|
Obecny czas: 26 Kwi 2025, 00:26
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 11 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
peter77 |
#270041 Wysłany:
05 Lip 2009, 16:48; Temat postu: Wymiana szczęk hamulcowych |
|
 |
Sympatyk kropek |
Miejscowość: Dublin Rejestracja: 05 Paź 2007, Posty: 7
|
Wczoraj wymienilem szczeki w swoim pojezdzie. Oto jak to zrobilem , majac nieco ograniczone mozliwosci warsztatowe. Zabralo mi to okolo 1,5 godziny. Pojazd z 1999roku 1,2 8V, bez ABS:
A) uzywane narzedzia:WD40, klucz do kol, mlotek 1kg, srubokret plaski 5mm,lub wiecej, (lepiej masywniejszy, niz za delikatny), klucz imbusowy 3, klucz plaski 11 (zamiast prawidlowego 1o), trzpien do pobijania (zastosowalem srube bodajze M8 - sprawdzila sie doskonale).Drewniany klocek. Kartka i dlugopis do zanotowania/naszkicowania polozenia sprezyn.
Kolejnosc prac:
1.pozostawilem samochod na plaskim podlozu, na 1szym biegu, zabezpieczyc kola klockami drewna, przed przetoczeniem pojazdu, zdjac kolo bedace aktualnie przedmiotem prac (trzeba wymienic szczeki w obydwu kolach! Zawsze!). Podlac otwory po srubach kola WD40, a takze wystajaca piaste.
2.Wkrecilem na powrot 4 sruby w ich miejsce - tak na 10mm. Pobijalem je srednio "delikatnie " mlotkiem, by odspoic zapieczony/sklejony beben od piasty. Robilem to uderzajac sruby naprzemiennie, obracajac bebnem. Widoczne na foto_1 "A".
3. Widzac, ze beben juz ruszyl sie na piascie - chybotliwie kreci sie i ociera o szczeki, zaczalem pobijac krawedz bebna - kierunek"B", mlotkiem przez dowolny stalowy kolek - w moim przypadku srube. Trzeba to robic naprzemiennie, po przeciwnych stronach bebna. Tak dlugo by zdjac beben z piasty.
Mnie nie udalo sie wykonac punktu 3. bez wykonania punktu 2.
4. Wylania nam sie obrac widoczny na foto_2. Zdjalem teraz 3 sprezyny: 1,2,3 zaczynajac od tej niewidocznej - w dolnej czesci hamulca, Potem zawleczki 4 przytrzymujace szczeki na miejscu. Te wszystkie elementy zdjalem , raczej latwo , srubokretem plaskim. Warto zanotowac polozenie sprezyn i polozenie stalowego plaskownika wiazacego obydwie szczeki.
5. wyjalem szczeki z ich miejsca, jedna z nich jest umocowana do konca linki hamulca recznego. Bez trudu mozna sobie poradzic wkretakim by je rozlaczyc. Zawsze, manipulujac szczekami w tym momencie, czy potem nalezy uwazac, by zbyt mocno nie nacisnac na jeden z tloczkow wychodzacych z cylinderka. Mozna w ten sposob wyrzucic drugi z tloczkow i napytac sobie biedy, wchodzac w naprawe i odpowietrzanie ukladu hamulcowego. Nie wykonywalem zadnych specjalnych zabezpieczen , a jesli musialem wcisnac tloczek, by zyskac na miejscu - to zawsze obydwa razem, z obu stron cylinderka!
6. Wyjalem popielniczke dla tylnego pasazera. Jest tam imbusowa sruba. Po jej odkreceniu i wyjeciu dalszej czesci mocowania popielniczki pojawia sie dostep do mechanizmu regulacji hamulca recznego. Nalezy go poluznic kluczem plaskim10 (11) , bo inaczej nie nalozymy bebna na raczej zbyt rozchylone szczeki. Patrz foto_3
7. Oczyszcilem przestrzen wewnetrzna bebna/cylinderka, nalozylem luzne gumowe oslony na cylinderku, zabezpieczajace tloczki, Jak wspomnialem w pcie 5 - trzeba uwazac by nie wypchnac tloczka na zewnatrz.
7.Zakladamy szczeki! zaczalem od tej, do ktorej byla mocowana koncowka linki hamulcowej. Nowa szczeka ma inny system mocowania, ale linka bez trudu znalazla swoje miejsce. Przeciwna szczeka z jednego kompletu na mechanizm regulujacy. Nalezy go ustawic na "minimim wychylenia". Spokojnie, to okaze sie nawet w trakcie montazu czy jest dobrze i mozna to poprawic , nawet palcami w trakcie montazu. O ile pamietam przed zamontowaniem wszystkich , szczegolnie gornych sprezyn. Teraz dwie szczeki trzeba powiazac poziomym plaskownikiem, ktory byl czescia starego zestawu szczek. Spokojnie napewno sie uda wlozyc go sensownie.Potem dwie szczeki umocowalem na swoim miejscu zawleczkami "4" jak na 2gim zdjeciu. Potem sprezyny: zaczalem od 1, potem dluga - 2 i ostatnia krotka - 3. Raczej nie sprawiaja klopotu, wchodza za 2gim 3cim razem. Odradzam ciagniecie za ostatni swoj sprezyny - bo sie wyginaja.
8. Teraz czas na ostatnie sprawdzenie calego zestawu: czy dol szczek siedzi na swoim prawidlowym miejscu-gniezdzie, czy sprezyny sa w pelni zahaczone, czy mechanizm regulacyjny jest w pozycji minimum, czy linka hamulca nie napina szczek - na plaskowniku mechanizmu, bedacym czescia nowej szczeki jest wytloczenie, ktore powinno sie opierac o szczeke, gwarantujac pelne zamkniecie szczek. Ostatecznie - czy szczeki sa w miare centralnie wzgledem piasty.
9. Po oczyszczeniu - zeskrobaniu rdzy z krawedzi bebna nalozylem go na szczeki. Po zalozeniu w bardzo ciasnym polozeniu zaczalem pobijac beben naprzemiennie uzyskujac zsuwanie sie jej po powierzchni szczek - na piaste. Pobijanie raczej nie intensywne - poprzez drewniany klocek. W koncowym etapie zblizania sie do piasty sprawdzilem jej polozenie i pokrecajac luzna piasta doprowadzielm do prawidlowego polozenia otworow gwintowanych na sruby , z otworami bebna. Nie potrafilem ruszyc reka bebna po montazu, ale po zalozeniu i skreceniu kola - krecilo sie ono z lekkim oporem.
10. Drugi komplet szczek wymienilem juz tylko w pol godziny.
11. jedna z ostatnich czynnosci - ponowne naciagniecie linki hamulca recznego. Potem jazda probna z paroma gwaltownymi hamowaniami hamulca glownego a takze recznego (nie mozna tego robic az tak gwaltownie i trzeba byc raczej rozsadnym) . Wszystko wydaje sie byc w porzadku. Felgi nie grzeja sie i samochod hamuje rowno.
Pozdrawiam
Piotr
_________________ piotr
|
|
Góra |
|
 |
|
|
Thomas |
#270053 Wysłany:
05 Lip 2009, 17:54; Temat postu: |
|
 |
Monkey Mod |
 |
Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk Rejestracja: 11 Mar 2007, Posty: 9760 Pomógł: 34
|
|
Góra |
|
 |
Tecto |
#380296 Wysłany:
13 Lip 2010, 08:09; Temat postu: |
|
 |
Sympatyk kropek |
Rejestracja: 12 Lip 2010, Posty: 29
|
1. Czy ktoś ma może te fotki na które powołuje się autor tutoriala ?
2. Czy przy wymianie szczęk przy przebiegu prawie 140 tys. wypada wymienić coś jeszcze?
_________________ Fiat Punto II
1.2 8V (2000 r.)
|
|
Góra |
|
 |
STax |
#380298 Wysłany:
13 Lip 2010, 08:14; Temat postu: |
|
 |
Rabarbar |
 |
Imię: Szczepan
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: opolskie [O]
Miejscowość: Kotlarnia/Opole Rejestracja: 14 Cze 2007, Posty: 24013 Pomógł: 128
|
Tecto napisał(a): Czy przy wymianie szczęk przy przebiegu prawie 140 tys. wypada wymienić coś jeszcze?
Obejrzyj przewody hamulcowe i tłoczki w bębnach czy gdzieś nie ciekną.
A przy takim przebiegu na pewno nie zaszkodzi same bębny wymienić jeśli jeszcze są od nowości.
_________________ http://staxomoto.blogspot.com <= ZAPRASZAM - ostatni update 16.02.16 http://stax.motoblogi.pl/ http://www.facebook.com/staxomoto <= Lubię to! 
obecnie: http://fiatpunto.com.pl/topic1866.html Punto 55sx '97 "Pershing" 662A Grigio Ducale SM.MET 82KM & 110Nm Saab 9-3 2.0t 150KM 240Nm 01' Skoda Octavia 1.2 TSI 110KM 175Nm 17'
było: Peugeot 605 3.0 V6 167KM 235Nm 94' BMW 323i Touring 170KM 250Nm 96' Opel Astra GSI 2.0 150km 196Nm 92' BMW 323i sedan 181KM 250Nm 96' Skoda 120L 52KM 82Nm 89'
|
|
Góra |
|
 |
Norbas777 |
#856928 Wysłany:
05 Wrz 2021, 22:41; Temat postu: Re: Wymiana szczęk hamulcowych |
|
 |
Puntoświr |
Imię: Norbert
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 30 Lip 2018, Posty: 136
|
Czy autor dysponuje jeszcze wspomnianymi fotkami? Bez nich tutek jest mało "czytelny"...
|
|
Góra |
|
 |
Cent |
#856929 Wysłany:
05 Wrz 2021, 22:50; Temat postu: Re: Wymiana szczęk hamulcowych |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Rafał
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SZ SY SCZ Rejestracja: 25 Lis 2018, Posty: 532 Pomógł: 16
|
|
Góra |
|
 |
Krzysiek1 |
#858761 Wysłany:
22 Maj 2022, 19:19; Temat postu: Re: Wymiana szczęk hamulcowych |
|
 |
Puntoświr |
Imię: Krzysztof
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Actual
Województwo: pomorskie [G]
Rejestracja: 04 Lut 2022, Posty: 149
|
Postanowiłem wymienić komplet hamulcowy na tylnych kołach czyli szczęki , bębny i dodatkowo piasty. Tyle tylko że nowy komplet dla wersji bez ABS-u ma w zestawie 3 sprężyny. Załączam zdjęcia. Natomiast obecnie założony zestaw ma 2 sprężyny jak te tutaj https://allegro.pl/oferta/szczeki-samor ... 4925591725Ponadto te z allegro są niby z ABS. Ja nie mam ABS-u, więc dlaczego pasują ? No i nie bardzo wiem gdzie założyć te małą sprężynę ze zdjęcia. Będę wdzięczny za pomoc.
Załączniki: |
DSC_0640.JPG [ 71.07 KiB | Obejrzany 13309 razy ]
|
DSC_0639.JPG [ 86.29 KiB | Obejrzany 13309 razy ]
|
DSC_0638.JPG [ 91.48 KiB | Obejrzany 13309 razy ]
|
|
|
Góra |
|
 |
Cent |
#858762 Wysłany:
22 Maj 2022, 20:29; Temat postu: Re: Wymiana szczęk hamulcowych |
|
 |
Puntoświr |
 |
Imię: Rafał
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SZ SY SCZ Rejestracja: 25 Lis 2018, Posty: 532 Pomógł: 16
|
|
Góra |
|
 |
Krzysiek1 |
#858770 Wysłany:
25 Maj 2022, 08:55; Temat postu: Re: Wymiana szczęk hamulcowych |
|
 |
Puntoświr |
Imię: Krzysztof
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Actual
Województwo: pomorskie [G]
Rejestracja: 04 Lut 2022, Posty: 149
|
Dzięki Cent,. Doszedłem do tego że są 2 rodzaje rozpieraków czy samoregulatorów. W każdym bądź razie komplet szczęk które zakupiłem nie będzie pasować do rozpieraka tego który mam obecnie. Musi być coś takiego https://allegro.pl/oferta/panda-punto-b ... 7801605560 dziś kurier przywiezie części, więc jak zamontuje dam znać co i jak
|
|
Góra |
|
 |
rafisz |
#858771 Wysłany:
25 Maj 2022, 09:22; Temat postu: Re: Wymiana szczęk hamulcowych |
|
 |
Puntoświr |
Imię: Rafał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Sound
Województwo: mazowieckie [W]
Rejestracja: 13 Cze 2016, Posty: 758 Pomógł: 36
|
ja w swoim mam właśnie taki rozpierak jak w tej aukcji, szczęki na pierwszy strzał oka też identyczne jak na tych fotkach, auto oczywiście bez abs, a tę małą sprężynę chyba jakoś śrubokrętem montowałem, o coś tam oparłam śrubokręt i na zasadzie dźwigni, jakimikolwiek szczypcami to rzeczywiście droga z cierniami
|
|
Góra |
|
 |
Krzysiek1 |
#858801 Wysłany:
30 Maj 2022, 18:31; Temat postu: Re: Wymiana szczęk hamulcowych |
|
 |
Puntoświr |
Imię: Krzysztof
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Actual
Województwo: pomorskie [G]
Rejestracja: 04 Lut 2022, Posty: 149
|
Udało się, wszystko zamontowane. Z tym naciąganiem sprężyn nie było tak źle. Jedynie trochę męczyłem się z nałożeniem nowego bębna hamulcowego. A to dlatego ponieważ zbyt szeroko były rozłożone szczęki i ten element który się przesuwa (w sumie 2) były jakby to powiedzieć rozłożone. A muszą być całkowicie wsunięte. Mogłem zdjęcie zrobić, no cóż. A to efekt końcowy.
Załączniki: |
DSC_0643.JPG [ 85.22 KiB | Obejrzany 12872 razy ]
|
|
|
Góra |
|
 |
|
Strona 1 z 1
|
[ 11 posty(ów) ] |
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|