|
Obecny czas: 14 Cze 2025, 21:24
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Autor |
Wiadomość |
nesiasps |
#853294 Wysłany:
30 Cze 2020, 09:18; Temat postu: Re: Bieg wsteczny |
|
 |
Sympatyk kropek |
Imię: Paweł
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.3 75KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: S
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 22 Gru 2019, Posty: 13
|
Winny jest zazwyczaj kierowca, który notorycznie opiera nogę na pedale sprzęgła i przez to wyrabia rant na sprężynach docisku powodując ich osłabienie, lub mechanik który w porywie chęci zarabiania "oszczędzi" klientowi kosztów dwóch tulejek po 13 zł w których łapa ma luz i nic nie da wymiana na nowe sprzęgło w kwestii zgrzytów. Zdarza się, że mechanik wymienia tylko tarcze sprzęgłową (a jak da do regeneracji - to jeszcze bardziej zarobi) i na tym kończy. Czasem łapa od tych przyzwyczajeń kierowcy ma wyrobioną powierzchnie styku - i tez trzeba dołożyć 150 pln na nową. I tak powiem na koniec - to nie ma ten typ tak, że zgrzyta przy załączaniu wstecznego - owszem nie ma synchronizacji na wstecznym, ale temu służy książkowe opóźnienie 2-3 sek po wciśnięciu sprzęgła, żeby wałek zdążył się zatrzymać - a jeśli dalej zgrzyta to jest to już awaria sterowania, którą trzeba naprawić. Jeśli biegi na wyłączonym silniku wchodzą bez oporów to i po załączeniu silnika tak musi być - innej drogi nie ma - wszystkie zgrzyty powoduje brak rozprzęgnięcia tarczy z kołem na skutek awarii jego sterowania. Moja rada - samemu kup sprzęgło, łapę, dwie tulejki i dopilnuj żeby to było zamontowane w całości - gwarantuję że zgrzyty ustąpią na długo - o ile przestaniesz męczyć docisk opieraniem prawej stopy na jego pedale - to hydraulika i nawet najmniejsze oparci przekłada się na dużą siłę.
|
|
Góra |
|
 |
|
|
pmx007p1 |
#853296 Wysłany:
30 Cze 2020, 10:16; Temat postu: Re: Bieg wsteczny |
|
|
Co do wymiany, to prawda: przy wymianie sprzęgła zawsze warto wymienić komplet, czyli łapę i jej tulejki też. "Oszczędność" powoduje szybsze uszkodzenie docisku (łożysko cierpi najbardziej). M.in. stąd sporo Grande miewa w życiu po 2-3 wymiany sprzęgła (też zależy kto i jak jeździł). Dlatego m.in. to auto NIE kwalifikuje się jako "miejskie" (z resztą do stania w korku, ruszania i hamowania co 100 metrów, to żaden samochód nie został stworzony - takie warunki pracy, to patologia). Co do naciskania nie do końca: bo siłowniki sprzęgła (w różnym wieku i od różnych firm) bardzo się różnią siłą sprężyny wewnętrznej, czyli niektóre działają dokładnie jak "kierowca opierający nogę na pedale sprzęgła". W układzie sterowania jest ciągle wstępny nacisk (trochę za duży) na dźwignię łapy. A samo lekkie oparcie, dotknięcie pedału nic złego nie robi (tam jest przecież pewien luz, mały ale jest, prawie że "skok jałowy"), chociaż na wszelki wypadek nie robić tak.
|
|
Góra |
|
 |
nesiasps |
#853310 Wysłany:
01 Lip 2020, 19:10; Temat postu: Re: Bieg wsteczny |
|
 |
Sympatyk kropek |
Imię: Paweł
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.3 75KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: S
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 22 Gru 2019, Posty: 13
|
Zgadza się, lekkie może i nie pokona skoku jałowego tłoka pompki - ale jak to wyczuć gdy na nodze but ciężki? Załóżmy - a tak być powinno - że producenci normalizowanych podzespołów wiedzą jaka siła sprężyny wyprzęgnika zapewnia odpowiednią wartość napięcia łożyska wyciskowego, tak by nie pokonało oporów sprężyn docisku, a jedynie zapewniało "przyczepność" czołowej bieżni w trakcie eksploatacji - jako że fiat nie jest zbyt drogi, lepiej kupować to co sam wstawia do nowych autek.
|
|
Góra |
|
 |
polandmet |
#863681 Wysłany:
01 Maj 2025, 19:55; Temat postu: Re: Bieg wsteczny |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Marcin
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 16V 95KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Dynamic
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Cieszyn Rejestracja: 23 Lis 2010, Posty: 546
|
U mnie 1.4 16V dla odmiany mam problem z wrzuceniem wstecznego. Czasem wchodzi gladko a czasem nie chce i sie musze silowac albo mocniej szarpnac zeby wskoczylo. Mialem sprzeglo wymieniane w zeszlym roku, mioze to to ?
_________________ TOPIC: Fiat Grande Punto Dynamic 1.4 16V 95KM 2006 Lato: 205/45/17" - CONTINENTAL PremiumContact 6 + HIJOIN H-302 Zima: 205/55/16" - DAYTON DW510 + ORI ALU Cieszyn
|
|
Góra |
|
 |
pmxoo7pI |
#863683 Wysłany:
01 Maj 2025, 23:23; Temat postu: Re: Bieg wsteczny |
|
 |
Puntoświr |
 |
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 21 Lut 2023, Posty: 765 Pomógł: 12
|
Grande to już 20-letni model, za dużo nie wymagajcie. Wszystko ma prawo być zużyte. Nic nie zrobisz za bardzo (skrzynia do regeneracji?). Można zadbać o to co na zewnątrz: mocowanie zespołu (łapy/poduchy silnika i skrzyni), stan "linek" (cięgien) zmiany biegów, wybierak (czy słynny kołeczek fi.4 nie wypełza), zmieniać olej i obserwować co wylatuje (szlam, brokat = masz problem).
_________________
Mini-poradnik PDF dla nowych posiadaczy Fiatów, typowe wady modelu Grande/EVO.
|
|
Góra |
|
 |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|