Pozwolicie, że tutaj, w w tym zakątku forum opiszę jak wymienić kierownicę na multifunkcyjną, oraz jak ją połączyć z nieoryginalnym radiem.
Na początek kilka słów wstępu.
Tematem wymiany kierownicy zacząłem się interesować dość dawno temu, kiedy posiadałem Punto IIFL. Różne były opinie: da się, nie da się, nie wiadomo. Napisałem maila do FCA (wtedy FAP), z zapytaniem o możliwość podłączenia zdalnego sterowania do oryginalnego radia. Otrzymałem wiadomość, że owszem, jest to możliwe ale należy wymienić kierownicę, zwijak, pół instalacji i BODY (!). Mimo tego nie poddałem się. Po spędzeniu wielu godzin w sieci, konsultacjach na forum Panda Club Polska, doszedłem do wniosku, że FAP się myli. Zakupiłem kierownicę, zwijak i podłączając wszystko "na pająka" poszedłem to sprawdzić w aucie.

Szczerze mówiąc nie zdziwiłem się, że działa. Musiało zadziałać. Niestety, ze względu na sprzedaż samochodu nie zmontowałem tego na sztywno. Po kupnie GP temat ucichł, ponieważ miałem sterowanie oryginalne.
Kiedy kupiłem Doblo, temat powrócił. Niestety jest trudniej, ponieważ nie spotkałem się ze sterowaniem radia z kierownicy w Doblo. Przynajmniej do roku 2010. Jest jednak światełko w tunelu i na nim opieram swoje założenia. Doblo jest bliźniaczym samochodem Punto II. Wiele części jest zunifikowanych. W tym kierownice. Kierownica z Punto II będzie bezproblemowo pasować do Doblo. Gorzej z taśmą. Dostać zwijak do Punto ze sterowaniem jest praktycznie niemożliwe. Tutaj jednak znów w sukurs przychodzi unifikacja grupy FIAT. Można zastosować zwijak ze Stilo lub nawet z Alfy 147. Ważne, żeby wtyczka była odpowiednia.
Przejdźmy do radia. Tutaj, o ile radio jest oryginalne i posiada kostki mini ISO - nie ma najmniejszego problemu.
Łączymy według poniższego schematu:
Złącze w taśmie

Złącze w radiu

Piny łączymy tak:
2 - 10
3 - 11
4 - 12
Niektórzy podają 2 - 12 i 4 - 10 ale u mnie wtedy przyciski działały odwrotnie.
Jeśli jednak radio jest nieoryginalne, sprawa wygląda inaczej. Czasem da się połączyć bez problemu, a czasem trzeba zastosować specjalną przejściówkę. Jeśli radio posiada analogowe sterowanie z kierownicy, przejściówka nie jest konieczna. Wtedy wystarczy odpowiednio połączyć przewody radia i kierownicy. Trzeba jednak wiedzieć jak. Tutaj doszedłem do sedna sprawy. Ponieważ nie mam jeszcze kierownicy ani taśmy, spróbuję rozpracować to teoretycznie.
Kierownica, to standardowa kierownica Punto II z przyciskami do sterowania radiem. (zdjęcie z aukcji)

Radio Peiying 9909

Złacze taśmy standardowe, czy z Fiata, czy z Alfy, posiada ten sam rozkład pinów.


Z radia wychodzą trzy przewody (oznaczenie z instrukcji):
1. brązowy - sterowanie z kierownicy
2. brązowo-czarny - sys +5V
3. czarny - sterowanie z kierownicy (-)
Schemat połączenia z instrukcji

Teraz tylko muszę pomyśleć co z czym połączyć.
Na razie tyle.