|
Obecny czas: 18 Cze 2025, 18:04
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Autor |
Wiadomość |
tiyo |
#411085 Wysłany:
09 Lis 2010, 15:50; Temat postu: Czy to prawda? |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Grybów Rejestracja: 09 Maj 2010, Posty: 200
|
Witam. Mam pewne pytanie co niektórzy mogą pomyśleć że głupie ale i tak postanowiłem sprawdzić. Kilka dni temu znajomy zapytał mnie dlaczego gaszę od razu silnik po zatrzymaniu (mówimy tutaj o Dieslu), ja w szoku oczywiście nie wiem o co mu chodzi. Powiedział mi że trzeba odczekać chwilę aż wyłączy się turbina. Co wy na to???
_________________ PUNTO 1,7 TD 98’
|
|
Góra |
|
 |
|
|
Bytuś |
#411087 Wysłany:
09 Lis 2010, 15:56; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Marcin
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.9 130KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Bytom Rejestracja: 15 Lut 2008, Posty: 1029 Pomógł: 11
|
jeżeli twoja jazda jest dynamiczna to powinno sie odczekać z 2-3 min aż schłodzi się turbina, a jeżeli jeździsz spokojnie tak do 3 tys. obrotów to raczej nie ma to znaczenia
_________________
|
|
Góra |
|
 |
tiyo |
#411090 Wysłany:
09 Lis 2010, 15:57; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Grybów Rejestracja: 09 Maj 2010, Posty: 200
|
Powyżej 3 tyś raczej nigdy się nie zdarzyło gdyż nie widziałem potrzeby żeby mu tak deptać.
_________________ PUNTO 1,7 TD 98’
|
|
Góra |
|
 |
greg505 |
#411102 Wysłany:
09 Lis 2010, 16:54; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: Kraków Rejestracja: 07 Sie 2008, Posty: 4521 Pomógł: 42
|
tu nawet nie chodzi o schlodzenie tylko o wytracenie predkosci przez turbine
_________________ bylo Punto2, jest: Grande & Clio2 ph3, oba robia kle kle kle
|
|
Góra |
|
 |
xONx |
#411103 Wysłany:
09 Lis 2010, 16:58; Temat postu: |
|
 |
Paparazzi |
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Gdańsk/Malbork Rejestracja: 12 Sty 2009, Posty: 3082 Pomógł: 17
|
tiyo turbo potrzebuje smarowania, więc jak wyłączysz silnik, a turbo nadal w ruchu to jest możliwość uszkodzenia turbiny.
_________________ Jest kraj, gdzie od wieków wolność ma barwę krwi Jest miasto, magia dziejów w jego murach tkwi Jest klub w tym mieście w barwach bieli i zieleni Jest wiara i tradycja której nic nie zmieni.
----
Odpowiedni ludzie mówią o tym cudzie kiedy Punta się zjeżdżają VW się kłaniają
|
|
Góra |
|
 |
tiyo |
#411119 Wysłany:
09 Lis 2010, 17:59; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Grybów Rejestracja: 09 Maj 2010, Posty: 200
|
Czyli chłop miał rację?
_________________ PUNTO 1,7 TD 98’
|
|
Góra |
|
 |
nickoo |
#411125 Wysłany:
09 Lis 2010, 18:24; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Marcin
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Żęszuf Rejestracja: 23 Paź 2007, Posty: 7422 Pomógł: 164
|
|
Góra |
|
 |
tiyo |
#411127 Wysłany:
09 Lis 2010, 18:27; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Grybów Rejestracja: 09 Maj 2010, Posty: 200
|
Ale zawsze czy po intensywnej jeździe.
_________________ PUNTO 1,7 TD 98’
|
|
Góra |
|
 |
greg505 |
#411132 Wysłany:
09 Lis 2010, 18:35; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: ON
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: Kraków Rejestracja: 07 Sie 2008, Posty: 4521 Pomógł: 42
|
po intensywnej zawsze,
po spokojnej tez 10-15s czekam
_________________ bylo Punto2, jest: Grande & Clio2 ph3, oba robia kle kle kle
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#411133 Wysłany:
09 Lis 2010, 18:35; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
|
Góra |
|
 |
barthezz |
#411177 Wysłany:
09 Lis 2010, 21:17; Temat postu: |
|
 |
Puntomaniak |
 |
Miejscowość: Poznań-Wlkp Rejestracja: 21 Gru 2009, Posty: 74
|
xONx napisał(a): turbo potrzebuje smarowania, więc jak wyłączysz silnik, a turbo nadal w ruchu to jest możliwość uszkodzenia turbiny.
Nie pisz bajek, że cała turbina ulegnie uszkodzeniu bo to nie prawda. Uszkodzeniu ulega łożysko, które jest smarowane z magistrali olejowej(dokładnie ulega zapieczeniu, czasem nawet "zaspawaniu") i jest to integralna część sprężarki. Po to należy odczekać parę chwil, aby prędkość wirnika uległa spowolnieniu. Na wolnych obrotach praktycznie kręci się powoli, więc przy stosowaniu dobrej jakości oleju, wyłączenie silnika wtedy jest mniej szkodliwe niż natychmiastowe zgaszenie po ostrej jeździe czy z wysokich obrotów. Element ten będzie się zużywał, zarówno podczas rozruchu silnika(brak oleju lub jego szczątkowe ilości w magistrali), wymiany oleju i jego wyłączaniu. Przez poprawną obsługę mamy tylko wpływ na wydłużenie okresu naprawy.
_________________ Z poważaniem
Ostatnio edytowany przez barthezz 09 Lis 2010, 21:29, edytowano w sumie 2 razy
|
|
Góra |
|
 |
dawid781 |
#411180 Wysłany:
09 Lis 2010, 21:22; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Dawid
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: S
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Leżajsk Rejestracja: 07 Paź 2009, Posty: 625 Pomógł: 1
|
|
Góra |
|
 |
barthezz |
#411183 Wysłany:
09 Lis 2010, 21:28; Temat postu: |
|
 |
Puntomaniak |
 |
Miejscowość: Poznań-Wlkp Rejestracja: 21 Gru 2009, Posty: 74
|
dawid781 napisał(a): To jest prawda, w taki sposób "zajechana" została turbina w moim poprzednim służbowym samochodzie 
A od kiedy służbowy samochód jest szanowany? 
_________________ Z poważaniem
|
|
Góra |
|
 |
mati.91 |
#411186 Wysłany:
09 Lis 2010, 21:34; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Kraków Rejestracja: 24 Paź 2008, Posty: 1252
|
tiyo mówiłeś, że nie deptasz powyżej 3k rpm. Ja bym raczej przyciskał, żeby nie było takich jaj jak u kumpla w borze. Jeździł, jeździł i przestała turbina pracować. Pojechał, żęby mu to zrobili, ale na szczęście nie trzeba było regenerować, a wystarczyło przeczyścić chyba wlot do turbiny. Tam średnica malutka nie jest, a nie było gdzie wsadzić małego palca. To się stało właśnie dlatego, że kumpel nie widział potrzeby żeby go wyżej kręcić.
_________________ Moje Punto MK1 -> http://fiatpunto.com.pl/topic17426.html
________________________________________
Lepka Szczerbol -> http://fiatpunto.com.pl/topic25394.html
|
|
Góra |
|
 |
Pietro |
#411191 Wysłany:
09 Lis 2010, 21:43; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Nadwarciański Park Krajobrazowy Rejestracja: 09 Paź 2010, Posty: 813 Pomógł: 2
|
po zgaszeniu wyłączasz smarowanie zatrzesz turbinę...
w ciągu roku nie ale na dłuższą metę...
_________________ Punto Selecta, swap manual

|
|
Góra |
|
 |
dawid781 |
#411198 Wysłany:
09 Lis 2010, 21:52; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Dawid
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: S
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Leżajsk Rejestracja: 07 Paź 2009, Posty: 625 Pomógł: 1
|
|
Góra |
|
 |
tiyo |
#411228 Wysłany:
09 Lis 2010, 22:31; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Grybów Rejestracja: 09 Maj 2010, Posty: 200
|
mati.91 napisał(a): tiyo mówiłeś, że nie deptasz powyżej 3k rpm. Ja bym raczej przyciskał, żeby nie było takich jaj jak u kumpla w borze. Jeździł, jeździł i przestała turbina pracować. Pojechał, żęby mu to zrobili, ale na szczęście nie trzeba było regenerować, a wystarczyło przeczyścić chyba wlot do turbiny. Tam średnica malutka nie jest, a nie było gdzie wsadzić małego palca. To się stało właśnie dlatego, że kumpel nie widział potrzeby żeby go wyżej kręcić.
Czyli jak mam to rozumieć po wyżej 3 tyś to chyba trochę dużo wchodzi w to też wyższe spalanie, poza tym w innym temacie pisałem też o zajeżdżaniu diesla. Teraz to już się pogubiłem 
_________________ PUNTO 1,7 TD 98’
|
|
Góra |
|
 |
mati.91 |
#411239 Wysłany:
09 Lis 2010, 22:44; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Miejscowość: Kraków Rejestracja: 24 Paź 2008, Posty: 1252
|
czy ja wiem czy dużo. Popatrz sobie gdzieś przy jakich obrotach zaczyna pracować turbina. Spalanie owszem większe, ale co lepsze, spalić więcej czy za jakiś czas w najgorszym wypadku regenerować turbinę? Wydaje mi się, że taniej wyjdzie trochę wyżej go kręcić. Nie mówię tu o ciągłym deptaniu nie wiadomo ile. Chociaż raz na jakiś czas nie zaszkodzi. Przykład następny Ci podam. Seat toledo 1,9 dizelek, bez turbinki. Jeżdżony delikatnie w celu mniejszego spalania. Przy małym remoncie nie można było wsadzić palca w wylot z 4 cylindra w kolektorze wydechowym. Tyle nagaru się osiadło.
_________________ Moje Punto MK1 -> http://fiatpunto.com.pl/topic17426.html
________________________________________
Lepka Szczerbol -> http://fiatpunto.com.pl/topic25394.html
|
|
Góra |
|
 |
Anzel |
#411266 Wysłany:
09 Lis 2010, 23:15; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Adam
Samochód: 125
Silnik: 1.6 8V 90KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Cult
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: Kraków Rejestracja: 14 Paź 2010, Posty: 613
|
Cytuj: Przy małym remoncie nie można było wsadzić palca w wylot z 4 cylindra w kolektorze wydechowym. Tyle nagaru się osiadło.
Żyłowanie motoru ma dużo bardziej radykalne skutki od zamulania delikatną jazdą.Turbinę można wykończyc błyskawicznie, a odkładanie nagaru to już proces długookresowy - wolnossący ropniak wytraca moc powolutku i na tyle płynnie że dopiero przy remoncie wychodzi jak bardzo był "przytkany" osadami - dokładnie to co pisze przedmówca 
_________________ Było: '95 Bertone Cabrio '84 FSM 126p Rally & Cult '90 FSM 126p Cabrio '93 E36 318/320/323 Modes '90 FSO 125p "1313"
Jest: '96 Audi A3 1.9TDI '90 FSM 126 Bis '87 FSM 126p Tufo '90 FSM 126p Oslo Rally
|
|
Góra |
|
 |
Pietro |
#411317 Wysłany:
10 Lis 2010, 00:19; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: wielkopolskie [P]
Miejscowość: Nadwarciański Park Krajobrazowy Rejestracja: 09 Paź 2010, Posty: 813 Pomógł: 2
|
WYŻSZE OBROTY NIE OZNACZAJĄ WYŻSZEGO SPALANIA
to diesel - ważne jak pedał masz wciśnięty
tam nie ma sondy lambda więc przy wciśnięciu gazu do dechy robicie większe nadpalanie niż w benzynowym
a większe ciśnienie dolotu powoduje większą sprawność silnika
więc wciskaj gazu tyle ile przyspiesza a nie do dechy i nie będzie dużo palił...
przynajmniej nie więcej...
_________________ Punto Selecta, swap manual

|
|
Góra |
|
 |
dzikidaniel |
#411340 Wysłany:
10 Lis 2010, 01:17; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Punto I 3d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: GT
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Stara Kiszewa Rejestracja: 04 Mar 2007, Posty: 4202 Pomógł: 11
|
Pietro napisał(a): po zgaszeniu wyłączasz smarowanie zatrzesz turbinę... w ciągu roku nie ale na dłuższą metę...
Że niby jak? To w momencie zgaszenia silnika jest zawór który zamyka ciśnienie oleju na turbinę? Czy jak?...
Pompa pompuje olej pod ciśnieniem. Wyłączenie silnika oznacza że pompa przestaje pompować, ale nie oznacza że ciśnienie naglę zniknie i wyniesie zero. Ciśnienie jeszcze przez chwile będzie i jeśli nie pałowaliśmy silnika (wtedy koniecznie trzeba dać parę chwil na ostygnięcie turbinie - nie ważne czy zostawiając włączony silnik jeszcze przez kilka chwil na postoju czy po prostu dojeżdżając spokojnie do miejsca docelowego), nie gasimy go przy 3krpm tylko przy jałowych obrotach to nie ma problemu.
Problem robią Ci co coś gdzieś usłyszeli ale nie wiedzą do końca o co chodzi...
_________________ Nie kłóć się z głupim. Pierw ściągnie Cię do swojego poziomu a później pokona doświadczeniem...
Sprzedam części do Punto GT --> link
|
|
Góra |
|
 |
lakikwap |
#411344 Wysłany:
10 Lis 2010, 01:24; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Rejestracja: 27 Sie 2008, Posty: 5176 Pomógł: 1
|
dzikidaniel czyli wg. Ciebie, jeśli spokojnie sie jedzie,albo troche ostrzej ale spokojnie jakoś dojeżdża do celu to można odrazu po zatrzymaniu i spadnięciu obrotów do "wolnych" można zgasić odrazu silnik?
|
|
Góra |
|
 |
dzikidaniel |
#411346 Wysłany:
10 Lis 2010, 01:40; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Punto I 3d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: GT
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Stara Kiszewa Rejestracja: 04 Mar 2007, Posty: 4202 Pomógł: 11
|
Można. Nawet bym powiedział że należy.
_________________ Nie kłóć się z głupim. Pierw ściągnie Cię do swojego poziomu a później pokona doświadczeniem...
Sprzedam części do Punto GT --> link
|
|
Góra |
|
 |
PrzemyslawOstr |
#411348 Wysłany:
10 Lis 2010, 01:43; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
Imię: Przemysław
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: S
Województwo: świętokrzyskie [T]
Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski Rejestracja: 25 Paź 2009, Posty: 776 Pomógł: 1
|
dzikidaniel - dla mnie trochę nie masz racji. Turbina potrzebuje chwili na wytracenie prędkości, a tak jak mówisz jest jeszcze przez chwilę smarowanie, ale wydaje mi się że przez tą chwilę turbina nie da rady się zatrzymać  .
Dla mnie, to lepiej zawsze odczekać te parę chwil, niż później żałować i mieć wydatki.
|
|
Góra |
|
 |
dzikidaniel |
#411350 Wysłany:
10 Lis 2010, 01:57; Temat postu: |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Punto I 3d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: GT
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Stara Kiszewa Rejestracja: 04 Mar 2007, Posty: 4202 Pomógł: 11
|
PrzemyslawOstr, niby dlaczego? Wytłumaczę to od tyłu: na biegu jałowym czyli przy tych powiedzmy 900 rpm silnik potrzebuje niewiele powietrza. Jeśli turbina by się tak jak założyłeś kręciła za szybko natrafia na opór bo pompuje za wiele powietrza w stosunku do zapotrzebowania. Wirnik nie jest napędzany ze spalin (zbyt małe ciśnienie spalin) wiec momentalnie wirnik zwalnia i się kręci z minimalną prędkością. To nie jest perpetum mobile (choć szkoda).
Co innego gdy turbo kręci się z max rpm, wtedy nie jest wstanie szybko skorzystać z tej "poduszki" do wyhamowania.
_________________ Nie kłóć się z głupim. Pierw ściągnie Cię do swojego poziomu a później pokona doświadczeniem...
Sprzedam części do Punto GT --> link
|
|
Góra |
|
 |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|