IAT 1300/1500 to włoski samochód średniej klasy koncernu FIAT, produkowany w dwóch wersjach różniących się silnikiem: FIAT 1300 i FIAT 1500, przez zakłady w Turynie w latach 1961-1968. Nadwozie tego samochodu w maju 1961 odpowiadało ówczesnej najnowszej modzie samochodowej, tzn. pontonowy wygląd nadwozia z łukowymi poziomymi płaszczyznami błotników lekko uniesionymi nad maską silnika. Konstrukcja jest dość masywna o znacznym ciężarze. Silniki montowane w tym samochodzie stawiały go w rzędzie najszybszych, o największych osiągach (czas osiągnięcia prędkości od 0...80 km/h - 11,7 s) w samochodach tej klasy pojemnościowej w latach sześćdziesiątych. Konstruktorem silników był Aurelio Lampredi, który zajmował się wcześniej konstruowaniem silników do wyścigowych Ferrari.
FIAT 1300/1500 jest konstrukcją o układzie klasycznym; 4 cylindrowy silnik umieszczony z przodu napędza za pomocą wału koła tylne. Oś tylna sztywna, zawieszona na półeliptycznych resorach piórowych. Oznaczenie samochodu 1300 lub 1500 oznaczało, że były w nim montowane dwa rodzaje silników o pojemności 1295 cm3 lub 1481 cm3.
Blok cylindrów silnika jest odlany z żeliwa, a w skrzyni korbowej ułożony jest w trzech głównych łożyskach stalowych wał korbowy. Tłoki wykonane są ze stopu aluminium i mają wypukłe denka. Wałek rozrządu umieszczony jest w kadłubie silnika i za pomocą długich popychaczy i dźwigienek zaworowych napędza on zawory umieszczone w układzie widlastym w aluminiowej głowicy. Napęd z wału korbowego do wałka rozrządu odbywa się za pomocą łańcucha rozrządu.
Zewnętrznie te dwa modele różnią się ze sobą drobnymi szczegółami:
* FIAT 1500 ma poziomą listwę dzielącą kratę wlotu powietrza, gumowe wkłady kłów zderzaków, gabarytowo większe tylne lampy i wlew do zbiornika paliwa z boku po lewej stronie,
* FIAT 1300 ma wlew w tylnej ścianie pod światłami.
FIAT 1500 kabriolet z roku 1965
FIAT 1500 kabriolet z roku 1965
Płytę podłogową FIAT-a 1500 z rozstawem osi 250,5 cm wykorzystano następnie w nowym włoskim modelu samochodu Fiat 125. Z kolei silnik 1300 i 1500, sprzęgło, skrzynię biegów, wał napędowy, tylny most, zawieszenie przednie i tylne, koła, czyli cały układ napędowy i jezdny FIAT-a 1300/1500, wykorzystano w produkowanej w Polsce uproszczonej licencyjnej wersji FIAT-a 125, czyli Polskim Fiacie 125p. Oprócz tego przeniesiono także m.in. instalację elektryczną, niektóre elementy układów sterowania oraz wyposażenie wnętrza nadwozia.
źródło :
http://www.wikipedia.pl
Od siebie :
Do połowy lat 80 1300-tka była produkowana w jugosławiańskich zakładach ZASTAVA w Kragujevac. Białym Fiatem 1300 jeździł Andrzej Talar w serialu "Dom"
