You Tube • eLearn • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 



Obecny czas: 16 Cze 2025, 22:43

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 41 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2
Autor Wiadomość
 
 Post #681324 Wysłany: 18 Lip 2013, 03:44; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Puntomaniak
Awatar użytkownika

Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 16V 120KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Sport
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 08 Wrz 2008,
Posty: 94
Pomógł: 4
virus2xxx napisał(a):
middy1983 napisał(a):
Kniga od Kropki mówi że 15W40 :-) No dobra, zostanę przy 10W40 lecz dylemat powstał nowy: Minerał, Syntetyk czy pół na pół ? :-) [...]


15W40 = minerał
10W40 = półsyntetyk
5W40 = syntetyk



Podział oleju ze względu na klasy lepkości nie ma nic do tego jakiego on jest typu :) Tak samo jak oleje z napisem "Syntetyczny" niekoniecznie takie są.


Góra
 Profil  
 

 
 Post #683837 Wysłany: 04 Sie 2013, 11:39; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Artih
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.6 8V 90KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Bydgoszcz
Rejestracja: 04 Paź 2008,
Posty: 38
virus2xxx napisał(a):

15W40 = minerał
10W40 = półsyntetyk
5W40 = syntetyk

Nie ma to jak pisać coś o czym się zielonego pojęcia nie ma.

Agip i inni producenci mają syntetyki o lepkości 15W40.

Mnóstwo firm ma półsyntetyki (z napisame na bańce "Full Synthetic") o lepkości 5W40 - np. wszystkie Castrole, Shell, Total, Elf, Motul, Valvoline ;)

_________________
# Fiat Punto 90 ELX
# Alfa Romeo 155 Super 2.5 V6
# Alfa Romeo 156 Q-System 2.5 V6 24V
(żony)
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #683877 Wysłany: 04 Sie 2013, 17:25; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Marcin
Samochód: Punto Evo 5d
Silnik: 1.4 16V 135KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Sport
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 18 Mar 2012,
Posty: 301
Pomógł: 3
Czyli Twoim zdaniem Castrol, Shell, itp. oszukują ludzi wypisując na butelce że olej jest syntetyczny, a w rzeczywistości leją do środka półsyntetyki ?? Jeśli nawet oszukują to tak czy inaczej sam widzisz, że taka jest zasada 5W40 to syntetyk, a co jest wlane do środka to już inna bajka (idąc Twoim tropem myślenia). Weź mi podaj producenta oleju i konkretny przykład poparty dowodami, który na butelce ma napisane inaczej niż tak jak podałem to wtedy pogadamy. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę jeszcze inne rodzaje, takie jak np. 20W40 - to również olej mineralny. itd. oznaczń jest więcej niż trzy czy cztery. Nie będę tracił czasu na bezsensowną dyskusję jeśli Ty rzucasz hasłami wyssanymi z palca, a nie pokryte konkretami. Ja piszę tak jak jest na butelkach olejów używanych w Polsce, czyli między innymi tych, które wymieniłeś.

_________________
JEST: Citroen DS3 1,6 120HP
BYŁO: Fiat Punto Evo Sport 1,4 16V MultiAir Turbo 135HP
WCZEŚNIEJ: Fiat Grande Punto Sport 1,4 16V
A JESZCZE WCZEŚNIEJ: Fiat Punto II 1,2 8V


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699164 Wysłany: 05 Lis 2013, 01:42; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Artih
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.6 8V 90KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Bydgoszcz
Rejestracja: 04 Paź 2008,
Posty: 38
Widzisz kolego virus2xxx, ciężko rozmawiać z dyletantem w temacie o którym nie ma najmniejszego pojęcia.

To czy olej jest mineralny czy syntetyczny nie jest określone jego lepkością (10W40; 5W40) a tym, z czego składa się baza olejowa danego produktu (poczytaj o bazach olejowych).
Kolejną sprawą są dodatki (poczytaj o dodatkach uszlachetniających).

Jak już będziesz wiedział co to bazy olejowe poczytaj sobie o hydrokrakingu baz mineralnych oraz o PAO i estrach.
Wtedy będziesz blisko - już prawie załapiesz co to oleje syntetyczne, a które tylko takie udają (bazy HC) i kto na takie udawanie producentom pozwolił (oraz kiedy).

Wtedy będziemy mogli zacząć w ogóle rozmowę na temat olejów i nie będziesz się czerwienił czytając ponownie swoje posty ;)
No offence.

_________________
# Fiat Punto 90 ELX
# Alfa Romeo 155 Super 2.5 V6
# Alfa Romeo 156 Q-System 2.5 V6 24V
(żony)
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699338 Wysłany: 05 Lis 2013, 23:14; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Puntoświr

Imię: Paweł
Samochód: Punto I 5d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: Sole
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Zabrze
Rejestracja: 21 Maj 2011,
Posty: 631
Pomógł: 9
Artih, wetknąłeś kij w mrowisko :mrgreen: . To już drugi, bliźniaczy temat o olejach w którym się udzielam - taki mój mały konik, wybacz -ale, mam nadzieje, że wiesz jaka tu zaraz będzie jatka :mrgreen: .

Żeby była jasność - z przykrością, ale całkowicie się zgadzam z Kolegą Artih. A piszę "z przykrością", bo oznacza to, że producenci olejów (przynajmniej w Polsce), mogą nas "robić jak chcą". I tak - mogą napisać na butelce "syntetyczny", a wlać "mineralny" (oczywiście w baaardzo dużym uproszczeniu).

A cały problem wziął się, ze stworzonej na potrzeby marketingowe grupy baz olejowych III+ - mówiąc najprościej, "wciśnięto" na siłe pomiędzy grupę III, które jest mineralna i tylko tak może być nazywana, a IV, która jest już syntetyczna - coś, co w wielu przypadkach może być nazywane syntetyczne, a tak na prawdę wcale takie nie jest. Grupa III+ to nic innego, jak grupa III (czyli mineralna), tylko głębiej i / lub inaczej przetworzona. Oleje oparte na bazie olejowej III+, mogą być w Polsce (i wielu innych krajach) swobodnie nazywanie syntetycznymi. Jeżeli chodzi o podpieranie się faktami - polecam zerknąć na kartę charakterystyki np. Motula 8100 5W-40, sprzedawanego jako olej syntetyczny - jako baza, będzie wymienione destylaty ropy naftowej, czyli jakby na to nie spojrzeć - oleje mineralne. Inna rzecz, w jaki sposób i jak bardzo zostały one przetworzone i fakt, że wcale nie oznacza to, że muszą być "gorsze" niż bazy syntetyczne.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699356 Wysłany: 06 Lis 2013, 01:01; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Artih
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.6 8V 90KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Bydgoszcz
Rejestracja: 04 Paź 2008,
Posty: 38
Moim zamiarem nie jest wtykanie kija w mrowisko - mierzi mnie natomiast to co już Ci pisałem - wymądrzanie się na tematy, o których nie ma się pojęcia.
A Google nie boli i można się łatwo przekonać, że racji się nie ma ...

_________________
# Fiat Punto 90 ELX
# Alfa Romeo 155 Super 2.5 V6
# Alfa Romeo 156 Q-System 2.5 V6 24V
(żony)
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699360 Wysłany: 06 Lis 2013, 02:00; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Puntoświr

Imię: Paweł
Samochód: Punto I 5d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: Sole
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Zabrze
Rejestracja: 21 Maj 2011,
Posty: 631
Pomógł: 9
Artih napisał(a):
Moim zamiarem nie jest wtykanie kija w mrowisko


To akurat był żart z mojej strony :mrgreen: - jak sam pewnie wiesz, tego typu dyskusje na innych forach kończyły się regularną walką :mrgreen: . Bardziej spektakularne są jeszcze tylko dyskusje o wyższości LPG nad dieslem :E .

P.S. Dysponujesz może, albo wiesz gdzie szukać jakiś bardziej rozwiniętych kart charakterystyki Millersów? Bo to, co daje producent, jest dość skromne ;).


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699361 Wysłany: 06 Lis 2013, 02:03; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Artih
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.6 8V 90KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Bydgoszcz
Rejestracja: 04 Paź 2008,
Posty: 38
Mam kontakt z dystrybutorem i Millers ostatnio przestaje mi się podobać - braki w kartach, o które zapytałem tłumaczy zawsze "tajemnicą firmy" :) Dobre.

_________________
# Fiat Punto 90 ELX
# Alfa Romeo 155 Super 2.5 V6
# Alfa Romeo 156 Q-System 2.5 V6 24V
(żony)
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699363 Wysłany: 06 Lis 2013, 02:24; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Puntoświr

Imię: Paweł
Samochód: Punto I 5d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: Sole
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Zabrze
Rejestracja: 21 Maj 2011,
Posty: 631
Pomógł: 9
Artih napisał(a):
Mam kontakt z dystrybutorem i Millers ostatnio przestaje mi się podobać - braki w kartach, o które zapytałem tłumaczy zawsze "tajemnicą firmy" :) Dobre.


A, czyli jesteśmy w takiej samej sytuacji :mrgreen: . Jakieś pół roku temu próbowałem doprosić się Motula o karty serii 300V - zero odzewu na kilka maili. Pytałem ich też, jak odniosą się do tego, że 8100 jest opisany jako syntetyk, a w karcie ma destylaty ropy itd. - po kilku mailach odpowiedzieli, że to jest 100% PAO i tylko tak w karcie napisane... :E

Swoją drogą, można by zrobić jakąś listę syntetyków, ale tych ze składu, a nie z nazwy ;) - w sumie dużo by tego nie było... ze 2-3 Millersy, jakiś Amsoil, Fuchs ze swoim Silkolenem no i coś mi się obiło o uszy, że jakiś jeden Mobil jest / był na PAO robiony.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699451 Wysłany: 06 Lis 2013, 15:34; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Artih
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.6 8V 90KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Bydgoszcz
Rejestracja: 04 Paź 2008,
Posty: 38
Oj zapomniałeś o Gulfie (kilka) jednym Orlenie (tak, tak :) ) i musowo LM musi coś mieć jak na taką firmę przystało. Jest też jeszcze niemiecki Ravenol z kilkoma produktami - chyba Motul i Valvoline ma też po jednym (choć Valvoline idzie za modą i możliwe że już wszystkie to HC).

_________________
# Fiat Punto 90 ELX
# Alfa Romeo 155 Super 2.5 V6
# Alfa Romeo 156 Q-System 2.5 V6 24V
(żony)
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699455 Wysłany: 06 Lis 2013, 15:53; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: [CIN] Inowrocław
Rejestracja: 26 Lip 2011,
Posty: 5925
Pomógł: 35
Artih, Co sądzisz o jakości olejów Orlen i Lotos w porównaniu do konkurencji (tego, co ludzie najczęściej kupują) - Mobil, Castrol?

_________________
Rany boskie, jeżdżę kioskiem


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699462 Wysłany: 06 Lis 2013, 16:16; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Artih
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.6 8V 90KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Bydgoszcz
Rejestracja: 04 Paź 2008,
Posty: 38
Te najpopularniejsze - na poziomie Castrola, ciut gorsze od Mobila (głównie trzymaniem parametrów z upływem przebiegu). W reszcie aspektów porównywalne.
Zaznaczę, że z olejami Orlena nie miałem za dużo do czynienia - więc wypowiedź raczej dotycząca Lotosa.

Przy wymianach co 10 000 km i cywilnej jeździe będzie ok na wszystkich 4.

_________________
# Fiat Punto 90 ELX
# Alfa Romeo 155 Super 2.5 V6
# Alfa Romeo 156 Q-System 2.5 V6 24V
(żony)
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699472 Wysłany: 06 Lis 2013, 17:08; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Puntoświr

Imię: Paweł
Samochód: Punto I 5d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: Sole
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Zabrze
Rejestracja: 21 Maj 2011,
Posty: 631
Pomógł: 9
Artih napisał(a):
Oj zapomniałeś o Gulfie (kilka) jednym Orlenie (tak, tak :) ) i musowo LM musi coś mieć jak na taką firmę przystało. Jest też jeszcze niemiecki Ravenol z kilkoma produktami - chyba Motul i Valvoline ma też po jednym (choć Valvoline idzie za modą i możliwe że już wszystkie to HC).


Fakt - coś mi świtało, że któryś "CPN'owy" będzie syntetyczny ;). Valvoline nie ma nic syntetycznego, nawet tej swojej topowej linii (Racing chyba, czy cuś), natomiast z Motulem to już cięższy temat... ;) - w teorii seria 300V powinna być syntetyczna, a z kart które czytałem (bo nie wszystkie są dostępne), to jest tam wszystko - III, III+, IV, V itd... (w sensie nie razem w jednej bańce) :mrgreen: - do tego coś mi świta, że któryś 5W30 z jakiejś serii do DPF czy czegoś podobnego będzie syntetyczny.

O reszcie wiem niewiele - tak czy siak, jak na ilość producentów, szerokość oferty każdego z nich, to niewiele się uzbierało :mrgreen: .

W sumie lista porządnych III+ też by się przydała ;) - w sumie porządny HC, na premium dodatkach będzie również ciekawą propozycją, no i nie ukrywajmy - zazwyczaj tańszą ;). Pewnych kwestii, jak odparowalność, temp. zerwania filmu czy kolokwialnie mówiąc - ilość pozostawionego syfu nie przeskoczy :mrgreen: , ale nadal do cywilnego użytku może być bardzo dobry.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699481 Wysłany: 06 Lis 2013, 18:17; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Artih
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.6 8V 90KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Bydgoszcz
Rejestracja: 04 Paź 2008,
Posty: 38
Pawelec90 napisał(a):

O reszcie wiem niewiele - tak czy siak, jak na ilość producentów, szerokość oferty każdego z nich, to niewiele się uzbierało :mrgreen: .


I to jest smutne właśnie.

Gdyby prawo pozwalało TYLKO takie oleje nazywać syntetycznymi od razu pojawiło by się ich więcej i odwróciło tendencje rynkowe - prawdziwe syntetyki znikają a pojawiają w to miejsce oleje po HC, które dodatkowo reklamuje się jako "równie dobre" co z perspektywy składu chemicznego jest NIEMOŻLIWE.

_________________
# Fiat Punto 90 ELX
# Alfa Romeo 155 Super 2.5 V6
# Alfa Romeo 156 Q-System 2.5 V6 24V
(żony)
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699492 Wysłany: 06 Lis 2013, 20:14; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Puntoświr

Imię: Paweł
Samochód: Punto I 5d
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Wersja: Sole
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Zabrze
Rejestracja: 21 Maj 2011,
Posty: 631
Pomógł: 9
Artih napisał(a):
Gdyby prawo pozwalało TYLKO takie oleje nazywać syntetycznymi od razu pojawiło by się ich więcej i odwróciło tendencje rynkowe - prawdziwe syntetyki znikają a pojawiają w to miejsce oleje po HC, które dodatkowo reklamuje się jako "równie dobre" co z perspektywy składu chemicznego jest NIEMOŻLIWE.

[/quote]

Tylko wiesz - każdy kij ma dwa końce... sam jestem jak najbardziej "za", żeby syntetykiem można nazywać olej od IV w górę, tak jak jest to np. w Japonii, Niemczech itd. Tendencja rynkowa pewnie poszłaby w stronę, o której piszesz, tylko co by z tego wyszło?

Dobra baza syntetyczna kosztuje, sporo więcej niż mineralna i z tym nie nikt nie zrobi... a syntetyk sam w sobie też nie jest ideałem - ma wady i potrzebuję dodatków. Choćby wpływ na uszczelnienia i inne gumowe duperele, które dużo bardziej tracą elastyczność / twardnieją, niż w kontakcie z HC - no i z tym też coś trzeba zrobić, a to wszystko robi cene.

Zazwyczaj najniższa cena syntetyka oscyluje w granicach ~200 zł - wyjątkiem są chyba jakieś dwa Fuchs'y i Millers 5W40 z serii Trident i to tylko dlatego, że nie ma tej całej palety aprobat producenckich - a to też nie wszystkim by pasowało. A to początek - wszystkie longlife'y, do dpf itd. - analogicznie droższe, nie wspominając nawet o tych racingowych ze składu, a nie tylko z lepkości ;).

No i teraz weź takiego np. Mobila, który "syntetyk" puszcza chyba jakoś niewiele powyżej stówki - i co się dzieje, jak do bańki faktycznie muszą wlać PAO zamiast HC? Nie zrobią ceny x2, bo nikt tego nie kupi, więc na czymś trzeba oszczędzić... no i teraz pytanie - czy lepszy "wymuszony" bida syntetyk na najtańszej możliwej bazie, czy na prawdę dobre HC na premium dodatkach? Mowa oczywiście cały czas o statystycznym użytkowniku samochodu, który nie wybecaluje kilku stów i starga sobie Millersa z neta, tylko chce kupić Mobila w najbliższym motoryzacyjnym :mrgreen: .


Góra
 Profil  
 
 
 Post #699497 Wysłany: 06 Lis 2013, 20:57; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju na LPG- co ile i jaki?
Offline
Sympatyk kropek
Awatar użytkownika

Imię: Artih
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.6 8V 90KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: ELX
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Bydgoszcz
Rejestracja: 04 Paź 2008,
Posty: 38
Nazwa jest nazwą. Obróbka bazy mineralnej jest ponad 4x tańsza niż produkcja bazy syntetycznej. Dane z jednego z artykułów speców Shell'a. W tym arcie przyznają wprost, że robią wszystko na bazach mineralnych z powodu czysto $. Bo skoro wyprodukowanie syntetyka jest w przybliżeniu 4x droższe a w sklepie jest on co najwyżej 2x droższy to ... odpowiedź nasuwa się sama na czym jest biznes ;)

_________________
# Fiat Punto 90 ELX
# Alfa Romeo 155 Super 2.5 V6
# Alfa Romeo 156 Q-System 2.5 V6 24V
(żony)
Image


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 41 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000 - 2025 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2025
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO