Witam!
Jak wiadomo, wszystkie wersje "jedynki" mają odpowiednie miejsce na liczniku aby sygnalizowało niedomknięte drzwi, lecz tylko kilka wersji wyposażenia ma to w standardzie. Tutaj firma dała po bandzie i jest kilka wariantów podpięcia.
Co nam będzie potrzebne:
- kawałek przewodu
- śrubokręt "krzyżak"
- klucz imbusowy do odkręcenia licznika
- klucz imbusowy od odkręcenia boczków drzwi
- wkładka z bezpiecznikiem zakładana na kabel
- lutownica
- opcjonalnie wiertarka i biała dioda LED 12v.
No to lecimy! Poniżej są opisane wszystkie warianty podłączenia.
Wariant 1.
Odkręcamy licznik i sprawdzamy czy w górnej lewej wtyczce (tej nad wskaźnikiem paliwa) jest przewód zielony z białym paskiem.
Sprawdzamy czy w dolnej wtyczce jest przewód pomarańczowy z białym paskiem.
Jeśli mamy te przewody doprowadzone do licznika to wystarczy założyć żarówkę i kontrolka zaświeci.
Wariant 2. Nie mamy doprowadzonych do licznika przewodów opisanych w wariancie 1.
Otwieramy schowek pasażera oraz klapkę znajdującą sie u góry w schowku. Następnie odkręcamy tablicę na której są bezpieczniki i przekaźniki.
Sprawdzamy z tyłu tablicy czy do żółtej kostki (sterownik centralnego zamka) są doprowadzone przewody zielone z białym paskiem. Powinno być ich tyle, ile mamy drzwi w samochodzie.
Jeśli przewody tam są to dolutowujemy nowy przewód do miejsca w którym wszystkie te kabelki się łączą.
Dolutowany przewód przeciągamy do licznika i podpinamy do górnej wtyczki nad wskaźnikiem paliwa w wolne miejsce, do którego prowadzi ścieżka od interesującej nas kontrolki zakończona pinem.
Wpinamy żarówkę i kontrolka zaświeci.
Wariant 3. Nie mamy kabelków wymienionych w wariantach powyżej.
Tutaj sprawa się dość znacząco komplikuje, gdyż w wyniku cięcia kosztów interesujące nas przewody wychodzące z zamków drzwi są doprowadzone tylko do wtyczki łączącej drzwi z karoserią. Musimy rozłączyć tę wtyczkę i podłączyć przewód do pinu wtyczki od strony karoserii. W większości aut jest tam po prostu puste miejsce na pin i musimy ów pin zakupić w ASO. Czynność tę wykonujemy we wszystkich wtyczkach drzwi.
Gdy już mamy wyprowadzone wszystkie przewody to łączymy je ze sobą i podpinamy do wtyczki licznika w miejsce opisane w wariancie 2.
Wpinamy żarówkę i kontrolka zaświeci.
Wariant 4. Totalna druciarnia...
Trafiliśmy na taką wersję auta, że warianty 1 i 2 odpadają, a wariant 3 nie daje rezultatu.
Demontujemy boczek drzwiowy i odnajdujemy przewód zielony z białym paskiem.
Podpinamy do tego przewodu nasz dość długi przewód i rozpinamy wtyczkę łączącą drzwi z kabiną.
Za pomocą wiertarki i małego wiertła wiercimy na wylot otwory w obu wtyczkach.
Przeciągamy nasz kabelek przez te otwory we wtyczkach do kabiny, spinamy wtyczkę i zakładamy boczek.
To samo robimy we wszystkich drzwiach, jakie posiadamy w aucie.
Wyprowadzone przewody łączymy ze sobą i doprowadzamy do licznika.
Wyciągamy dowolną plastikową zaślepkę żarówki i wiercimy/przepalamy igłą w jej spodzie dwa otwory.
W przygotowaną zaślepkę wkładamy białą diodę LED o średnicy nie większej niż 5mm.
Zakładamy zaślepkę z diodą w miejsce kontrolki drzwi. Nóżki diody nie mogą dotykać ścieżek licznika po zamontowaniu w miejscu kontrolki!
Lutujemy nasz kabelek do krótszej nóżki diody.
Do drugiej, dłuższej nóżki lutujemy osobny kabelek na którym zakładamy bezpiecznik max 10A.
Podłączamy ten kabelek do stałego zasilania np. gruby czerwony przewód w skrzynce bezpieczników.
Cieszymy się działającą kontrolką niedomkniętych drzwi.
Być może cały ten opis jest trochę chaotyczny ale to już Wy ocenicie. Czekam na wszystkie wskazówki i sugestie
W ramach możliwości i wolnego czasu zrobię kilka fotek aby opis był czytelniejszy, lecz to dopiero gdy dorwę innego kropka w pracy. Mój posiada to fabrycznie i na niewiele się przyda.