You Tube • eLearn • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 



Obecny czas: 16 Cze 2025, 13:23

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 22 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #209336 Wysłany: 17 Sty 2009, 21:13; 
 Temat postu: Technika hamowania silnikiem hell-toe :E
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13084
Pomógł: 54
http://pl.youtube.com/watch?v=p7zOERqJj ... re=related
http://pl.youtube.com/watch?v=IuoZeuSgE ... re=related
http://pl.youtube.com/watch?v=klMur6TPk ... re=related

Ja tam od nie pamiętam kiedy zawsze hamuje silnikiem z redukcją biegów, z tym że przez pewien czas trzeba trzymać na pół-sprzęgle, żeby nie szarpało ;> wyżej pokazana technika jazdy powinna wyeliminować szarpanie ale puki co przy powolnym hamowaniu mi troszkę nie wychodzi :E albo szarpnie albo za długo gaz naciskam.... :| Ale pracuję nad tym :E ale za to dobrze wychodzi przy b. szybkim hamowaniu powiedzmy 140-0 zaczynając redukować od 5-go biegu i powiem tyle, że to jest dobre do szybkiego hamowania... :P Polecam się podszkolić :>

A no i żeby ułatwić sobie całe zadanie chyba kupie szerszą nakładkę na gaz a pod nią dystans, żeby pedał był trochę wyżej... bo trzeba mieć pod takim kątem stopę, że może po prostu się ześliznąć z hamulca i przypadkiem depnąć gaz do dechy :E

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 

 
 Post #209341 Wysłany: 17 Sty 2009, 21:19; 
 Temat postu:
Offline
Rabarbar
Awatar użytkownika

Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole
Rejestracja: 14 Cze 2007,
Posty: 24013
Pomógł: 128
Ciekawe, ale chyba nie we wszystkich autach wykonalne. Tzn wszystko da się zrobić, ale w autach z dość szeroko rozstawionymi pedałami jest naturalnie sporo trudniej. Pewnie dlatego
ipIV napisał(a):
puki co przy powolnym hamowaniu mi troszkę nie wychodzi albo szarpnie albo za długo gaz naciskam....


Tak swoją drogą, to w zasadzie przy gwałtownym, awaryjnym hamowaniu nie wydaje mi się to zbytnio przydatne, bo przecież wtedy szarapnie nic nas nie obchodzi więc nie trzeba się dodatkowo gazem bawić.
Oczywiście w sporcie na pewno jest to przydatne i w sumie zawsze lepiej umieć niż nie umieć :E

_________________
http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16
http://stax.motoblogi.pl/
http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! :thumleft:

obecnie:
http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm
Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01'
Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'

było:
Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94'
BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96'
Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92'
BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96'
Skoda 120L 52KM 82Nm 89'


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209383 Wysłany: 17 Sty 2009, 22:02; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.9 80KM JTD
Paliwo: ON
Wersja: ELX
Województwo: łódzkie [E]
Miejscowość: Łódź
Rejestracja: 06 Gru 2008,
Posty: 385
Pomógł: 2
Staram się lekko podbijać obroty przy redukcjach, a zwłaszcza na dwójkę i jedynkę, bo lżej wtedy wchodzą. Techniki heel&toe nie nauczyłem się jeszcze stosować, bo najczęściej jeżdżę w dużym odstępie za samochodami poprzedzającymi i bez problemu jestem w stanie wyhamować samym silnikiem.

Technika sama w sobie może uratować komuś tyłek na niepewnej nawierzchni - zmiana biegu bez szarpnięcia zmniejsza ryzyko zablokowania kół (poprawcie mnie jeśli się mylę).

_________________
2000 Punto 1.9 JTD
2002 Palio 1.6 16V
2002 Renault Laguna Grantour II 1.8 16V
1995 Kawasaki EX500
[*]1995 Punto 1.2 HSD
[*]1994 Punto 1.1 S
[*]1998 Siena 1.6 16V


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209385 Wysłany: 17 Sty 2009, 22:05; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13084
Pomógł: 54
jabb napisał(a):
bez problemu jestem w stanie wyhamować samym silnikiem.

W moim przypadku bardziej mi chodzi o wyeliminowanie pół-sprzęgła... ;)

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209396 Wysłany: 17 Sty 2009, 22:39; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.9 80KM JTD
Paliwo: ON
Wersja: ELX
Województwo: łódzkie [E]
Miejscowość: Łódź
Rejestracja: 06 Gru 2008,
Posty: 385
Pomógł: 2
Heel&toe to technika, która ma na celu zmianę biegów w trakcie energicznego hamowania, żeby nie tracić cennego czasu. A wyrównywanie obrotów przy redukcji można zastosować bez używania hamulca głównego. Dlatego też nie nazywam tego co robię heel&toe, bo podbijanie obrotów przy redukcji to chyba jest przegazówka (throttle blip) czy jakoś tak.

Jakby na to nie patrzeć - o ile samo heel&toe może nie być przydatne dla normalnego kierowcy to już przegazówka jest bardzo przydatna nawet gdy wiezie się mamusię ze sklepu i chce się zmieniać biegi najłagodniej jak się da.

Znacie może polską nazwę tej techniki?

_________________
2000 Punto 1.9 JTD
2002 Palio 1.6 16V
2002 Renault Laguna Grantour II 1.8 16V
1995 Kawasaki EX500
[*]1995 Punto 1.2 HSD
[*]1994 Punto 1.1 S
[*]1998 Siena 1.6 16V


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209403 Wysłany: 17 Sty 2009, 23:02; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: Olsztyn
Rejestracja: 22 Lis 2008,
Posty: 187
jabb
Masz na myśli redukcję z między gazem? Czyli sprzęgło -> luz -> puszczamy sprzęgło -> gaz -> sprzęgło -> odpowiedni bieg? Ojciec mi wpaja do głowy od jakiegoś czasu i wchodzi w nawyk powoli. Ja jeszcze jedynkę w ten sposób wrzucam, bardziej komfortowo wchodzi ;D

_________________
Kropas 1995r 1.2 SX 75

"Ej ty masz bagażnik czy to tylko tuba?"


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209411 Wysłany: 17 Sty 2009, 23:14; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13084
Pomógł: 54
Konar!
Chyba sprzęgło, zmiana biegu, i puszczanie sprzęgła z chwilowym dodaniem gazu w momencie kiedy sprzęgło zaczyna łapać.

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209413 Wysłany: 17 Sty 2009, 23:18; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.9 80KM JTD
Paliwo: ON
Wersja: ELX
Województwo: łódzkie [E]
Miejscowość: Łódź
Rejestracja: 06 Gru 2008,
Posty: 385
Pomógł: 2
Cytuj:
jabb
Masz na myśli redukcję z między gazem? Czyli sprzęgło -> luz -> puszczamy sprzęgło -> gaz -> sprzęgło -> odpowiedni bieg?

Chodzi mi o nazwę techniki jednoczesnego hamowania i redukcji z międzygazem, a nie samej redukcji z międzygazem.

Cytuj:
Ojciec mi wpaja do głowy od jakiegoś czasu i wchodzi w nawyk powoli.

Prawdę mówiąc to gdy zapytałem o korzystanie z międzygazu przy redukcjach w trakcie kursu na prawo jazdy to moi instruktorzy robili wielkie oczy i nic się od nich nie dowiedziałem... Dobrze mieć prawdziwego mentora :roll:

_________________
2000 Punto 1.9 JTD
2002 Palio 1.6 16V
2002 Renault Laguna Grantour II 1.8 16V
1995 Kawasaki EX500
[*]1995 Punto 1.2 HSD
[*]1994 Punto 1.1 S
[*]1998 Siena 1.6 16V


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209432 Wysłany: 17 Sty 2009, 23:47; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Rejestracja: 27 Sie 2008,
Posty: 5176
Pomógł: 1
ipIV napisał(a):
Chyba sprzęgło, zmiana biegu, i puszczanie sprzęgła z chwilowym dodaniem gazu w momencie kiedy sprzęgło zaczyna łapać.

zawsze tak zmieniam, gładziutko wtedy ciągnie jak automat :E


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209436 Wysłany: 17 Sty 2009, 23:49; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13084
Pomógł: 54
lakikwap napisał(a):
zawsze tak zmieniam, gładziutko wtedy ciągnie jak automat

Mowa tutaj jest o hamowaniu silnikiem ;> a nie o przyspieszaniu :)

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209449 Wysłany: 17 Sty 2009, 23:59; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.9 80KM JTD
Paliwo: ON
Wersja: ELX
Województwo: łódzkie [E]
Miejscowość: Łódź
Rejestracja: 06 Gru 2008,
Posty: 385
Pomógł: 2
Ta wersja, którą opisał Konar! była koniecznością w niezsynchronizowanych skrzyniach biegów i wciąż jest potrzebna np. w ciężarówkach.
Ja osobiście nie wrzucam na luz zmieniając biegi, ale gdyby ktoś miał bardzo zużytą skrzynię biegów (synchro) to wyrównanie prędkości wałków skrzyni w ten sposób pozwala na zmianę biegów bez zgrzytów i powodowania dalszych uszkodzeń.

Oczywiście mogę się mylić jak każdy uczciwy obywatel, więc jak ktoś wie lepiej to niech mnie poprawia.

_________________
2000 Punto 1.9 JTD
2002 Palio 1.6 16V
2002 Renault Laguna Grantour II 1.8 16V
1995 Kawasaki EX500
[*]1995 Punto 1.2 HSD
[*]1994 Punto 1.1 S
[*]1998 Siena 1.6 16V


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209480 Wysłany: 18 Sty 2009, 00:24; 
 Temat postu:
Offline
Rabarbar
Awatar użytkownika

Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole
Rejestracja: 14 Cze 2007,
Posty: 24013
Pomógł: 128
jabb napisał(a):
zmiana biegu bez szarpnięcia zmniejsza ryzyko zablokowania kół (poprawcie mnie jeśli się mylę).

Generlanie tak, ale jak auto jest bez ABS'u i hamuje się awaryjnie to i tak trzeba hamować pulsacyjnie.

Technika chyba do opanowania, ale wymaga pewnie sporej ilości ćwiczeń. I przypuszczam, że nauczenie się jej w jednym aucie nie daje automatycznej umiejętności jej stosowania w innym (inny układ pedałów itd).
So, heel&toe :E

_________________
http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16
http://stax.motoblogi.pl/
http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! :thumleft:

obecnie:
http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm
Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01'
Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'

było:
Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94'
BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96'
Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92'
BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96'
Skoda 120L 52KM 82Nm 89'


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209481 Wysłany: 18 Sty 2009, 00:26; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: Olsztyn
Rejestracja: 22 Lis 2008,
Posty: 187
ipIV napisał(a):
Konar!
Chyba sprzęgło, zmiana biegu, i puszczanie sprzęgła z chwilowym dodaniem gazu w momencie kiedy sprzęgło zaczyna łapać.


Według mnie, ale podkreślam według mnie tylko i wyłącznie, metoda, którą podałeś to to samo co ja napisałem tylko z pominięciem luzu. Wydaje mi się jednak, że mniej zdrowa dla sprzęgła. Może minimalnie, ale jednak.

Cytuj:
Ta wersja, którą opisał Konar! była koniecznością w niezsynchronizowanych skrzyniach biegów i wciąż jest potrzebna np. w ciężarówkach.
Ja osobiście nie wrzucam na luz zmieniając biegi, ale gdyby ktoś miał bardzo zużytą skrzynię biegów (synchro) to wyrównanie prędkości wałków skrzyni w ten sposób pozwala na zmianę biegów bez zgrzytów i powodowania dalszych uszkodzeń.

Oczywiście mogę się mylić jak każdy uczciwy obywatel, więc jak ktoś wie lepiej to niech mnie poprawia.


Zgadza się, sztuczka, która ojciec stosował i poznał będąc mechanikiem w Polmozbycie pracując przy Starach. Powiem tak, wrzucanie jedynki w ten sposób, a tym bardziej redukcję, które nie wymagają szybkości takiej jak ruszenie spod świateł, nie są jakieś wielce uciążliwe. To naprawdę szybciutko się robi.

_________________
Kropas 1995r 1.2 SX 75

"Ej ty masz bagażnik czy to tylko tuba?"


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209495 Wysłany: 18 Sty 2009, 00:43; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.9 80KM JTD
Paliwo: ON
Wersja: ELX
Województwo: łódzkie [E]
Miejscowość: Łódź
Rejestracja: 06 Gru 2008,
Posty: 385
Pomógł: 2
Konar! napisał(a):
ipIV napisał(a):
Konar!
Chyba sprzęgło, zmiana biegu, i puszczanie sprzęgła z chwilowym dodaniem gazu w momencie kiedy sprzęgło zaczyna łapać.



Według mnie, ale podkreślam według mnie tylko i wyłącznie, metoda, którą podałeś to to samo co ja napisałem tylko z pominięciem luzu. Wydaje mi się jednak, że mniej zdrowa dla sprzęgła. Może minimalnie, ale jednak.


Coś za coś - hamowanie silnikiem z redukcjami ogranicza zużycie hamulców, ale przyspiesza zużycie skrzyni i sprzęgła.
Wrzucanie luzu między zmianami biegów oszczędza synchronizatory skrzyni biegów i sprzęgło, ale wydłuża czas zmiany biegów i trudno się do tego przyzwyczaić po tym jak uczono na kursie.

To kierowca wybiera co będzie musiał zmienić wcześniej - przyzwyczajenia czy zużyte części :D

_________________
2000 Punto 1.9 JTD
2002 Palio 1.6 16V
2002 Renault Laguna Grantour II 1.8 16V
1995 Kawasaki EX500
[*]1995 Punto 1.2 HSD
[*]1994 Punto 1.1 S
[*]1998 Siena 1.6 16V


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209502 Wysłany: 18 Sty 2009, 00:56; 
 Temat postu:
Offline
Monkey Mod
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk
Rejestracja: 11 Mar 2007,
Posty: 9760
Pomógł: 34
ipIV napisał(a):
Konar!
Chyba sprzęgło, zmiana biegu, i puszczanie sprzęgła z chwilowym dodaniem gazu w momencie kiedy sprzęgło zaczyna łapać.

dodanie gazu nic Ci nie da jak masz wcisniete sprzeglo ...
tak jak napisal Konar! tak jest poprawnie .... gdyz wtedy ten miedzygaz ma jakis sens,gdyz wyrownuje obroty silnika i skrzyni i wtedy wszystko plynnie idzie... i nie czuc zmiany biegu..... ja tak zawsze robie przy redukcji ;)

_________________
Fiat Punto 1.1 '97 Green Butterfly :) <-- Klik :D
"A passion for perfection"
Punto II FL 1.2 16V Butterfly II :) <-- KLIK :E
Image<-- Punto II FL 1.2 16V
:E Essence Of Shine :E
https://www.facebook.com/EssenceOfShine/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209517 Wysłany: 18 Sty 2009, 01:39; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13084
Pomógł: 54
jabb napisał(a):
Coś za coś - hamowanie silnikiem z redukcjami ogranicza zużycie hamulców, ale przyspiesza zużycie skrzyni i sprzęgła.

Skrzyni? mam wątpliwości no może minimaaaaaaalnie... sprzęgła owszem...


Cytuj:
Wrzucanie luzu między zmianami biegów oszczędza synchronizatory skrzyni biegów

Po co oszczędzać coś co jest stworzone do synchronizacji... czy oszczędza sprzęgło? imo przyspiesza jego zużycie.


Thomas napisał(a):
dodanie gazu nic Ci nie da jak masz wcisniete sprzeglo ...

Podniesie obroty na bliższe prędkości obrotowej tarczy sprzęgła i nie ma długiej jazdy na pół sprzęgle, żeby obroty silnika wskoczyły na wyższe...


Thomas napisał(a):
gdyz wtedy ten miedzygaz ma jakis sens,gdyz wyrownuje obroty silnika i skrzyni i wtedy wszystko plynnie idzie... i nie czuc zmiany biegu..... ja tak zawsze robie przy redukcji


Tak depniesz gaz na 3500-4000rpm, wciskasz sprzęgło wrzucasz bieg i puszczasz gaz i sprzęgło? :E a i tak prędkość obrotowa kół może się nie zgadzać z prędkością obrotową silnika. IMO metoda opisana przez mnie na tyle lepsza na ile krótsza. i nie przyspiesza zużycia łożyska oporowego i docisku.

[ Dodano: 18 Sty 2009 00:39 ]
Aha przypominam, że temat jest na temat najskuteczniejszego sposobu hamowania, a nie o żywotności podzespołów.

Hamowanie silnikiem:

Plusy:

- zmniejsza zużycie hamulców,
- zmniejsza spalanie, podczas samego hamowania silniki na wtrysku w ogóle nie dostają benzyny,
- mniejsze ryzyko przegrzania hamulców,
- zwiększa skuteczność hamowania,
- dużo mniejsze prawdopodobieństwo zablokowania kół w samochodzie bez ABS

Minusy:

- przyspiesza zużycie sprzęgła,
- (przyspiesza zużycie elementów przeniesienia napędu, silnika) - imo praktycznie różnicy nie robi.... co do silnika można się pokłócić - wyższe obroty, większe ciśnienie oleju.... lepsze smarowanie :>


Hamowanie "tradycyjne":

Plusy:

- brak plusów :E chyba że prostota wykonania no i to, że hamuje :)
- mniejsze zużycie sprzęgła,

Minusy:

- przyspiesza zużycie klocków i tarcz,
- dużo większe prawdopodobieństwo zablokowania kół w samochodzie bez ABS (zimą hamując silnikiem i pedałem jeszcze mi się nie zdarzyło... chyba, że celowo ale wtedy silnikiem nie hamowałem...),
- niepotrzebne spalanie benzyny,
- większe prawdopodobieństwo przegrzania hamulców,
- skuteczność hamowania taka jaka hamulców i ani grama lepsza a może być.



chyba tyle :P

i koniec :>

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Ostatnio edytowany przez ipIV, 18 Sty 2009, 01:59, edytowano w sumie 1 raz

Góra
 Profil  
 
 
 Post #209522 Wysłany: 18 Sty 2009, 01:58; 
 Temat postu:
Offline
Monkey Mod
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk
Rejestracja: 11 Mar 2007,
Posty: 9760
Pomógł: 34
ipIV napisał(a):
a i tak prędkość obrotowa kół może się nie zgadzać z prędkością obrotową silnika

to czuc wszystko ... taka przegazowka po wrzuceniu na luz,ale bez wcisnietego sprzegla powoduje lepsza i bardziej plynna zmiane biegow ;) nie ma szarpniec,przyhamowan silnika i calego ukladu napedowego ;) plynnosc i harmonia ;)
i wbrew pozorom to sie odbywa bardzo szybko ;)
oczywiscie to jezeli chodzi o redukcje z wyzszego na nizszy bieg ;)

ipIV mozesz to zauwazyc np, gdy zmieniasz bieg z 2 na 1 jadac powoli tak,ze na 2 to jest wolno troche to wtedy tak sie toczac wlaczasz 1 z takim miedzygazem i wszystko plynnie wchodzi ....
a pisza,ze w mk 1 szczegolnie bieg 1 opornie wchodzi i wszyscy olej winia... a wlasnie taka technika pozwala na plynna zmiane biegow bez zadnego problemu ;) i ze zmniejszonym zuzyciem synchronizatorow i kol zebatych ;) z duza plynnoscia i latwoscia ;)

_________________
Fiat Punto 1.1 '97 Green Butterfly :) <-- Klik :D
"A passion for perfection"
Punto II FL 1.2 16V Butterfly II :) <-- KLIK :E
Image<-- Punto II FL 1.2 16V
:E Essence Of Shine :E
https://www.facebook.com/EssenceOfShine/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209524 Wysłany: 18 Sty 2009, 02:08; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13084
Pomógł: 54
Thomas napisał(a):
nie ma szarpniec,przyhamowan silnika i calego ukladu napedowego

Jak odpowiednio mocno depniesz na gaz przy metodzie opisanej przez mnie też nie ma przyhamowań silnika.... nie widzę dalej żadnej różnicy poza czasem i większym zużyciem sprzęgła przy Twojej metodzie :>

[ Dodano: 18 Sty 2009 01:08 ]
Thomas napisał(a):
to czuc wszystko ...

Dokładnie tak samo czuć bez deptania niepotrzebnie 2 razy sprzęgła :>

Jedyny + takiej metody to zmniejszenie zużycia synchronizatorów... tylko, że zanim wrzucisz na luz i puścisz sprzęgło to ona już zdążą zadziałać :E Więc jaki to ma sens :E

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Ostatnio edytowany przez ipIV, 18 Sty 2009, 02:10, edytowano w sumie 1 raz

Góra
 Profil  
 
 
 Post #209525 Wysłany: 18 Sty 2009, 02:09; 
 Temat postu:
Offline
Monkey Mod
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk
Rejestracja: 11 Mar 2007,
Posty: 9760
Pomógł: 34
ipIV napisał(a):
nie widzę dalej żadnej różnicy poza czasem i większym zużyciem sprzęgła przy Twojej metodzie Smile

czas ... to mowilem,ze wszystko odbywa sie wbrew pozorom bardzo szybo to po pierwsze ... po drugie nie jest to jazda na wyscigach ... a po trzecie sprzeglo i uklad napedowy bardziej dostaje po tylku hamujac silnikiem niz tak ;)

[ Dodano: 18 Sty 2009 01:09 ]
niby jak wiecej ma sie zuzywac ?? poprzez zmiane biegow,ktora i tak trzeba wykonac ? a ten gaz sluzy do wyrownania obrotow silnika i skrzyni i plynnego przejscia podczas zmiany biegow ;)

_________________
Fiat Punto 1.1 '97 Green Butterfly :) <-- Klik :D
"A passion for perfection"
Punto II FL 1.2 16V Butterfly II :) <-- KLIK :E
Image<-- Punto II FL 1.2 16V
:E Essence Of Shine :E
https://www.facebook.com/EssenceOfShine/


Góra
 Profil  
 
 
 Post #209528 Wysłany: 18 Sty 2009, 02:17; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13084
Pomógł: 54
Ja nie wiem :E My sie chyba dogadać nie możemy.... a podejrzewam ze gadam o tym samym.....

"Po mojemu":

np.
-3 bieg silnik ~4000rpm pedały puszczone,
-prędkość obrotowa silnika spada do ~2500rpm,
-sprzęgło,
-2bieg (synchronizacja spokojnie sobie w tym czasie zadziała),
-dodanie gazu (aby rpm silnika wskoczyły na obroty zbliżone na ~4000rpm aby prędkości obrotowe tarczy sprzęgła i koła zamachowego były w miarę zgodne i żeby podczas puszczania sprzęgła jak najmniej było ślizgania tarczy po kole zamachowym - obniżenie do minimum zużycia tarczy) z jednoczesnym puszczeniem sprzęgła i podczas gdy sprzęgło zaczyna 'łapać' puszczenie gazu.

"Po Twojemu":

-3 bieg silnik ~4000rpm pedały puszczone,
-prędkość obrotowa silnika spada do ~2500rpm,
-sprzęgło,
-luz, (po co)
-puszczenie sprzęgła, (po co)
-wciśnięcie gazu na około 4000rpm,
-wciśnięcie sprzęgła, (po co)
-wrzucenie dwójki,
-puszczenie sprzęgła i gazu (gdy sprzęgło zaczyna 'łapać')

(po co)* - jedyny sens jaki tego widzę, to co? częściowe przejęcie "roboty" (częściowe bo nie zrobisz tego nigdy tak dokładnie jak one) synchronizatorów, które tak czy siak muszą zadziałać podczas wrzucania biegu :E

[ Dodano: 18 Sty 2009 01:17 ]
Thomas napisał(a):
niby jak wiecej ma sie zuzywac ?? poprzez zmiane biegow,ktora i tak trzeba wykonac ?

Poprzez niepotrzebne deptanie 2x sprzęgła zużywa sie szybciej łożysko oporowe i docisk, tarcza w obydwu przypadkach tak samo się zużywa.

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Ostatnio edytowany przez ipIV, 18 Sty 2009, 03:55, edytowano w sumie 1 raz

Góra
 Profil  
 
 
 Post #209541 Wysłany: 18 Sty 2009, 03:36; 
 Temat postu:
ipIV napisał(a):
"Po Twojemu":

-3 bieg silnik ~4000rpm pedały puszczone,
-prędkość obrotowa silnika spada do ~2500rpm,
-sprzęgło, (po co)
-luz, (po co)
-puszczenie sprzęgła, (po co)
-wciśnięcie gazu na około 4000rpm,
-wciśnięcie sprzęgła, (po co)
-wrzucenie dwójki,
-puszczenie sprzęgła i gazu (gdy sprzęgło zaczyna 'łapać')



Wywal to co podkreśliłem i masz prawie idealny przepis na bezzgrzytową zmianę biegów bez użycia sprzęgła ;)


Góra
  
 
 
 Post #209542 Wysłany: 18 Sty 2009, 10:00; 
 Temat postu:
Offline
Admin ds. technicznych forum.
Awatar użytkownika

Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA
Rejestracja: 21 Cze 2006,
Posty: 13084
Pomógł: 54
mrider napisał(a):
Wywal to co podkreśliłem i masz prawie idealny przepis na bezzgrzytową zmianę biegów bez użycia sprzęgła


Będzie zgrzyt :>

Skrzynia z synchronizatorami nie ma "zębów" na trybach a jak napisałem nie zrobisz tego w ten sposób tak dokładnie :> A jak tak zrobisz w skrzyni bez synchronizacji i nie będzie to idealnie to zęby polecą przez moment obrotowy silnika :E

Więc pytanie po jakiego grzyba powtarzać czynności jakby owej synchronizacji nie było skoro tak czy siak zainterweniuje...

w dodaniu gazu w step by step "po pojemu" chodzi tylko o wyeliminowanie szarpnięcia przy szybkim puszczeniu sprzęgła.

[ Dodano: 18 Sty 2009 09:00 ]
mrider napisał(a):
Wywal to co podkreśliłem i masz prawie idealny przepis na bezzgrzytową zmianę biegów bez użycia sprzęgła


ipIV napisał(a):
Będzie zgrzyt


Wycofuję to :E Udało się za pierwszym razem :E Bieg wlazł tak samo łatwo jakby sprzęgło było wciśnięte :E To że synchronizator dostał po to tyłku to inna sprawa :E Nie zamierzam próbować drugi raz.

Zapamiętałem, ze na 3 przy 50km/h jest 2300rpm, zrzuciłem bieg i z powrotem na 3 utrzymując 2300 ;)

_________________
Focus 1.0 Ecoboost 92kW :E & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW
Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW
Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW
Image <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. :E
Image <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r.
Image <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r.
Image <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r.
Image <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r.
Image <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r.
Image <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r.
Image <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r.
AM, B, BE, C, CE, T


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 22 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000 - 2025 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2025
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO