Fiat Punto :: Forum
https://fiatpunto.com.pl/

Przystawka ciśnieniowa na zbiornik płynu hamulcowego.
https://fiatpunto.com.pl/topic61968.html
Strona 1 z 1

Autor:  pmxoo7pI [ 08 Gru 2023, 12:32 ]
Temat postu:  Przystawka ciśnieniowa na zbiornik płynu hamulcowego.

W temacie odpowietrzania hamulców i sprzęgła, najlepszą metodą jest nadciśnienie (ewentualnie grawitacyjnie niektórzy twierdzą).
Podciśnienie to zabawka dla niekumatych (np. ciągnie bąble przez gwint odpowietrznika, nie wiadomo kiedy jest odpowietrzone).

W warunkach domowych polecam skonstruować sobie kompresor ze starej lodówki (w internecie są takie projekty do podpatrzenia). Mały i cichy (można w domu w nocy uruchomić).

"Przystawka" to przerobiony korek od zbiornika płynu (tutaj Grande, ale zasada jest ta sama w każdym modelu). Plus reduktor (zalecane ciśnienie to 0,5-1,0 bar, więcej nie ryzykować).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Przystawka nadciśnieniowa, samoróbka.



Korki płynu celowo NIE są szczelne, "oddychają", jest kanalik w plastiku. Trzeba to usunąć.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Usunąć "odpowietrzenie" itd.



Elementy przypadkowe, ze śmietnika przemysłowego. Ulep, ale działa.
Załącznik:
Komentarz do pliku: P 0,5 - 1,0 bar zalecane, bo wysadzisz zbiornik.



Tyle. Prosta rzecz, a bardzo przydatna. Metody klasyczne typu deptanie do podłogi (tam, gdzie hamulec/pompa NIE pracują po kilka lat), może się kończyć uszkodzeniami uszczelnień (i pompy hamulcowej i serwa). Metoda rzeźnicka i w 21 Wieku nie przystoi nawet hobbyście.

Autor:  ipIV [ 08 Gru 2023, 15:27 ]
Temat postu:  Re: Przystawka ciśnieniowa na zbiornik płynu hamulcowego.

Już dawno myślałem żeby sobie coś takiego zrobić od momentu kiedy mam sprężone powietrze w garażu.

Nie jest tak, że podciśnieniowe są do niczego. Nadają się tylko do wymiany płynu jak nie ma ryzyka zapowietrzenia.

Autor:  pmxoo7pI [ 09 Gru 2023, 14:09 ]
Temat postu:  Re: Przystawka ciśnieniowa na zbiornik płynu hamulcowego.

Pompę próżniową też mam, ale do niczego poważnego się jeszcze nie przydała. Tylko do wygłupów ("prankowanie" wulkanizatorów).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Podciśnienie robi z opony 5-kąt...


Ciekawostka dla kujonów ("geeków", "nerdów"). Każdy elektronik/elektryk wie, że dominują tzw. harmoniczne nieparzyste (1, 3, piąta, siódma). W mechanice jest tak samo (drgania), np. przy wierceniu otworu w blasze powstaje często zaokrąglony trójkąt (pięciokąt też się zdarza). To jakaś fundamentalna właściwość we wszechświecie. Jak widać w pneumatyce też to samo (to, że powstał pięciokąt, nie jest przypadkowe i w sumie nikogo nie powinno dziwić).

~~\\\________-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-________///~~

Jak ktoś lubi tradycję deptania pedała hamującego, to jest opcja nowożytna, industrialna. Siłownik pneumatyczny + sterowanie jakieś.
Można samemu zdalnie deptać będąc przy kole. Ponieważ trafił mi się za długi siłownik, to chyba nie można go było zaprzeć o fotel (czy się nie trzymał, uciekał na boki), a musiałem o kierownicę. Ale przy 7 bar ją wygina! :E Także gdyby ktoś małpował wymysł, to dać reduktor i skręcić ciśnienie, bo szkoda kolumny (i jeszcze czujnik skrętu naruszy).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Nowoczesna wariacja na temat deptania hamulca.
Zdalne_deptanie_hamulca.gif
Zdalne_deptanie_hamulca.gif [ 1.38 MiB | Obejrzany 2262 razy ]

Od strony koła to wygląda tak. Płyn sika jak należy. Ale niesmak pozostaje po przegięciu kolumny. Więc zabawka była użyta raz i więcej nie będę. Po tych zabawach w zbiorniku płynu (świeży płyn) wylazły jakieś czarne gluty, dosłownie. Może to dobrze (syf się wzruszył w końcu), może źle (i skróci żywotność uszczelnień).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Tradycyjne odpowietrzanie w pojedynkę.
Zdalne_Odpowietrzanie_tradycyjne.gif
Zdalne_Odpowietrzanie_tradycyjne.gif [ 1.14 MiB | Obejrzany 2262 razy ]

Ciekawostka. Taki układ może być czysto pneumatyczny. Są takie zaworki (istnieje nawet logika pneumatyczna, jak "bramki logiczne" w elektronice) lub niektóre elektrozawory mają w ośce/trzpieniu cewki otworek gwintowany (typowo M5) i można tam podać powietrze (jako sterowanie zamiast prądu na cewkę) albo mechanicznie pchnąć (cienki drut, śrubokręcik) lub oficjalnie są elektrozaworki z małym przyciskiem.

Autor:  secageheh [ 30 Sty 2024, 12:02 ]
Temat postu:  Re: Przystawka ciśnieniowa na zbiornik płynu hamulcowego.

A czy warto do takiej przystawki zamontować "odwadniacz"? Czy już sama redukcja ciśnienia do 1 bara powoduje, że nie ma ryzyka, że w powietrzu będzie woda czy olej (płyn hamulcowy raczej ich nie lubi :))?

Autor:  pmxoo7pI [ 30 Sty 2024, 16:47 ]
Temat postu:  Re: Przystawka ciśnieniowa na zbiornik płynu hamulcowego.

1. To nie ta skala zjawisk przecież (o rzędy wielkości). To nie instalacja sprężonego powietrza w zakładzie pracy, gdzie się takie dodatki montuje, odwadniacze (nawet tak duże, że są na stałe do kanalizacji przyłączone), odolejacze (a później naolejacze dla narzędzi).
Bez skrajności oczywiście, że masz kompresorek, który strumieniem pluje olejem z wylotu, jak chcesz coś przedmuchać, to majonezem wali pistolet.

2a. Układ hamulcowy i tak nie jest szczelny (nie ma uszczelnień idealnych + odpowietrznik w korku). Sam ciągnie wilgoć na bieżąco 24/7. Mikroskopijne ilości, ale to się kumuluje.

2b. Czyli ważne są okresy wymian płynu, do znudzenia jest wszędzie powtarzane "co 2-3 lata", a co robi większość melepetów?

3. W poważniejszych branżach (do których się motoryzacja jak widać nie zalicza - po rozwiązaniach technicznych to można poznać), stosuje się pochłaniacze wilgoci jak trzeba. Na zbiorniki z płynami, np. olejem hydraulicznym (zbiorniki w maszynie albo napoczęte pojemniki ze świeżym na dolewki).
https://www.raptorsupplies.pl/pd/parker/934330t - tego typu lub podobne oddychające korki (żel chyba zmienia kolor na różowy).
Chociaż, jak ludzie płynu hamulcowego nie zmieniają po 5-10 lat typowo, to by dbali o taki korek (gdyby był)?
A woreczki z pochłaniaczem są w niektórych VW chyba, ale w układzie chłodzenia w zbiorniku (i się rozpadają).

Strona 1 z 1 Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/