You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 21 Wrz 2024, 03:33

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 73 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3
Autor Wiadomość
 
 Post #860925 Wysłany: 21 Sie 2023, 00:08; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 641
Pomógł: 9
Fajnie w takich zaniedbanych egzemplarzach połączyć wymianę świec z płukanką i olejem, bo część płukanki wali się do cylindrów, wtedy to dopiero pierścienie odpuszczają. Tylko jak już było wcześniej, szkoda sprawnego wydechu (sondy, katalizator). To samo się tyczy pomiarów kompresji na mokro (z olejem), też metoda współcześnie niepolecana.

Mityczna internetowa "pancerność" rodziny FIRE ma cząstkę prawdy. Po takich płukankach, właściwym oleju i normalnych okresach wymian (2-3 kolejne wymiany), one potrafią odżyć i jeszcze >100 tys. km zrobi bez problemu (nawet gdyby miał LPG).

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #860934 Wysłany: 28 Sie 2023, 17:06; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Darek
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: świętokrzyskie [T]
Rejestracja: 22 Cze 2023,
Posty: 29
Nie chciałem tego robić, Motul ma bardzo dobre właściwości myjące więc jeśli to pierścienie to prędzej czy później je wypłucze, a jak nie to za rok walne płukankę po cylindrach przy wymianie.
Został tylko lizak skrzyni to zrobienia ale nie chce mi się tego robić :D Zrobię w niedługim czasie

A co sądzicie o ceramizerze?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860936 Wysłany: 29 Sie 2023, 01:06; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 641
Pomógł: 9
Ściema generalnie.
Ceramizery to stary radziecki wynalazek i ma szanse zadziałać (utworzyć twardą warstwę ochronną) tylko w ściśle określonych warunkach pracy, czyli na stanowisku w laboratorium (a nie w jeżdżącym samochodzie).
Wszelkie stałe środki smarne (proszki) i podobne, mogą jednocześnie mieć odwrotne, lekko ścierne działanie (zależy od warunków pracy).


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860989 Wysłany: 18 Wrz 2023, 13:45; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Darek
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: świętokrzyskie [T]
Rejestracja: 22 Cze 2023,
Posty: 29
Też wam się leje woda z wydechu? Ale leje, dosłownie leje, kapie dość intensywnie, jak się rano auto odpali to pod wydechem jest mokra plama 30x30 i kopci na biało, ale to para woda a nie spalony olej, wąchałem, sprawdzałem, patrzyłem -> woda :D
Płynu chłodniczego nawet ociupinkę nie brakuje, także to nie jest spalany płyn chłodniczy. Wiem, że woda to naturalne zjawisko podczas spalania ale tej wody tu jest naprawdę sporo


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860990 Wysłany: 18 Wrz 2023, 16:03; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 641
Pomógł: 9
A to zależy od stanu silnika, obecności LPG, sposobu użytkowania (krótkie odcinki), klimatu lokalnego i pewnie jeszcze kilku parametrów (gdzie jedno zależy od drugiego i odwrotnie).

Jak kupiłem Grande w 2018 roku, to też się zdarzyło, że raz lub dwa było słychać dosłownie jak woda się przelewa pod podłogą w wydechu i kapało (prawie strumyczek leciał). Ale z celowo wykonanego otworka w rurze przed końcowym tłumikiem.

W biegiem lat i regularnym serwisem (płyny, filtry, świece, rozrząd, luzy zaworowe itp., itd.) zjawisko jest dużo mniejsze (teraz robi tylko małą plamę wody, wielkości dłoni). Nie leje już.

Także woda ma prawo być w wydechu, ale ile jej może być, nie wiem (czy tu jest jakakolwiek "norma" - Euro H2O).

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #860991 Wysłany: 30 Maj 2024, 11:00; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Darek
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: świętokrzyskie [T]
Rejestracja: 22 Cze 2023,
Posty: 29
Stan silnika jak już czytałeś jest różny :D Wszystko już działa jak powinno, dużo dużo mniej dmucha spod korka jak się go wyjmie, silnika wrócił do żywych więc nie wiem jak go określić. LPG nie ma, czysta benzyna, średnio 30km dziennie, po 15km w jedną stronę do pracy i 15 z powrotem, także wydech ma czas się porządnie wygrzać. Woda w dużych ilościach pojawia się po odpaleniu rano jak sobie trochę postoi. Ogólnie to ta woda mi nie przeszkadza i tylko z ciekawości chciałem się dopytać jak to wygląda w innych fiatach

[ Dodano: 30 Maj 2024, 11:00 ]

Po przejechaniu jakoś 3,5tys km wyraźnie słychać stukające zawory tak jakby luzy były za duże. Spodziewałem się odwrotnego zjawiska gdzie luz będzie się zmniejszał a nie zwiększał. Trzeba będzie zajrzeć pod pokrywę jak znajdę chwilę czasu


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862273 Wysłany: 26 Lip 2024, 21:42; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Artur
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 07 Sty 2022,
Posty: 39
I jak sytuacja? mierzyłeś ponownie luzy? U mnie przebieg 230 tys.km. Silnik już mocno klekocze po rozgrzaniu, nawet zaczęły się dziwne dźwięki jakby spalania stukowego przy obrotach 1300-2000. Zmierzyłem luz i nie wiem czego się trzymać, nie mogę ustalić konkretnego pewnego źródła jaki ma być prawidłowy. Według tego że ssący 0,3 a wydech 0,4 to u mnie luz jest grubo poza zakresem :shock:
Wydechowe: 0,49 -- 0,49 -- 0,52 -- 0,47
Ssące: 0,37 -- 0,39 -- 0,39 -- 0,39
Zmierzyłem też z ciekawości wysokość krzywek, wszystkie mają 37,6mm.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862275 Wysłany: 26 Lip 2024, 23:52; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 641
Pomógł: 9
Luzy przede wszystkim należy wyrównać (wąska tolerancja), a dopiero później który zakres.
Jesteś blisko 0,50 / 0,40 (wydech / ssące), czyli niby nic nie trzeba robić...
Ale to "stary zakres" dla generacji Punto 1 i innych modeli z tamtych lat. W miarę upływu lat była tendencja do zmniejszania tych wartości (0,45 / 0,35 - a później 0,40 / 0,30, chociaż historycznie były wyjątki od reguły). Książka do P2 ("Sam Naprawiam") podaje chyba 0,45 / 0,35. Warto by było przetestować takie ustawienie.

Image

Efekty typu "spalanie stukowe" (częściej to będzie wypadanie zapłonu) i inne hałasy, to full service się kłania (może nie wszystko na raz, ale stopniowo ogarniać tematy, poszczególne układy). Płyny, filtry, świece, cewki, ciśnienie paliwa, czyszczenie wtrysków (byle jak domowym sposobem, wymontować i obejrzeć chociaż), płukanka w cylindry (odmoczenie pierścieni), w cylindry zajrzeć kamerką-endoskopem USB (nagary na tłokach i zaworach) i tym podobne zabobony. A nóż pomogą. Szczelność wydechu. Branie oleju. Rozrząd. Kompresja. Szczelność UPG.

Wysokości krzywek całkowite, a prawidłowo zmierzone wzniosy, to mogą być dwie różne rzeczy (znaczy jedna z nich ukrywa zużycie). No i dwa miejsca po przecinku by wypadało określić (a nie zaokrąglać do 0,1 mm mimo, że w książkach mają taki zwyczaj czasami).

Image

Ale grube efekty dźwiękowe to raczej coś z tłokami i/lub zaworami, czy spalaniem, zaczynając jak wyżej (regularny serwis, przez co jest np. mniejszy pobór oleju, mniej syfu, nagarów, które mogą tak zakłócać pracę).
W Punto 1 pod koniec ich istnienia, zaczynało być popularne grzebanie w głowicy, np. wymiana uszczelniaczy trzonków zaworów (bez zdejmowania głowicy). Ze względu na wiek może i teraz pora na "dwójki".

PS
Ostatnio na jakimś innym forum albo grupie FB widziałem melepetę, co się pytał, czy to już może pora na wymianę świec, bo od nowości nie były robione nigdy, a przebieg wynosił coś w okolicach 130-160 tysięcy chyba! Tak są te Fiaciki traktowane, a później negatywne opinie (że Fiat to góvvno).
Mam nadzieję, że u ciebie aż takiego przegięcia pały nie ma(?). 8)


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862277 Wysłany: 27 Lip 2024, 09:48; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Artur
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 07 Sty 2022,
Posty: 39
Jeśli chodzi o spalanie stukowe walczę z tym od jakiegoś czasu, chyba zaczęło się w tamtym roku ale sporadycznie i tylko przy mocno rozgrzanym silniku. Obecnie bardzo się nasiliło w upały, jest to mocno słyszalne jak ruszam z odpaloną klimatyzacją, takie charakterystyczne stukanie jakby młotkiem uderzył o blok silnika, ale takie głuchawe :) zakres stukania 1200-2000 obr przy średnim obciążeniu, ALE co ważne jak przy tych obrotach wcisnę pedał gazu w podłogę stukanie ustaje.
Dodam że jak silnik jest zimny albo mamy porę zimową pracuje idealnie, zero spalania stukowego.
Co już zrobiłem:
- Wymiana świec na NGK (japońskie)
- Wymiana przewodów zapłonowych (Bosch)
- Podmiana i rotacja cewek zapłonowych (używane oryginał)
- Podmiana wtrysków z modelu 2010 rok i małym przebiegiem
- Wymiana przepustnicy (używana oryginał)
- Wymiana paska rozrządu i rolki napinacza (oryginał Fiat)
- Sprawdzanie czy nie są zerwane kliny na kołach rozrządu, wału
- Czyszczenie czujników wału i wałka
- Sprawdzanie wydechu (jest minimalne pęknięcie na katalizatorze, słychać to na zimnym)
- Wymiana sondy lambda (oryginał bosch)
- Olej Valveline 5W40
- Płyn chłodniczy (oryginał Paraflu UP)
- Sprawdzanie UPG, nie ma CO2 w u płynie układzie chłodzenia

I chyba tyle, ogólnie po za tym Punciak nie pobiera oleju, jeździ sprawnie i bardzo mało pali. Tylko to spalanie stukowe zabiera całą przyjemność z jazdy, aż czasami strach jechać gdzieś dalej. Jeździłem też na paliwie 98 i na tym paliwie jest wyraźnie lepiej. Dzisiaj spróbuje zmierzyć kompresję. Jeszcze jedna sprawa, jeździłem z odpalonym FiatEcuScan i sterownik potrafi bardzo mocno wycofywać zapłon, wartości rzędu -8 stopni.
Załącznik:



Góra
 Profil  
 
 
 Post #862278 Wysłany: 27 Lip 2024, 11:58; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 641
Pomógł: 9
W Punto 1 jak mi się kończyła UPG + pogryzione zawory (+ z nagarami olej/płyn), to właśnie była wrażliwość silnika na paliwo, na 95 chodził gorzej, na 98 łagodniej.
Wcześniej we Fiacie Uno też był taki lekki efekt, ale usterki nie szukałem (tam był jeszcze aparat zapłonowy i coś często trzeba było czyścić palce).
Jest to jakaś sugestia (że jednak coś w tłokach/zaworach się porobiło).

Nieszczelności w wydechu, kolektor, katalizator jak najbardziej mogą ogłupiać układ. Fajnie by było podjechać na spaliny do SKP (same spaliny, nie przegląd), wydruk wziąć (wyniki z biegu jałowego i podwyższone na 2000-3000). Nieszczelności widać (lambda ucieka powyżej 1,00 wyraźnie i/lub zawartość tlenu O2). Zapytaj diagnostę o interpretację (który parametr najbardziej ucieka od normy).

Czujniki wałów, to niestety oscyloskop i porównanie ze wzorcem. Inaczej to loteria (podmiana na oślep). Ale klasycznym objawem było od zawsze "kręci nie odpala na ciepło" (też czasy Uno/Punto 1 nagminnie). Kolejna podpowiedź, kierunek działań.

Ciśnienie paliwa, mierzone było?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862279 Wysłany: 27 Lip 2024, 13:16; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Artur
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 07 Sty 2022,
Posty: 39
Ciśnienie paliwa nie było mierzone, sugerowałem się tym że silnik mam moc, jak na 60KM jedzie dosyć dynamicznie i nie ,,zdycha,, na wysokich obrotach. Robiłem też próbę jazdy bez korka wlewu paliwa, czy przypadkiem odpowietrzanie nie jest problemem, ale nie było różnicy. Pytanie, pompa paliwa pracuje cały czas z jedną prędkością? czy sterownik reguluje jej obroty w zależności od obrotów silnika?
Pompa paliwa to będzie chyba kolejny etap, przeszło mi przez myśl jeszcze jedna rzecz, paliwo E10, niby ten silnik współpracuje ale problemy z stukowym zaczęły się mniej więcej w tym czasie jak wprowadzili to paliwo. Może przypadek...

To już drugi katalizator. Samochód kupiłem 3 lata temu z uszkodzonym sprzęgłem i katalizatorem. Z tym że kat był uszkodzony mechanicznie, nie było dolnej opaski i pękł u góry. Kolejny katalizator (używany) wytrzymał 30 tys. km i pojawiło się ,,popierdywanie,, Generalnie zaczyna robić się nieciekawie, używany katalizator 500zł, nie wiadomo ile wytrzyma, zamiennik 1000zł (słaba jakość) a oryginał nawet nie chce wiedzieć, pewnie z 2000zł.

Zmierzyłem ciśnienie sprężania, silnik zimny, wtryskiwacze odpięte, przepustnica otwarta. Chiński manometr, pokazuje mniej więcej równo... ale 15 atm. Nie za dużo?

Załącznik:



Góra
 Profil  
 
 
 Post #862280 Wysłany: 27 Lip 2024, 14:14; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 641
Pomógł: 9
Może właśnie proces spalania nieprawidłowy ubija katalizatory, że się ciągle wypalają, pękają itp. Jedź na te spaliny w przyszłym tygodniu.

Coś mogło być rzeźbione, np. regeneracja głowicy, za dużo splanowane (bo spece od głowic mają takie zwyczaje, numerologia z astrologią, zbierają za dużo, od razu zdzierają 0,10-0,15-0,20 mm zamiast tylko zabielić kilka setek, co zamyka możliwość drugiej naprawy w przyszłości). Jak się da (na zmontowanym ciężko), to zmierz wysokość głowicy. Do każdej generacji Punto (a nawet szerzej, rodzina FIRE 8V) niestety podają nieco inne wartości, ale z grubsza są to zawsze okolice >126,xx milimetra (tolerancja też pływa, raz więcej, raz wąsko). Wysokość minimalna po obróbce.
Tylko angielska książka do Grande podaje 125,5 (ale to niewiarygodne, bo głowice z Grande też mają powyżej 126 grubo, czyli co, aż milimetr można "zjebać" bezkarnie?).

Ten manometr to by trzeba zweryfikować, czy nie zawyża. Z dwojga złego najważniejsze, że kompresja równa, a, że trochę wysoko, to trudno (to nie koniec świata, tu na forum też pamiętam ktoś miał wysokie wyniki i problemów nie było z tego powodu - czyli problem masz inny lub jest to kombinacja kilku, kumulacja).

    Co do starych generacji 1 i 2, to tam były chyba inaczej znaki traktowane (obrazek P1 i P2 - ale nie "FL"). Jak masz ustawiony?
    Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862281 Wysłany: 27 Lip 2024, 16:34; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Artur
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 07 Sty 2022,
Posty: 39
FES pokazuje 270mbr na jałowym ciśnienie w dolocie, czyli raczej rozrząd jest dobrze ustawiony. Ale i tak tam zajrzę dla pewności jak będzie chwila.
EDIT:
Znalazłem w galerii dwa zdjęcia, ale coś chyba nie gra :lol:


Załączniki:


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862282 Wysłany: 27 Lip 2024, 17:12; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 641
Pomógł: 9
Wygląda tylko na fotografie wykonane po przekręceniu nieco za znaki na obu kołach i tyle (gdyby cofnąć, to jest szansa, że są OK - zostaje kwestia jak w tym czasie jest zorientowany znak na kole zamachowym, okienko na dzwonie skrzyni biegów, czy w P2FL obowiązuje jeszcze 0 stopni, czyli rozrząd ma w sumie 3 znaki).

    Fotka z P1...
    Image

Nawet jak jest przesunięcie takie o włos, to nie ma prawa rzucać silnikiem, bić, dzwonić, klekotać, stukać.
Powinna być tylko inna charakterystyka silnika w różnych zakresach obrotów oraz w kombinacji zimny-ciepły silnik. Ale płynnie. Raz ma więcej mocy z dołu, raz ożywa dopiero na wysokich obrotach. Ewentualnie tendencja do gaśnięcia z dołu (ciężko ruszyć dynamicznie, bo go dusi).

_________________
:arrow: Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862283 Wysłany: 27 Lip 2024, 21:41; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Artur
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 07 Sty 2022,
Posty: 39
Żadnych znaków na kole zamachowym nie znalazłem, raczej ich nie ma w FL. Rozrząd sprawdziłem na szybko bez zdejmowania łapy poduszki. Wygląda że jest ok. Jeszcze do sprawdzenie ciśnienie na pompie paliwa, ale nie mogłem dopasować króćca do listwy, nie wiesz co tam dopasować?
Jak pompa okaże się ok, to już mam to gdzieś(a tak czuje że będzie ok). Niech sobie stuka aż wystuka panewkę czy korbowód wyjdzie bokiem. Ten silnik jest prosty jak budowa cepa, ale jak widać sama diagnoza usterki już nie koniecznie. A ładować kolejne tysiące zł(głowica używka i katalizator) i kilkanaście godzin pracy już nie mam zamiaru do 20 letniego samochodu za 4-5k zł. Przyznaje wkurw... mnie już dzisiaj dokumentnie.
W każdym bądź razie, duże dzięki za pomoc i wskazówki.


Załączniki:


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862287 Wysłany: 28 Lip 2024, 00:33; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 641
Pomógł: 9
To jest właśnie paradoks prostego samochodu. Taki prosty, a tyle problemów sprawiają ("zawodowcom" także, co nie słyszeli o oscyloskopie).
Sporo problemów we Fiatach wynika też z podejścia właścicieli (skoro to proste tanie auto, nie prestiżowe, to można olewać, nie dbać - taka "logika", ale później w internecie pomagaj, no już fachura z forum, zgadnij usterkę!).

Proponuję podejście edukacyjne. To są ostatnie tak proste samochody na drogach. Za 10-15 lat nie będzie na czym się uczyć, ćwiczyć, eksperymentować (nie będzie to takie relatywnie proste i tanie jak teraz we Fiacikach FIRE 8V, model nieistotny). Już teraz prawie w połowie samochodów rozrządu i sprzęgła nie zrobisz na chodniku pod blokiem, bez robienia sensacji na osiedlu.

Wyglądu pompy z 2FL nie znam (nie chce mi się szukać fotek w necie), ale np. w Grande jest szybkozłączka fi. 8 mm. Na chwilę do celów pomiarowych można tam wpiąć szybkozłączkę pneumatyczną 8, ile pompa bije. Nie trzeba mierzyć na listwie (chociaż to by było poprawne podejście i to jeszcze w trakcie jazdy obserwować zmiany, spadki).

Spaliny zmierz jak było wyżej sugerowane (prawilny test z wydrukiem), może coś wyjdzie, przełom w sprawie.
Tanim endoskopem na USB zajrzyj w cylindry/zawory. Jeszcze parę takich prostych/tanich rzeczy można sprawdzić, zmierzyć...

Cewki. Domowy "pomiar" w układzie zapłonowym można zrobić (stary laptop z wejściem mikrofonowym i kawałek drutu).
http://fiatpunto.com.pl/post860815.html#p860815 - przynajmniej różnice między cylindrami można stwierdzić.

Jak to nie problem w głowicy i/lub tłokach, to zostaje na koniec usterka ECU (no ale to już koszty).
Albo się okaże, że to jakaś głupota, typu zły styk albo jakiś czujnik (np. spalanie stukowe: musi być oryginał + odpowiednio dokręcony, nie za mocno).
Czujnik wału może się kończy, albo koło foniczne lata jak na tej animacji. :E Ewentualnie jest namagnesowane. Albo źle założone (oj, są tacy).
Image

Co do nieszczelnego wydechu, to może jednak to? Masz dostęp do tego pęknięcia? Aby je jakoś tymczasowo przytkać (owinąć czymś, blaszka, folia nawet aluminiowa, może pasta/kit do wydechów, opaska stalowa, czy drutem związać). Żeby ustalić, czy silnik jest aż tak wrażliwy na nieszczelność (bo zależy gdzie i jaka powstała).

Pole do popisu jeszcze jest, można podziałać nie wydając majątku. Roboczogodzin nie unikniesz (ale tego się nie wlicza do hobby).


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862316 Wysłany: 16 Sie 2024, 20:00; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Artur
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 07 Sty 2022,
Posty: 39
Mała aktualizacja, jakiś czas temu sprawdziłem ciśnienie paliwa pod obciążeniem, 3.8 bar i ani drgnie, także pompa paliwa jest ok. Dzisiaj wymienione cewki na nowe, brak efektu. jak stukało tak stuka. Ale mam inny trop, odpiąłem wtyczkę czujnika spalania stukowego i uwaga... SUKCES!! nastała cisza, nic nie stuka :) Tzn. taki mały sukces, bo na czujniku jest napis ,,made in Japan,, a jak wiadomo Japońskie części się nie psują :E

I teraz czy ja dobrze rozumiem, po odpięciu czujnik spalania stukowego, ECU silnika wchodzi w ,,tryb bezpieczny,, nie wycofuje zapłonu i przez to nie ma spalania stukowego? Czuć pod stopą że silnik zrobił się mułowany, moc spadła.
Jeżeli czujnik okaże się sprawny to co może być, uszkodzone ECU silnika?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862317 Wysłany: 16 Sie 2024, 22:32; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 641
Pomógł: 9
Czujniki spalania stukowego są ważne, znaczy ECU są wrażliwe na to jaki masz czujnik (oryginał VS zamiennik) i jak mocno dokręcony (za mocne dokręcenie zwiększa odczyt, a w skrajnych przypadkach może go zgnieść, aż do przerwy w obwodzie).

Podstaw oryginał, można zaryzykować używany (groszowe sprawy na Allegro, przedział 10-40 PLN powiedzmy).

Podstawą diagnostyki jest tutaj oscyloskop. Ale to jest właśnie upośledzenie motoryzacji (i zawodowej i hobbystycznej), że to dla większości nadal "nowość" albo "wydziwianie", cudowanie.
Takie rzeczy (oscylogramy w sprawnym samochodzie) powinny leżeć na forach od 10-15 lat. A nie leżą (tak "społeczność" morduje przez zaniedbanie kolejne generacje, od ~20 lat ciągle ktoś ma problemy niestworzone z Punto 2, czy teraz z GP/Evo, a nawet dalej, Tipo 2).

Więc zostaje "metoda tradycyjna", podstawianie części na oślep. Najmniej efektywna (ale czyj to problem/wina?).

PS
Nie wierzę, że nie ma znaków na okienku skrzyni i kole zamachowym. Punto 1 miało, Grande też ma. Ale Punto 2 "nie ma"?
Image
Co prawda w Grande to nie służy niczemu raczej (bo są blokady do rozrządu), ale jest znak "GMP".


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862318 Wysłany: 16 Sie 2024, 22:38; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Artur
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 07 Sty 2022,
Posty: 39
Znalazłem oryginał nowy za 58zł, także zamawiam. Dokręcanie oczywiście z odpowiednim momentem. Co do okienka w skrzyni, faktycznie jest, ale u mnie jest zaślepka gumowa, pewnie dlatego przeoczyłem. Rozrząd sprawdzałem już czwarty raz (i ostatni :lol:) z znakiem na skrzyni, wszystko jest idealnie ustawione.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862320 Wysłany: 18 Sie 2024, 21:35; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Puntoświr

Imię: Czesław
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Lubliniec
Rejestracja: 13 Kwi 2008,
Posty: 3107
Pomógł: 50
Punto 2 1.2 16 v nie miało znaku na kole zamachowym. To dla innych użytkowników..


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862322 Wysłany: 19 Sie 2024, 00:26; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 641
Pomógł: 9
Ano producent sobie leci w wała i raz robi, raz nie. Na dzwonach skrzyń też wolna amerykanka. Tutaj fragment fabrycznej fotografii skrzyni C514, ostatnie wypusty jakie były jeszcze (koniec produkcji linii modelowej, silnikowej + skrzyń do Grande, Evo, 2012, Bravo 2, Tipo 2).
Załącznik:


Z szacunku do tradycji powinni takich rzeczy nie dotykać (zostawić znaki).


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862326 Wysłany: 23 Sie 2024, 21:36; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Sympatyk kropek

Imię: Artur
Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 07 Sty 2022,
Posty: 39
W 1.2 16v nie ma potrzeby znaków, tam się ustawia tłoki w górnym punkcie czujnikiem zegarowym, a na wałki są blokady. Tak to robią w ASO.

[ Dodano: 23 Sie 2024, 20:34 ]

Czujnik spalania stukowego wymieniony na nowy oryginał, dokręcone na 23Nm. Bez różnicy, jak stukało tak stuka.
Pytanie co dalej, uszkodzone ECU silnika nie widzi spalania stukowego? czy zbyt wysokie ciśnienie sprężania...

1: Dlaczego ECU nie opóźnia zapłonu jak występuje spalanie stukowe? po odpięciu czujnika przecież pracuje na ,,awaryjnej,, mapie na której nic nie stuka. Czyli teoretycznie ECU obsłuży takie opóźnienie zapłonu, ale tego nie robi z podłączonym czujnikiem.

2: Jeżeli jest zbyt wysokie ciśnienie sprężania (15bar) co może sugerować zapieczone pierścienie, czy próbować zalewać cylindry naftą na kilka dni, czy raczej sobie darować i to jest mit który nie działa...


Góra
 Profil  
 
 
 Post #862336 Wysłany: 23 Sie 2024, 21:59; 
 Temat postu: Re: Dziwne luzy zaworowe 1.2 8v
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023,
Posty: 641
Pomógł: 9
Zalewanie, moczenie pierścieni nie jest mitem i coś tam robi (lepiej niż np. płukanki dodawane do oleju). Na pobór oleju pomaga na przykład.
Samymi rozpuszczalnikami jest ryzyko przytarcia przy rozruchu, więc się w praktyce robi domowe mieszanki (powiedzmy 10-20% to olej i tyle).

Pozostałe pytania już wchodzą w rejon prawdziwej diagnostyki oscyloskopem (przetworniki ciśnień w cylinder, dolot, wydech, sygnały wtrysków, cewek, czujników), wtedy można by wyłapać co tam się dzieje na prawdę. Jeszcze porównać z drugim sprawnym egzemplarzem.
Także narzędzia i metody są, tylko kto i za ile się tego podejmie (i to jeszcze w Polsce). Nie ma "napraw nie do naprawy" (jak w TVN).

PS
W ostatnim roku na forum był ktoś, kto się jarał, że ma po 15 barów kompresji i przy tym zero problemów. Też Punto 2.
Nie mogę znaleźć kto... Może się "ktosiek" odezwie i byście wymienili jakieś pomiary, parametry z FES/MES...


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 73 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2020
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO