|
Obecny czas: 16 Cze 2025, 15:50
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Autor |
Wiadomość |
Thomas |
#166130 Wysłany:
07 Wrz 2008, 14:55; Temat postu: |
|
 |
Monkey Mod |
 |
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
 |
|
|
STax |
#166153 Wysłany:
07 Wrz 2008, 16:37; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
Thomas: no ja wiem, że prawdziwe turbiny mają ok. 100tys obr, ale też o wiele wyższe ciśnienie dają. Zresztą w najgorszym wypadku można by zlecić komuś zbudowanie odpowiedniego silnika elektrycznego o obrotach powiedzmy 10-15tys rpm (normalka w szlifierkach kątowych  )
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! 
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
 |
Thomas |
#166154 Wysłany:
07 Wrz 2008, 16:39; Temat postu: |
|
 |
Monkey Mod |
 |
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#166156 Wysłany:
23 Lis 2008, 12:22; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
Thomas: no to już zależy jaka turbina i jakie doładowanie, ale to szczegół. Tak jak mówię, spokojnie można 10tys rpm albo więcej z elektrycznego silnika uzyskac. [ Dodano: 23 Lis 2008 11:22 ]Kolejny pomysł, tym razem w miarę realny
Otóż rozmawiałem wczoraj z ipIV na temat wymiany pompy paliwa.
Na forum było już parę wypadków, że do punto mpi (75) ktoś założył pompę od SPI (60 lub 55). Efektem była słabość silnika bądź problemy z jego funkcjonowaniem.
Zacząłem się więc zastanawiać co by było, gdyby pompę z MPI włożyć do SPI. Ciśnienie paliwa zmieniło by się wtedy z 1 bara na 3 bary...
Doszliśmy do wniosku, że pewnie pojawiła by się kontrolka wtrysku, mieszanka była by zbyt bogata i część paliwa była by nie spalana, czyli same problemy...
Chyba, że dostarczyło by się więcej powietrza. ipIV proponował wpięcie opornika w czujnik położenia przepustnicy, żeby dostarczała więcej powietrza w stosunku do paliwa, ale znalazłem chyba lepszy sposób - urzadzenie typu ECU master (kopmuter piggyback) http://www.ecumaster.com/det2.html Dzieki temu, można by samodzielnie dostroić ilośc paliwa i powietrza. Koszt wyniósłby ok 500-600zł (taki komputerek za 400zł można zdobyć, pompa coś ponad 100). Pytanie tylko ile by to dało... Obstawiam, że pewnie ok. 5-10km (raczej bliżej 5).
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! 
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
 |
mrider |
#192932 Wysłany:
23 Lis 2008, 13:55; Temat postu: |
|
|
Sam "świniak" dobrze wystrojony daje tyle co zwykły chiptuning więc bez dalszej zabawy w dolot/wylot wzrost mocy będzie minimalny.
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#193171 Wysłany:
15 Sty 2009, 11:55; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
mrider: ale tu nie świniak jest celem samym w sobie. On ma tylko zapewnić odpowiednią ilośc powietrza przy wydajniejszej pompie paliwa. [ Dodano: 15 Sty 2009 10:55 ]misieq79 napisał(a): Tutaj masz mapy przepływu i poboru mocy dla kompresora Eaton M45. Nieduży, dla silników poniżej 2 litry, AFAIR takie montuje się do Mini Coopera Dla wyjaśnienia - 1KM mocy dla czterosuwa wymaga przepływu cirka 1,5 CFM (CFM = około 27 l/min)  więc (czysto teoretycznie) podciągnięcie z 60 na 75-80KM i 0,3 bar wymaga rozkręcenia naszej dmuchawki do 5600rpm
Widziałem dziś coś takiego jak wentylator kanałowy, średnica 125mm, napęd 12V obroty 2300rpm i PRZEPŁYW POWIETRZA 150m3/h. Jeśli dobrze liczę to 1 litr = 1dm3 a 1m3=1000dm3 czyli taki wentylatorek daje przepływ 150000l/h = 2500l/min = 92,5 CFM
Czyli jeśli dobrze patrzę (oczywiście rozważamy tu tylko teoretycznie) taki wentylatorek mógłby stanowić podstawę "elektrycznego turbo" tzn, jest w stanie dostarczyć odpowiednią ilość powietrza?
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! 
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
 |
mrider |
#208438 Wysłany:
15 Sty 2009, 14:51; Temat postu: |
|
|
Nie zadziała. No chyba że stworzysz do tego konkretne sterowanie biorące pod uwagę otwarcie przepustnicy, obciążenie silnika, prędkość obrotową itp. Takie urządzenie które będzie ustalało w miarę stałe napełnianie komór spalania niezależnie od parametrów pracy silnika... Powodzenia 
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#208443 Wysłany:
15 Sty 2009, 15:21; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
mrider: ale to już są rzeczy dodatkowe, mnie chodzi tylko o to, czy wentylator o takiej wydajności będzie w stanie wytworzyć odpowiednie ciśnienie?
Bo co do reszty to mozna by zrobić układ elektroniczny odczytujący dane z ECU (taki świniak) połączony z potencjometrem sterującym szybkością obrotów. [ Dodano: 15 Sty 2009 14:08 ]Thomas napisał(a): ehh gdyby tak bylo to juz niejeden by to zrobil .... poza tym jakbys chcial uzyskac odpowiednia ilosc powietrza to bys musial miec cos wiekszego a nie jakis malutki wentylatorek ....
[ Dodano: 07 Wrz 2008 14:55 ] zobacz do ilu obr kreca sie turbiny grubo ponad 100tys obr... Długo myślałem i w końcu mam. Dlaczego turbiny kręcą się tak szybko? Bo są małe  Ile ma taki wentylatorek turbiny? 2-3cm? Dlatego musi się dużo szybciej kręcić niż np 10-12cm wentylator... [ Dodano: 15 Sty 2009 14:21 ]http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1185952.htmlCytuj: "E-TURBO: Sprężarka elektryczna jest daleko przyjemniejszym rozwiązaniem - nie obciąża silnika (prawie) i z przyczyn czysto technicznych nie zwiększa zużycia silnika i paliwa (wszystko w granicach rozsądku oczywiście). Prześwit nie jest potrzebny gdyż sprężarka mierzy ciśnienie na wyjściu i pompuje cały czas na tyle aby nie spadało poniżej atmosferycznego (praca jałowa, minimalne obciążenie), bądź powyżej pewnego zapotrzebowania uruchamia pełne obroty i spręża.
Brak prześwitu daje następną korzyść - nie potrzeba kręcić bardzo szybko - komory sprężania są prawie szczelne! Nie trzeba więc skomplikowanego układu smarowania a podawanie powietrza jest ściśle zależne od jego zapotrzebowania i mocy. Silnik nie słabnie w żadnym zakresie obrotów, a charakterystyka momentu obrotowego rozszerza się nieco. Praktycznie same zalety o ile nie mamy apetytu na drastyczne wzmocnienie silnika. Sam miałem przyjemność pracować z silnikami z taką modyfikacją. Opiszę może przykład - najlepsze moim zdaniem rozwiązanie na rynku za rozsądną cenę: TurboECharger firmy Turbodyne INC:
Stopień sprężania 0.4 Bar przy poborze prądu 95 A (silnik do 1.5 litra). Średnica wewnętrzna 60 mm, technologia "szczelna" - bez prześwitu. Wzrost mocy (producent) do 30%, zmierzony (Rover 1.4) 26% wzrost zużycia paliwa - ok. 4 %. Czas montażu - 0.5 h. Czas regulacji i kalibracji - 0.5 h. Gwarancja 3 lata. Policzmy samemu teoretyczny wzrost mocy: - np. 10:1 sprężanie , +0.4 Bar w cylindrze, 40% wzrost mocy, ale zapotrzebowanie prądowe sprężarki ok. 100A*12V =1.2KW = 1.5 KM. Sprawność układu: silnik-alternator jest w granicach 30%,zatem potrzeba ok. 5 KM na zasilenie sprężarki (i te konie właśnie zwiększają zużycie paliwa o 4 %); moc końcowa układu powinna wynieść 103 KM(znamionowa Rover 1.4) +40% - 5KM =140 KM. Tyle teoria. Uzyskałem 131 KM. Ciut jakby gorzej ale... i tak nieźle (skądinąd po dalszych, prostszych modyfikacjach taki silnik uzyskuje 145 KM bez specjalnego wzrostu zużycia. A jaki ma moment obrotowy - miód! Jestem zwolennikiem tego rozwiązania dla wszystkich lubiących moc w granicach rozsądku. "
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! 
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
 |
misieq79 |
#208513 Wysłany:
15 Sty 2009, 19:44; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Gród Kraka Rejestracja: 12 Mar 2007, Posty: 513
|
STax napisał(a): Widziałem dziś coś takiego jak wentylator kanałowy, średnica 125mm, napęd 12V obroty 2300rpm i PRZEPŁYW POWIETRZA 150m3/h. Jeśli dobrze liczę to 1 litr = 1dm3 a 1m3=1000dm3 czyli taki wentylatorek daje przepływ 150000l/h = 2500l/min = 92,5 CFM Czyli jeśli dobrze patrzę (oczywiście rozważamy tu tylko teoretycznie) taki wentylatorek mógłby stanowić podstawę "elektrycznego turbo" tzn, jest w stanie dostarczyć odpowiednią ilość powietrza? Wszystko fpytę, tylko to jest przepływ podany w wolnym układzie, z minimalnym lub zerowym nadciśnieniem za dmuchawką. Gdy pojawi się nadciśnienie to wydajność drastycznie spadnie - po prostu dojdzie do cofki, pomimo mielących wściekle skrzydełek. Wykres jaki dałem dotyczy sprężarki wyporowej - porównaj ją do strzykawki, ile popchniesz tyle wyleci. Perpetuum mobile nie istnieje. Żeby przepchnąć ilość powietrza w układzie ciśnieniowym trzeba na to poświęcić określoną ilość energii. Zwróć uwagę że na wykresie poboru mocy są 2 krzywe - dla 5psi (0,33 bar) i 10 psi (0,66 bar). Żeby popchnąć tyle samo powietrza na większym nadciśnieniu trzeba dać więcej. STax napisał(a): Długo myślałem i w końcu mam. Dlaczego turbiny kręcą się tak szybko? Bo są małe Szczerbol Ile ma taki wentylatorek turbiny? 2-3cm? Dlatego musi się dużo szybciej kręcić niż np 10-12cm wentylator...
"wentylatorek turbiny", zwany fachowo impellerem jest sprężarka odśrodkową i podlega innym prawom. Wentylatorek budowlany (zakładam że o takim mówisz) jest sprężarką osiową - zasada działania identyczna jak we współczesnych silnikach odrzutowych. Zonk w tym że powyżej pewnej prędkości na osiowych dochodzi do oderwania strug powietrza na łopatkach i gwałtownie traci wydajność. Jakbyś rozpędził swój wentylatorek do 7000rpm, mogłoby się okazać że nie dmucha wcale.
_________________ Punto 1.2 8V ELX '2000
"Co to jest: zielone i ma kółka? Żaba, kółka były dla zmyły"
I tak mój zielony Punciak został ochrzczony. Żaba
Speed doesn't kill. Stupidity does, though.
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#208515 Wysłany:
15 Sty 2009, 19:57; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
misieq79: takiego właśnie głosu potrzebowałem.
http://allegro.pl/item525365328_wentyla ... ospel.html mówię o takim wentylatorze.
misieq79 napisał(a): Żeby przepchnąć ilość powietrza w układzie ciśnieniowym trzeba na to poświęcić określoną ilość energii. Zwróć uwagę że na wykresie poboru mocy są 2 krzywe - dla 5psi (0,33 bar) i 10 psi (0,66 bar). Żeby popchnąć tyle samo powietrza na większym nadciśnieniu trzeba dać więcej.
No to logiczne, ale dla ciśnienia rzędu 0,1-0,2 ba chyba taka ilość powietrza była by wystarczająca.
Ten wentylator który widziałem przy 2300rpm dawał 150m3/h. Ale to przy napięciu 12V. A napięcie można podnieść np na 20V (oczywiście pewnie ucierpi na tym żywotność silnika) i wtedy będzie ze 3500rpm i pewnie z 250m3/h...
Trochę mnie korci, żeby to wypróbować, chociaż roboty przy tym sporo no i trzeba by zrobić jakiś odczyt prędkości obrotowej i potencjometr...
A co sądzisz o tym E-Turbo?
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! 
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
 |
henias75 |
#208517 Wysłany:
15 Sty 2009, 19:59; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: torun Rejestracja: 27 Wrz 2007, Posty: 642
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#208518 Wysłany:
15 Sty 2009, 20:00; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
henias75 napisał(a): A co powiedzie na polaczenie dwoch turbo żeby wyeliminować turbo dziure
Nic nowego, nie od dziś takie coś różne koncerny stosują w swoich silnikach...
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! 
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
 |
misieq79 |
#208528 Wysłany:
15 Sty 2009, 20:32; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Gród Kraka Rejestracja: 12 Mar 2007, Posty: 513
|
STax
1) doczytaj temat z Elektroda.pl do końca. Dużo sensownych komentarzy.
2) Zwróć uwagę że Twój wentylator ma zaledwie 26W mocy a obiecany przepływ podany jest przy nadciśnieniu 68Pa. 1 bar to jest 100 000Pa. Nawet jak mu przyłożysz 20V to będzie to cirka 80W
3) co do E-turbo - IMHO z jednostopniowej sprężarki osiowej z plastikowym wirnikiem nie osiągnie się az takiego przepływu i nadciśnienia 0,4 bar. I nikt mi nie wmówi że można walnąć 0,4 bez zmian w układzie paliwowym silnika. Nadciśnienie 0,4 bez dodatkowego paliwa (a sama lambda nie doda ci 40%) oznacza wzrost AFR do 18-19, a w konsekwencji spalanie stukowe - i nagle zostajemy na poboczu z głupim wyrazem twarzy i dziurą w masce w kształcie wałka rozrządu...
ALE
4) Istnieją układy E-RAM. Zasada jest identyczna, z tym że obietnice producenta bardziej realne. AFAIR jest to 0,06 bar przy jednym wirniku i 0,12bar przy dwóch połączonych osiowo (czyli jeden za drugim). Produkują toto za Wielka Woda a koszci chyba 300 zielonych papierków za jeden.
5) Nawet układ niskociśnieniowy o małym przepływie może dać efekty, zwłaszcza w niskim zakresie obrotów. Pamiętajmy że nadciśnienie = objętość powietrza pchana przez sprężarkę/objętość powietrza łykanego przez silnik.
Ergo: silnik wolnossący 1242ccm przy 6000rpm łyka teoretycznie 1,242litra x 3000 obrotów (bo czterosuw) x 60 minut = 223,56 m3 powietrza na godzinę. Przy 1000rpm będzie to cirka 37m3/h.
Ergo: jeśli montujemy wentylator o stałej prędkości obrotowej i przepływie 120m3/h to przy 2800rpm zaczyna on hamowac zamiast dopychać powietrze do silnika. Przy przepływie 240m3/h bedzie on spełniał zadanie praktycznie aż do odcinki.
Czyli układ o małym ciśnieniu NA PEWNO da niewielki przyrost mocy i momentu obrotowego w dolnym zakresie. Oczywiście nie przekroczy on 10%, ale może być odczuwalny. Co więcej, zwiększony wydatek powietrza (czyli zubożenie mieszanki) ogarnie lambda, bez dłubaniu w elektronice.
6) jak już miałbym brać się za scratch-build, raczej zwróciłbym oko ku odkurzaczom (sprężarka odśrodkowa) niż wentylatorom budowlanym.
_________________ Punto 1.2 8V ELX '2000
"Co to jest: zielone i ma kółka? Żaba, kółka były dla zmyły"
I tak mój zielony Punciak został ochrzczony. Żaba
Speed doesn't kill. Stupidity does, though.
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#208531 Wysłany:
15 Sty 2009, 20:42; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
misieq79 napisał(a): 5) Nawet układ niskociśnieniowy o małym przepływie może dać efekty, zwłaszcza w niskim zakresie obrotów. Pamiętajmy że nadciśnienie = objętość powietrza pchana przez sprężarkę/objętość powietrza łykanego przez silnik. Ergo: silnik wolnossący 1242ccm przy 6000rpm łyka teoretycznie 1,242litra x 3000 obrotów (bo czterosuw) x 60 minut = 223,56 m3 powietrza na godzinę. Przy 1000rpm będzie to cirka 37m3/h. Ergo: jeśli montujemy wentylator o stałej prędkości obrotowej i przepływie 120m3/h to przy 2800rpm zaczyna on hamowac zamiast dopychać powietrze do silnika. Przy przepływie 240m3/h bedzie on spełniał zadanie praktycznie aż do odcinki. Czyli układ o małym ciśnieniu NA PEWNO da niewielki przyrost mocy i momentu obrotowego w dolnym zakresie. Oczywiście nie przekroczy on 10%, ale może być odczuwalny. Co więcej, zwiększony wydatek powietrza (czyli zubożenie mieszanki) ogarnie lambda, bez dłubaniu w elektronice.
Czyli innymi słowy taki wentylatorek jak pokazałem (chociaz widziałem tańszy, 40zł 125mm 2300rpm 150m3/h przy 12V) albo ciut mocniejszy może mieć sens i dać doładowanie rzędu 0,1ba bez ingerowania w elektronikę tak?
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! 
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
 |
misieq79 |
#208539 Wysłany:
15 Sty 2009, 20:49; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Gród Kraka Rejestracja: 12 Mar 2007, Posty: 513
|
Uczciwie rzecz biorąc, dałbym sobie siana z budowlanymi wentylatorami. Sam przepływ 280/h oznacza że nie będzie stanowił przeszkody na dolocie. Myślę że 500-600W to minimum (na forum Elektrody był wzór, możesz obliczyć sobie ile wyjdzie)
PS jak znasz lenguydż to zajrzyj tu
http://www.turbomagazine.com/tech/0406t ... index.html
Ciekawy artykuł i nie wciskają kitu że 100W da 100KM zysku.
_________________ Punto 1.2 8V ELX '2000
"Co to jest: zielone i ma kółka? Żaba, kółka były dla zmyły"
I tak mój zielony Punciak został ochrzczony. Żaba
Speed doesn't kill. Stupidity does, though.
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#208548 Wysłany:
15 Sty 2009, 21:06; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
Poczytałem, ale z tego co rozumiem to tam technika jest zupełnie inna - po prostu standardowa sprężarka jest napędzana silnikiem elektrycznym, a to nie to samo o czym ja myślałem. Poza tym
Cytuj: A friend who owned a starter/alternator shop helped him rewind several starters until they made one that produced 5-6 psi spinning 7000 rpm and drew 700 amps at 12V and 400 amps at 24V
5-6psi to ok 0,3-0,4ba z tego co policzyłem. Czyli na 0,2ba wystaczy jakieś 3 psi, czyli 3500rpm takiej sprężarki... Hmm no nie wiem... Widziałem wentylki z przepływem 480m3/h ale chyba na prąd zmienny a nie na 12v...
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! 
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
 |
misieq79 |
#208564 Wysłany:
15 Sty 2009, 21:29; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Gród Kraka Rejestracja: 12 Mar 2007, Posty: 513
|
1 bar = 14,7 psi
STax napisał(a): po prostu standardowa sprężarka jest napędzana silnikiem elektrycznym, a to nie to samo o czym ja myślałem. Myślałeś dokładnie o tym samym, z tym że chciałeś użyć sprężarki osiowej (szumna nazwa dla wentylatorka) a tu jest mowa o Roots'a. STax napisał(a): 5-6psi to ok 0,3-0,4ba z tego co policzyłem. Czyli na 0,2ba wystaczy jakieś 3 psi, czyli 3500rpm takiej sprężarki... Nie wiesz o jakiej pojemności silnika tu mowa STax napisał(a): Widziałem wentylki z przepływem 480m3/h ale chyba na prąd zmienny a nie na 12v...
Po raz kolejny, ważna jest wydatkowana moc a nie przepływ uzyskiwany bez nadciśnienia.
_________________ Punto 1.2 8V ELX '2000
"Co to jest: zielone i ma kółka? Żaba, kółka były dla zmyły"
I tak mój zielony Punciak został ochrzczony. Żaba
Speed doesn't kill. Stupidity does, though.
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#208581 Wysłany:
15 Sty 2009, 21:51; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
|
Góra |
|
 |
misieq79 |
#208598 Wysłany:
15 Sty 2009, 22:09; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Gród Kraka Rejestracja: 12 Mar 2007, Posty: 513
|
Cytuj: http://allegro.pl/item522621310_wentech_wentylator_kanalowy_typu_k_350.html to może taki Szczerbol 250W Szczerbol Szczerze? to już prędzej, znajdziesz przetwornicę i szafa gra  Cytuj: A ile wat wg ciebie potrzeba do uzyskania 0,1 ba w silniku 1.1?
Z ręka na sercu Ci nie powiem, ale (patrząc na wykres tej sprężarki) myślę tak 300-400. Zwróć uwagę że to jest i tak raptem niecałe 1% mocy Twojego młynka.
PS czemu się uparłeś na wentylator osiowy? Gdyby faktycznie były takie cool, używano by ich zamiast innych modeli sprężarek. A tu widzisz - przepływ wystarczający w teorii na dużego TIR-a, a nadciśnienie ciągle 1/2000 atmosferycznego. Z g***a bata nie ukręcisz, chyba że zjesz 100m żyłki 
_________________ Punto 1.2 8V ELX '2000
"Co to jest: zielone i ma kółka? Żaba, kółka były dla zmyły"
I tak mój zielony Punciak został ochrzczony. Żaba
Speed doesn't kill. Stupidity does, though.
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#208604 Wysłany:
15 Sty 2009, 22:53; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
misieq79 napisał(a): Z g***a bata nie ukręcisz, chyba że zjesz 100m żyłki misieq79 napisał(a): czemu się uparłeś na wentylator osiowy Nie uparłem się, ale zauważyłem, że jest tani i wydawał się mieć dobre parametry. misieq79 napisał(a): Z ręka na sercu Ci nie powiem, ale (patrząc na wykres tej sprężarki) myślę tak 300-400
Dużo... Myślę, że trzeba wziąść pod uwagi większe łopatki i mniejszą szybkość obrotwą, ja bym raczej jakieś 100-150W obstawiał, chociaż to wciąż strasznie dużo... [ Dodano: 15 Sty 2009 21:30 ]Hmm, dobra, a co ze sprężarką, taką klasyczną, tylko napędzaną przez silnik elektryczny tak jak w filmiku na elektrodzie?
Dobrze przypuszczam, że trzeba by takiej samej mocy? [ Dodano: 15 Sty 2009 21:41 ]Aha, jeszcze jedno pytanie - sprężarka typu roots to znaczy jaka? Kompresor napędzany paskiem? [ Dodano: 15 Sty 2009 21:53 ]http://allegro.pl/item514996135_mercede ... resor.html
http://allegro.pl/item524698188_kompres ... turbo.html
Takie coś to jest roots?
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! 
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
 |
misieq79 |
#208616 Wysłany:
15 Sty 2009, 23:01; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Gród Kraka Rejestracja: 12 Mar 2007, Posty: 513
|
Cytuj: Hmm, dobra, a co ze sprężarką, taką klasyczną, tylko napędzaną przez silnik elektryczny tak jak w filmiku na elektrodzie? Dobrze przypuszczam, że trzeba by takiej samej mocy?
Mniej więcej STax napisał(a): Aha, jeszcze jedno pytanie - sprężarka typu roots to znaczy jaka? Kompresor napędzany paskiem?
Liczy się zasada działania, a nie napęd. Roots to sprężarka wyporowa, 2 wirniki przepychają powietrze bokami, w środku wirniki dokładnie przylegają żeby nie było cofki.
http://www.superchargersonline.com/content.asp?id=22
http://auto.howstuffworks.com/supercharger2.htm
Generalnie (i to nie tylko w tym temacie) polecam howstuffworks.com. Świetna stronka, wszystko przystępnie wytłumaczone (jak to dla Amerykańców)
_________________ Punto 1.2 8V ELX '2000
"Co to jest: zielone i ma kółka? Żaba, kółka były dla zmyły"
I tak mój zielony Punciak został ochrzczony. Żaba
Speed doesn't kill. Stupidity does, though.
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#208622 Wysłany:
15 Sty 2009, 23:12; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
Ok, od razu jaśniej w głowie
A teraz pytanie za 100 punktów - czy da sie takiego rootsa do montażu na przepustnicy kupić w Polsce i jaki to jest przedział cenowy? (Tu zaznaczam, że nie myślę o montowaniu tego do punciaka tylko do innego projektu  ).
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! 
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
 |
misieq79 |
#208625 Wysłany:
15 Sty 2009, 23:17; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Gród Kraka Rejestracja: 12 Mar 2007, Posty: 513
|
_________________ Punto 1.2 8V ELX '2000
"Co to jest: zielone i ma kółka? Żaba, kółka były dla zmyły"
I tak mój zielony Punciak został ochrzczony. Żaba
Speed doesn't kill. Stupidity does, though.
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#208626 Wysłany:
15 Sty 2009, 23:19; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
misieq79: aha czyli taki jak ja pokazywałem to są właśnie roots... Ok, to cena przystępna... Ciekawe czy montaż trudniejszy niż turbo...
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! 
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
 |
misieq79 |
#208627 Wysłany:
15 Sty 2009, 23:21; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Gród Kraka Rejestracja: 12 Mar 2007, Posty: 513
|
STax napisał(a): Ciekawe czy montaż trudniejszy niż turbo...
http://fiatpunto.com.pl/topic13067.html
_________________ Punto 1.2 8V ELX '2000
"Co to jest: zielone i ma kółka? Żaba, kółka były dla zmyły"
I tak mój zielony Punciak został ochrzczony. Żaba
Speed doesn't kill. Stupidity does, though.
|
|
Góra |
|
 |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|