You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 18 Sie 2019, 01:22

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 12 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #28338 Wysłany: 14 Cze 2007, 10:56; 
 Temat postu: Zamontuj CD-Rom w samochodzie i nie tylko
Offline
Ojciec założyciel
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Cze 2006,
Posty: 613
Naped CD-ROM wcale nie musi pracować z komputerem ponieważ do odtwarzania płyt audio ten nie jest mu w niczym potrzebny. Można powiedzieć że CD-ROM to odtwarzacz audio o bardzo dobrych parametrach często o wiele lepszych od standartowych odtwarzaczy audio zwłaszcza tych starszych.
CD-ROM –bowiem ma często lepszą korekcje błędów , jest mniej wrażliwy na wstrząsy-(nie wszystkie typy), i odczytuje bez problemu wszystkie płyty CD-R i CD-RW-(oprócz tych bardzo starych modeli ) – z którymi niektóre odtwarzacze audio sobie nie radzą.
Tak więc CD-ROM-u można użyć jako zwykłego odtwarzacza płyt w domu lub zamontować go do samochodu.
Jest tylko jedno małe utrudnienie a mianowicie wymaga on zasilania dwoma napięciami 12V i 5V- a taki zasilacz jest bardzo trudny do zdobycia więc musimy go wykonać sami – wbrew pozorom nie jest to wcale trudne.



Pierwszy krok

· Musimy przygotować potrzebne elementy do zamontowania CD–ROM-u w samochodzie. Są to:

1. CD-ROM – Dowolny byle tylko miał przycisk PLAY- który uruchamia odtwarzanie płyt audio. (świetnie nadają się do tego celu nawet starsze modele z małymi prędkościami odczytu bo płyta audio zawsze odczytywana jest z prędkościom 1X choć nowsze (szybsze) lepiej radzą sobie z płytami CD-RW)

2. Stabilizatory napięcia: L7812 1,5A lub 2A- 1szt (czym mocniejsze tym mniej się będą grzać)
L7805 1,5A lub 2A -1szt

3. Rezystor ok. 5 Ω i 10 W (Wat) – lub mocniejszy


4. Wtyczka komputerowa z kablami (można ją zakupić w sklepie komputerowym lub odciąć od starego zasilacza komputerowego)

Opcjonalnie:

5. Kondensator ok. 2200 uF

6. Bezpiecznik z gniazdem dowolny typ o mocy 2A

7. Dioda prostownicza - dowolna

8. Kabelki najlepiej czarny, żółty i czerwony – ale jak ktoś takich nie posiada może użyć takich jakie ma.

Trzeba wybrać się do sklepu elektronicznego J



Krok drugi

Budowa zasilacza samochodowego

W samochodach mamy instalacje 12V –( umownie) Ponieważ nie jest tak wcale do końca ponieważ gdy pracuje silnik to alternator dostarcza prądu o napięciu ok. 14,4 V i do takiego wzrasta napięcie w całej instalacji naszego samochodu. Nie jest to duża rozbieżność ale niektóre CD-ROM-y mogą ulec uszkodzeniu –zależy to od ich „konstrukcji”.
Musimy zatem zrobić zasilacz który dostarczy nam 12V i 5V

Więc bierzemy się do roboty

Oto schemat zasilacza który zbudujemy:

Image

Schemat obrazowy z podstawowymi elementami :

Image

Elementów takich jak dioda czy bezpiecznik nie musimy montować – Są one po to by w razie złego podłączenia czy przeciążenia - zwarcia zabezpieczyć nasz CD-rom i zasilacz przed uszkodzeniem.
Kondensatora również nie musimy montować choć jest on wskazany w celu niwelowania zakłóceń itp.
Można również zamontować dodatkowy włącznik zasilania którym będziemy włączać zasilanie naszego napędu.

Schemat wyjść stabilizatorów: Schemat wtyczki zasilającej:

Image

Masa stabilizatora również jest na jego tylnej części –„blaszce”
Więc gdy np. przykręcimy go do elementu który ma stały kontakt z masą
Nie musimy wcale podłączać jego środkowej nóżki !!!


Uwaga :
Należy bezwzględnie zamontować stabilizatory LM 7805 i LM 7812 Zgodnie z schematem bo w razie pomyłki zasilacz nie będzie działał lub po prostu się „spali”
Również przy lutowaniu przewodów do stabilizatorów nie należy zbyt długo nagrzewać stabilizatora bo można go w ten sposób uszkodzić. - spokojnie rzadko się to zdarza.


Lutowanie
Proponuje następującą kolejność

Bierzemy do ręki wtyczkę zasilania (przygotowaną wcześniej) wychodzą z niej cztery kable żółty-(12V) dwa czarne – (masa) i czerwony- (5V) (Dwa czarne można połączyć ze sobą)

Czarne przewody lutujemy do środkowych nóżek stabilizatorów, czerwony lutujemy do wyjścia stabilizatora LM 7805 , żółty natomiast do wyjścia stabilizatora LM 7812

W tym momencie osiągnęliśmy prawie półmetek J

Pora przylutować zasilanie

A więc bierzemy dłuższy kabel który będzie kablem zasilającym, ”plusem” –najlepiej czerwony
Jeśli zdecydowaliśmy się na wersje „bogatszą” to montujemy na min gniazdo bezpiecznika w dowolnym miejscu i włącznik zasilania.
Jeden koniec kabla podłączamy do wejścia stabilizatora LM 7812 i rezystora (opcjonalnie również do diody i kondensatora) (Po prostu do jego końca dołączamy odpowiednią ilość krótszych przewodów które następnie podłączamy to tych wszystkich elementów)

Teraz zajmujemy się „drugą stroną” rezystora którą podłączamy do wejścia stabilizatora LM 7805 (rezystor może być dowolnie podłączony nie robi to najmniejszej różnicy)

Pozostają nam kondensator i dioda - ( jeśli wybraliśmy bogatszą wersję)
Jednak te elementy muszą być odpowiednio podłączone:

Mianowicie dioda posiada katode i anode – w naszym przypadku katode dołączamy do plusa –jak poznać z której strony jest katoda ( każda dioda jest oznaczona czymś w rodzaju „paska” z jednej strony diody i z tej właśnie strony jest katoda.)
Uwaga Gdy źle podłączymy diodę to nastąpi zwarcie!! – lepiej się upewnić
(Sprzedawca w sklepie na pewno powie gdzie jest katoda itp. jak go zapytamy)

Kondensator musimy podłączyć zgodnie z jego biegunami czyli plus do plusa i minus do minusa (jak wyznaczyć bieguny w kondensatorze – jeden z nich jest oznaczony na obudowie najczęściej jest to minus – często w postaci paska strzałek itp. w którym umieszczony jest znak (-) minus z tej właśnie strony jest minus

Pozostał nam jeszcze jeden przewód mianowicie masa (zasilanie) który podłączamy do czarnych kabli wtyczki i opcjonalnie odpowiednio do diody i kondensatora.

I koniec połączeń !!!

(Oczywiście nie trzeba wcale stosować takiej kolejności łączenia każdy może połączyć te elementy w dowolnej kolejności itp. Ale muszą być połączone tak jak na schemacie.)

Teraz musimy odpowiednio zaizolować wszystkie przewody i złącza np. taśmą pcv

Stabilizatory musimy przykręcić do radiatora - kawałka jakiegoś profilu czy blachy aluminiowej czy nawet bezpośrednio do metalowej obudowy CD-ROM-u w celu odprowadzenia ciepła wydzielanego przez te stabilizatory.
Należy je przykręcić tak by dobrze dolegały do podłoża na całej swej powierzchni.
Przy przykręcaniu do CD-ROM-u należy uważać żeby nie uszkodzić czegoś w środku napędu np. zbyt długą śrubką itp.

Gdy wszystko przykręciliśmy i zaizolowaliśmy to mamy już gotowy zasilacz !!!
Możemy teraz wszystkie elementy zasilacza umieścić w jakieś obudowie itp.- wedle uznania

Proponuje najpierw podłączyć sam zasilacz do instalacji w samochodzie (np. do zapalniczki )
I sprawdzić czy nic się nie grzeje zbyt mocno lub czy cos się z niego nie dymi J
Jak posiadamy miernik to możemy sprawdzić czy napięcia wyjściowe się zgadzają (nie muszą być idealne np. 11,7 V i 4,8 V itp są dobre) (Najtańszy miernik kosztuje ok. 15 zł a jest to bardzo przydatna rzecz przy jakichkolwiek pracach z prądem czy to w domu czy też w samochodzie – polecam. Na allegro widziałem nawet mierniki po 13 zł)

Jak napięcia się zgadzają i nic ni wybuchło J to podłączamy nasz napęd wkładamy do niego płytę audio a do wyjścia słuchawkowego w CD-ROM-ie wkładamy słuchawki i naciskamy PLAY - jeżeli wszystko jest dobrze zrobione słyszymy muzykę .

Jak wszystko gra i działa to możemy przystąpić do następnego etapu mianowicie podłączenia CD-ROM-u do radia czy też wzmacniacza itp. w samochodzie.

Podłączenie możemy wykonać na kilka sposobów:

Pierwszy bardzo prosty – bierzemy zwykły ekranowany kabel z dwiema końcówkami Mini-Jack
I łączymy wyjście słuchawkowe naszego CD-ROM-u z takim samym wejściem (Mini-Jack) umieszczonym na płycie czołowej naszego radia lub podpinamy ten kabelek bezpośrednio do wzmacniacza samochodowego (stosując odpowiednia wtyczkę itp.)

Jeśli jednak nasze radio nie posiada takiego wejścia a wzmacniacza nie posiadamy możemy poszukać wejścia sygnału z „tyłu” radia.

Jeśli jednak nasze radio nie posiada żadnego z tych wejść to mamy mały problemik ale jest rozwiązanie musimy zakupić kasetę – adapter koszt nowej ok. 25zł –zależy od firmy. (Na allegro są nawet po 12 zł)

Uwaga:
Nie koniecznie musimy używać wyjścia słuchawkowego w naszym CD-ROM-ie bo z tyłu ma on również wyjście sygnału – (to wyjście do którego podłączamy kabelek audio od karty dźwiękowej.)
Wystarczy przerobić odpowiednio kabelek audio i też będzie grać!!!!

Można kombinować na wiele sposobów wedle uznania.

Dla ambitnych :
Możemy również zrobić coś w rodzaju pilota przewodowego mianowicie możemy wyprowadzić ze środka naszego napędu przewody od przycisków i sterować nasz napęd innymi przyciskami umieszczonym w dowolnym miejscu naszego samochodu itd.- lecz do takich przeróbek mogą przystąpić osoby choć trochę znające się na elektryce itp.
Umiejscowienie CD-ROM-u – w samochodzie zostawiam „konstruktorom” każdy najlepiej wie gdzie chciałby mieć taki napęd proponuje okolice deski rozdzielczej np. schowek – można również zamontować go pod siedzeniem czy w bagażniku ale wtedy jego obsługa będzie kłopotliwa .
Jednak trzeba pamiętać o jednym trzeba go tak zainstalować aby podczas jazdy w trudnym terenie (polskie drogi) nie podskakiwał do sufitu i z powrotem bo długo nam nie pogra.


Rysunek wejść i wyjść umieszczonych tyłu CD

Image

Podłączenie CD-ROM-u do wieży itp.


Budujemy taki sam układ jak do samochodu tylko nie podłączamy się do instalacji w samochodzie tylko do zasilacza 12-15V 2A(lub mocniejszy np. 3A) – taki bardzo łatwo kupić. Jak ten zasilacz jest stabilizowany to nie musimy montować stabilizatora 12V
Możemy również zastosować do zasilania CD stary zasilacz AT z kompa.

_________________
Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy, do czego mam prawo zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny


Góra
 Profil  
 

 
 Post #28341 Wysłany: 14 Cze 2007, 11:24; 
 Temat postu:
Offline
Przyjaciel
Awatar użytkownika

Samochód: Punto II FL 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Twierdza Poznań
Rejestracja: 30 Maj 2007,
Posty: 2884
Hehe , jakis miałem takie rozwiązanie w maluchu , niestety tam wilgoć i jakość amortyzacji wybojów skazała inicjatywe na niepowodzenie ;-)
Podejrzewam ze w zadnym wozie nie da sie osiągnąć przyzwoitej jakości , skoki napięcia , przebicia , nie wspominając o mechanicznym urazach (w koncu komp a samochód to dwa "trochę" różne środowiska pracy ).. nie warto ;-) To juz nawet najtansze discmany chodzą teraz po paredziesiąt złotych..

_________________
15.11.07 adi.degora napisał(a):
znacie sie lepiej, to pierd*le, koniec z moimi radami w temacie CA :evil:
Scooby-dooby-doobywóz &Wheeler 800 |Podstawy CA wg Adiego - Kompendium & Ranking kosmetyków samochodowych | Polska Jazda & YouTube

***Ty ze spaloną gumą, patrz jak się toczę z dumą... ***


Góra
 Profil  
 
 
 Post #28345 Wysłany: 14 Cze 2007, 11:58; 
 Temat postu:
Offline
Ojciec założyciel
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Cze 2006,
Posty: 613
nudziło mi sie ... kolega ma w skuterze pod siedzeniem cdrom i 100W głosnik :P

_________________
Wyrażam wyłącznie prywatne poglądy, do czego mam prawo zgodnie z Art. 54 Konstytucji RP

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny


Góra
 Profil  
 
 
 Post #276548 Wysłany: 01 Sie 2009, 23:38; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysiek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: Van
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Namysłów,Kępno, Syców
Rejestracja: 15 Mar 2009,
Posty: 138
Xyś a powiedz jak to by wyglądało w samochodzie ciężarowym bo ja mam tam 24 a nie 12 v może dać jakąś przetwornice ?

_________________
LANCIA DELTA PLATINIUM
DODGE GRAND CARAVAN


Góra
 Profil  
 
 
 Post #276553 Wysłany: 01 Sie 2009, 23:50; 
 Temat postu:
Offline
Szaman
Awatar użytkownika

Imię: Przemek
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.3 75KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Rybnik
Rejestracja: 03 Mar 2008,
Posty: 5567
Pomógł: 34
JVC_PL napisał(a):
Xyś a powiedz jak to by wyglądało w samochodzie ciężarowym bo ja mam tam 24 a nie 12 v może dać jakąś przetwornice ?

no dowlnie grunt abyś dal stabilizatory 5v i 12v wyjscia natomiast wejscia 24v wzwyz... i wtedy to zagra chyab ze dorwiesz takei zasilacze

_________________
NISSAN JUKE 1.2 N-CONNECTA+SSGrande 1.3 MJet Dynamic '07/'08 / Grande 1.4 360* '07/'08 / ex PUNTO 1.1 SX '97/'98
Image

Image
Gadzety reklamowe, Koszulki, Kubki, Wizytówki, Ulotki, Kalendarze, Banery Reklamowe i inne..

OFICJALNE GADZETY FFP do nabycia bezposrednio na forum:
Ramki pod tablice, LEPKI FFP i Regionalne
KALENDARZE FORUMOWE 2016


Góra
 Profil  
 
 
 Post #276556 Wysłany: 02 Sie 2009, 00:03; 
 Temat postu:
Offline
Przyjaciel
Awatar użytkownika

Imię: Dominik
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Active
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Katowice
Rejestracja: 25 Maj 2008,
Posty: 14025
Pomógł: 113
Potwierdzam... kumpel parę lat temu miał taki patent :>

_________________
Image
PII 1.2 16v 3D Active 2002r. 91 500 km GRIGIO STEEL
Gorąca Szesnastka Club


Góra
 Profil  
 
 
 Post #287065 Wysłany: 10 Wrz 2009, 19:22; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: korczyna k krosna
Rejestracja: 06 Lis 2007,
Posty: 485
kiedys widzialem Uno pod lidlem z CD-Romem i mysle wtf :?: ale pozniej gdzies slyszalem ze sie da tak podlaczyc :)

_________________
złota kropka 1.2 MPI ELX 8v
kawasaki gpz 500s :E


Góra
 Profil  
 
 
 Post #287111 Wysłany: 10 Wrz 2009, 21:05; 
 Temat postu:
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Imię: janek
Samochód: Doblo
Silnik: 1.3 85KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Dynamic
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: CTR / CT
Rejestracja: 19 Sie 2008,
Posty: 3778
Pomógł: 5
Przerabiałem temat. :) Miałem Samsunga w schowku a sterowanie wyciągnięte na przewodzie na deskę rozdzielczą. Dźwięk szedł przez kasetę. Rzeźba jak diabli ale grało przyzwoicie. Tylko na dziurach mi się schowek otwierał (CiDik jednak swoje ważył).

_________________
Wiecha [*2000 +2013]
"Wahadłowiec Буран" (Stilo 1,6 16V MultiWagon) [*2013 +2014]
"Smółka" (Fiat Doblo 1,3) [*2014 - ...]
K-750 - „Moja historia.”
Lada Niva - "Co ja zrobiłem"

Forum jest dla Ciebie a nie Ty dla Forum. Stosuj się do zasad, które na nim panują.
Chcesz mi nawrzucać za usunięty temat? Szkoda Twojego czasu.
Przeznacz go na zapoznanie się z regulaminami obowiązującymi na Forum (które zaakceptowałeś/aś podczas rejestracji).


Góra
 Profil  
 
 
 Post #353893 Wysłany: 08 Kwi 2010, 22:20; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Dawid
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: S
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Leżajsk
Rejestracja: 07 Paź 2009,
Posty: 625
Pomógł: 1
Miałem taki wynalazek w poczciwym Fiacie 126p,
To ciekawa alternatywa jeśli ktoś chce mieć odtwarzacz CD w aucie minimalnym kosztem :D

_________________
FIAT PUNTO 1.1 S + LPG :E Niestety już go nie ma :(
http://fiatpunto.com.pl/topic18386-50.html
BYŁ: Opel Vectra 2.0 DTI :E
JEST Renault Laguna II 1.9dCi 120KM :E


Góra
 Profil  
 
 
 Post #353904 Wysłany: 08 Kwi 2010, 22:30; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Miejscowość: Radomsko
Rejestracja: 23 Lut 2007,
Posty: 210
dawniej to był całkiem niezły patent, ale w dzisiejszych czasach to raczej nie ma sensu się w coś takiego bawić skoro można kupić używane radio CD poniżej 100 zł.

_________________
Jest:
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm 2006 r
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2003 r

Był:
Alfa Romeo 156 1.9 JTD 2001 r
Fiat Punto mk I 1.1 1999 r


Góra
 Profil  
 
 
 Post #353973 Wysłany: 09 Kwi 2010, 08:20; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Dawid
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: S
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Leżajsk
Rejestracja: 07 Paź 2009,
Posty: 625
Pomógł: 1
Dokładnie ale kiedyś to był wypas :hahaha:

_________________
FIAT PUNTO 1.1 S + LPG :E Niestety już go nie ma :(
http://fiatpunto.com.pl/topic18386-50.html
BYŁ: Opel Vectra 2.0 DTI :E
JEST Renault Laguna II 1.9dCi 120KM :E


Góra
 Profil  
 
 
 Post #356496 Wysłany: 16 Kwi 2010, 22:24; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Piotr
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: HSD
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Dębica
Rejestracja: 15 Kwi 2010,
Posty: 227
Pomógł: 5
JVC_PL napisał(a):
Xyś a powiedz jak to by wyglądało w samochodzie ciężarowym bo ja mam tam 24 a nie 12 v może dać jakąś przetwornice ?


Nie ma takiej potrzeby :D 7812 wytrzymują do 30V napięcia wejściowego. 7805 troszke mniej bo do 25V ( w obu przypadkach potrzeba niedużych radiatorów bo układy będą się nagrzewać- w końcu gdzieś napięcie musi się "wytracić"). stabilizację z 24V na 5V myślę że najbezpieczniej dać LM 7815 a z jego wyjścia na wejście stabilizatora 7805. Masy( środkowe piny LM'ów 7805 i 7815) ze sobą połączyć. a co do stabilizacji z 24V na 12V wystarczy sam LM 7812.
Być może post odkopałem gruo po czasie oraz niepotrzebnie ale chciałem dorzucić swoje 3 grosze z mojej strony. Pozdrawiam.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 12 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO