
_________________ alfa romeo robi auto na najbliższy salon w Genewie. Honda - na lata
|
|
Góra |
|
|
daras |
#67335 Wysłany:
26 Lis 2007, 10:35; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: w-m Rejestracja: 21 Gru 2006, Posty: 2006 Pomógł: 1
|
Czyli poszło 0,5 litra na ok. 8-10 tyś. km.
No to u mnie jest chyba podobnie, może trochę mniej, tak gdzieś 0,3 l..
Generalnie zuważyłem, że gdyby zmieniać olej co 15 tyś. km to silnik nie wymagałby dolewek. Zużycie byłoby właśnie na poziomie 0,3-0,5 l. na te 15 tyś. km.
Wszystko też zależy oczywiście od stylu jazdy.
|
|
Góra |
|
|
filip76 |
#67336 Wysłany:
26 Lis 2007, 10:40; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Rejestracja: 28 Lip 2007, Posty: 1035
|
Dolałem trochę mniej, tak 1/3 litra i teraz jest na połowie. Wczoraj patrzyłem (tydzień od dolewki) i jest ok. A dzisiaj 10 000 stuknłęło. Chyba jednak pierwszą wymianę przyspieszę...
_________________ alfa romeo robi auto na najbliższy salon w Genewie. Honda - na lata
|
|
Góra |
|
|
Jaco |
#67339 Wysłany:
26 Lis 2007, 10:44; Temat postu: |
|
|
Przyjaciel |
|
Miejscowość: Podbeskidzie Rejestracja: 27 Lut 2007, Posty: 1225
|
Wszystko jest OK - on właśnie na początku eksploatacji może trochę więcej zużyć. Później się to normuje. Dlatego trzeba pilnować nim stuknie książeczkowe 30 tys, albo zmienić olej około 15 tys lub wczesniej, i następna wymiana razem z przeglądem
Zależy też jak daras pisał od stylu jazdy i gdzie się jeździ
_________________ FIAT Grande Punto 90 KM MultiJet
|
|
Góra |
|
|
mireks |
#67393 Wysłany:
26 Lis 2007, 15:18; Temat postu: |
|
|
Puntomaniak |
Rejestracja: 20 Lis 2007, Posty: 54
|
filip76 napisał(a): A co do docierania silnika, to instrukcja od GP jest bardzo enigmatyczna,
Mireks: ciekaw jestem, co zapisano w Twojej instrukcji - spodziewam się, że w wielu punktach jest to ta sama instrukcja? Przejrzałem dokładnie instrukcję oraz książkę serwisową i nigdzie nie ma żadnej wzmianki o procesie docierania. Wspominają jedynie o możliwym zużyciu oleju podczas pierwszych dni eksploatacji. Wniosek z tego taki, że silnik nie jest jeszce dotarty ponieważ skoro przewidują jednak zużycie oleju na początku eksploatacji samochodu to on się jeszcze musi docierać. Natomiast to, co robi fabryka polega chyba na tym iż po zmontowaniu silnika stawiają go na hamowni i uruchamiają na jakiś czas - godzina, może dwie - trudno powiedzieć. W tym czasie elementy, które trą o siebie w silniku zaledwie się układają, ale napewno nie docierają. [ Dodano: 26 Lis 2007 14:18 ]daras napisał(a): mireks podaję poniżej wartości mocy i momentu z dodatkowym tekstem, który był przed wykresem - wykresu niestety nie udało mi się skopiować i wkleić; wg schematu: obroty - Nm - KW 1500 - 160 - 26 (...) 4800 - 110 - 56 Przedstawiona krzywa jest możliwa do uzyskania jeśli: silnik jest po przeglądzie dotarty (min. 50 godz. pracy) bez wentylatora (pracującego? - to już mój przypis) z tłumikiem wydechu i filtrem powietrza na poziomie morza Myślę, że mojemu m-jet'owi jest blisko do tej właśnie charakterystyki. Rozkręcony do 2700-3000 potrafił pokonywać dłuuugie i całkiem strome podjazdy autostradowe na 6tym biegu (przede mną vw'eje tdi siadały i musiały uciekać na prawy pas - serio ).
Charakterystyka, którą przdstawiłeś faktycznie różni się od mojej. Maksymalny moment obrotowy w Twojej wersji pojwia się dopiero przy 2 tyś obrotów. W katalogu (linei) pojawia się jednak informacja, że ten moment jest już przy 1750 obr/min a to z kolei popiera moje materiały
Być może obydwa samochody mają te same silniki, ale za to inne obłożenie mapy wtrysku?
Z moich subiektywnych odczuć wynika, że samochód ciągnie od 1800 obr, a jeśli przekroczy 3000 obr/min to power mu zauważalnie zanika i trzeba koniecznie włączyć następny bieg aby się nadal rozpędzać z podobnym przyspieszeniem.
_________________ Pozdrawiam ------------------------- Fiat Freemont Black Bear http://www.freemont.pl
|
|
Góra |
|
|
daras |
#67399 Wysłany:
26 Lis 2007, 15:41; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: w-m Rejestracja: 21 Gru 2006, Posty: 2006 Pomógł: 1
|
Obstawiam, że silniki to mamy identyczne. Twój wymaga jeszcze ułożenia i pewnie będzie dobrze
Różne mamy skrzynie i stąd pewnie różnice w odczuciach z jazdy.
Silnik 1.3 90 KM został (zdaje się) zaprojektowany - jako całość - ze skrzynią 6 biegową, oznaczoną jako M20.
Kompaktowa, 6 biegowa M20, ze współosiowym siłownikiem sprzęgła, to nowość autorstwa Fiat GM Powertrain debiutująca właśnie w grande 1.3 90 KM.
Tak przynajmniej mi się obiło o uszy
|
|
Góra |
|
|
Rupi |
#117981 Wysłany:
22 Kwi 2008, 20:44; Temat postu: |
|
|
Puntomaniak |
Miejscowość: Imielin Rejestracja: 15 Gru 2007, Posty: 55
|
Jazda w zakresie obrotów 1500-2000 to mulenie silnika czy nie? Nie mogę sie zdecydować czy spokojne toczenie sie w sznurze samochodów przy prędkości 50-60km/h realizować na 3 biegu (2200) czy 4 (1700)?
Mam skrzynie 5 biegową. Jak to u Was wygląda w praktyce?
_________________ 1.3 mjet 90 dynamit 08r
Punto SX55 95r
|
|
Góra |
|
|
filip76 |
#118148 Wysłany:
23 Kwi 2008, 08:24; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Rejestracja: 28 Lip 2007, Posty: 1035
|
Rupi
dla mnie to było mulenie ale zacząłem rewidować podejście.. 1750 rpm to max moment obrotowy i jazda w tej okolicy obrotów jest optymalna, ze względu na spalanie. Zdarza mi toczyć się ok 70 km/h na V ale oczywiście mowy o przyspieszaniu nie ma - trzeba redukować. Natomiast przyspieszanie z 1750 rpm jest moim zdaniem ok.
W wątku o szarpaniu Daras przedstawia wykres dla skrzyni VI - widać na nim dopuszczalne prędkości min i max dla każdego przełożenia. Ja wrzuciłem do porównaia przełożenia dla "5" i "6", jeśli potrafisz zrobić z tego użytek, to pewnie wyciągniesz właściwe wnioski [ Dodano: 23 Kwi 2008 08:23 ]Rupi napisał(a): 50-60km/h realizować na 3 biegu (2200) czy 4 (1700)?
spokojnie na 4 [ Dodano: 23 Kwi 2008 08:24 ]o szarpaniu:
http://fiatpunto.com.pl/topic965-45.html
_________________ alfa romeo robi auto na najbliższy salon w Genewie. Honda - na lata
|
|
Góra |
|
|
daras |
#118170 Wysłany:
23 Kwi 2008, 09:27; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: w-m Rejestracja: 21 Gru 2006, Posty: 2006 Pomógł: 1
|
Rupi napisał(a): Jazda w zakresie obrotów 1500-2000 to mulenie silnika czy nie?
Jeśli utrzymujesz stałą prędkość i jedziesz bez obciążenia - powinno być OK.
Jeśli masz komplet pasażerów i chcesz przyśpieszyć - raczej powinno się redukować.
|
|
Góra |
|
|
MatiGP |
#118214 Wysłany:
23 Kwi 2008, 11:51; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Miejscowość: Sosnowiec Rejestracja: 20 Mar 2008, Posty: 924
|
Hmm co wybrać? Moim zdaniem 1.3 90 Km nie jest słaba, ale nie da Ci takich osiągów jak 1.4 T-jet. To co wybierzesz zależy od Twojego stylu jazdy. Wiadomo, jeśli chcesz zaoszczędzić na spalaniu to wybierzesz 1.3. Różnice w spalaniu są spore. Jeśli chodzi o większą cenę 1.3 to to szybko się zwróci..
_________________ Fiat Seicento 1.1 MPI 54 Km 2004 rok
|
|
Góra |
|
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|