You Tube • eLearn • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 



Obecny czas: 15 Cze 2025, 18:06

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #478787 Wysłany: 02 Cze 2011, 11:13; 
 Temat postu: 1.3 Multijet zaczyna świrować skrzynka biegów - ktoś wie?
Offline
Puntomaniak

Rejestracja: 20 Lis 2007,
Posty: 54
Witam Kolegów,

W prawdzie temat o którym za chwilę napisze kilkukrotnie się przez forum Punto przewijał, ale nie znalazłem satysfakcjonującej mnie odpowiedzi wyjaśniajacej czego mam się spodziewać w przyszłości. Dlatego poruszam problem ze skrzynką biegów ponownie.

Silnik 1.3 Multijet 90 KM skrzynka biegów 5-o biegowa. Przebieg 60 tyś.

Od jakiegoś czasu zaczynam dostrzegać problemy z wkładaniem wstecznego biegu. Wsteczny zawsze lubił zachrupać, ale obecnie dzieje się tak, że po wciśnięciu sprzęgła prawie wogóle tego biegu nie mogę włączyć. W skrzynce biegów cały czas kręcą się tryby przy wstecznym. Pomaga włączenie na chwilę biegu nr 1 i dopiero wtedy daje się bez żadnych problemów włożyć wsteczny. Pozostałe biegi nie zgrzytają.

Problem występuje tylko na mocno rozgrzanym silniku. Stanie w korkach znacząco pogłębia problem. Gdy silnik jest zimny lub dopiero się rozgrzewa, wszystko jest OK.

Ostatnio zauważyłem, że na mocno rozgrzanym silniku zaczęły mi też ciaśniej wchodzić biegi (ale nie zgrzytają). Sprzęgło mi nie ślizga. Pedał bierze od samego spodu. Wystarczy tylko odrobinę popuścić pedał i samochód już powoli rusza. Ale tak było od zawsze.

Co się dzieje? Co może być przyczyną? Może ktoś miał taki problem i go skutecznie rozwiązał?

mireks


Góra
 Profil  
 

 
 Post #479445 Wysłany: 05 Cze 2011, 00:05; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Miejscowość: Slupsk
Rejestracja: 04 Cze 2011,
Posty: 5
Prawdopodobnie rozsypało ci się sterowanie hydrauliczne sprzęgła sprawdź wysprzęglik i pompkę,


Góra
 Profil  
 
 
 Post #479475 Wysłany: 05 Cze 2011, 09:26; 
 Temat postu:
Offline
Puntoświr

Imię: Wiesław
Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.3 75KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Estiva Blue&Me
Województwo: pomorskie [G]
Rejestracja: 24 Sty 2010,
Posty: 338
Pomógł: 4
Odpowiem krótko i organoleptyczni e, w firmie jeździ taki sam i jeżeli zacznie zgrzytać wsteczny natychmiast sprzęgło do wymiany , skończy się rozsypaniem skrzyni biegów, naprawa odbyła się w ASO, pozdrawiam.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #479489 Wysłany: 05 Cze 2011, 10:20; 
 Temat postu:
Offline
Sympatyk kropek

Miejscowość: Slupsk
Rejestracja: 04 Cze 2011,
Posty: 5
Najpierw sprawdź sterowanie hydrauliczne, oczywiście sprzęgło też może być uszkodzone jednak należy zacząć od rzeczy najprostszych, tym bardziej że wspominasz o wpływie temperatury co może oznaczać nasycenie płynu wodą a w efekcie zapowietrzanie w wysokich temperaturach (płyny hamulcowe są higroskopijne).
Zacznij od sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku, sprawdź czy nie ma wycieków,
Wymień i płyn i odpowietrz układ sterowania sprzęgła.
Odpowietrzenie sprzęgła przeprowadza się za pomocą specjalnej pompki lub z wykorzystaniem układu hamulcowego pojazdu, najważniejsze jest aby wtłaczać hydrol od wysprzęglika. Pompowanie pedałem sprzęgła jest najczęściej czasochłonne i bywa nieskuteczne ponieważ większość pompek sprzęgłowych nie posiada sprężyn powrotnych lub są one zbyt słabe.


Góra
 Profil  
 
 
 Post #480226 Wysłany: 16 Cze 2011, 08:22; 
 Temat postu:
Offline
Puntomaniak

Rejestracja: 20 Lis 2007,
Posty: 54
Dzięki Koledzy za podpowiedzi.

Tak też sądziłem, że przyczyną może być płyn hamulcowy który jest wspólny dla układu hamulcowego i sprzęgła! Płyn ma już 3,5 roku od nowości więc mógł się zwyczajnie "zużyć". Byłem w ASO i przeprowadziłem szczerą rozmowę. Doszliśmy do podobnych wniosków tzn. w pierwszej kolejności stawialiśmy na problem z hydrauliką sprzęgła.

Wycieków nie mam żadnych. Zaglądałem pod samochód. Jest sucho w każdym miejscu przy skrzynce biegów. Poza tym auto stoi na betonowym suchym i czystym stanowisku garażowym, więc natychmiast bym zauważył jakieś wycieki chociaż akurat płyn niekoniecznie musiałby skapywać.

Jestem jedynym użytkownikiem samochodu i znam doskonale problem. Nie wrzucam biegu na siłę tylko w zależności o temperatury silnika włączam wsteczny normalnie lub poprzedzam tą czynność włączeniem na chwilę biegu nr 1. To ochrania mnie przed zabiciem skrzynki biegów.

Po wymianie płynu poinformuje Kolegów jak się skończyła sprawa. Oprócz awarii siłownika lub pompy wspomagania istnieje jeszcze 3 zagrożenie. Zużył się docisk i stracił swoją zdolność do rozłączania silnika od skrzynki biegów. Ale wtedy problem występowałby niezależnie od tego czy silnik byłby rozgrzany czy też nie - tak myślę. A u mnie kłopoty występują po nagrzaniu silnika i taki schemat powtarza się codziennie. Wykluczam więc przypadkowość i kaprys sprzęgła.

Pozdrawiam
mireks

[ Dodano: 16 Cze 2011 07:22 ]
mireks napisał(a):

Po wymianie płynu poinformuje Kolegów jak się skończyła sprawa.

Pozdrawiam
mireks


Witam ponownie.
Płyn został wymieniony w całości na nowy. Pacjent nadal choruje. Więc albo są problemy z hydrauliką albo zwyczajnie zaczyna się kończyć docisk sprzęgła.

Jeśli w przyszłości rozwiążę problem, to napiszę jak się sprawa zakończyła.


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000 - 2025 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2025
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO