No i ja coś "opiszę", a mianowicie rewolucję z roku 1983
Fiat Uno swoją wieloletnią obecnością przyczynił się do zmotoryzowania społeczeństw w wielu krajach. Pojawił się na rynku w 1984 roku. Począwszy od roku 1979 zaczęły pojawiać się w prasie pierwsze informacje o pracach nad nowym autem Fiata. W prasie pojawiały się różne informacje m.in. że nowy model marki Fiat lub jego silnik produkowane będą wspólnie z PEUGEOTEM. Do tej współpracy jednak nie doszło. W roku 1980 pojawiła się w prasie nazwa nowego auta - Pandona. Dwa lata później ukazały się pierwsze zdjęcia zamaskowanego jeszcze samochodu. Oficjalna prezentacja Uno nastąpiła 20 stycznia 1983 r na przylądku Canaveral, czyli auto miało iście „kosmiczny” start ( nie było to wcale przypadkowe - mój przypisek ).
Seryjną produkcję Uno uruchomiono wiosną 1983 roku. Ogólna koncepcja i forma nadwozia jest dziełem znanej firmy projektowej Ital Design, tworzona pod nadzorem mistrza Giorgio Giugiaro.
W zwartym dwubryłowym nadwoziu typu hatch-back zadbano zarówno o ergonomię i komfort jak i o aerodynamikę. Wartość współczynnika Cx wynosząca 0,34 była wówczas dużym osiągnięciem. Dostępne były nadwozia trzy- i pięciodrzwiowe. Zwiększona wysokość nadwozia wpłynęła na poprawę komfortu i ułatwiała wsiadanie. Fiat Uno oprócz dwóch podstawowych wersji nadwozia 3d i 5d oferowany był także jako furgon o nazwie Fiorino, a także dwu- i czterodrzwiowy sedan i trzy- lub pięciodrzwiowe kombi o nazwie Duna znane też jako Premio. W modelu Uno Fiat zrezygnował z resoru poprzecznego w tylnym zawieszeniu na rzecz sprężyn śrubowych, a zbiornik paliwa bezpiecznie umieszczono przed tylna osią. Fiat Uno był od początku oferowany ze stosunkowo dużą gamą silników. W połowie lat osiemdziesiątych zastosowano w nim ultranowoczesny silnik FIRE (Fully Integrated Robotized Engine), którego różne wersje pojemnościowe (767ccm, 999ccm, 1108ccm, 1242ccm) znalazły się także w modelach Panda, Tipo, Palio/Siena, Punto, Cinquecento/Seicento, Bravo/Brava, a także Lancia Y10 i Lancia Y.
Poniżej zamieszczono zestawienie podstawowych wersji silnikowych Fiata Uno. Liczba wersji wyposażenia i okres oferowania poszczególnych typów na różnych rynkach jest tak ogromna, że nie da się wszystkich danych i dat tu umieścić, ale znalazły się tu wszystkie silniki stosowane w Uno. Trzeba zaznaczyć, że w miarę zmian przepisów dotyczących czystości spalin w różnych krajach, poszczególne silniki otrzymywały sukcesywnie elektroniczne układy wtryskowe w miejsce gaźników i katalizatory spalin. Powodowało to nieznaczne zmiany mocy silników, zwykle w dół. Trzeba również pamiętać, że nie wszystkie wymienione wersje były oferowane na poszczególnych rynkach. Na rynku niemieckim, ze względu na przepisy podatkowe, silniki miały w dokumentach zaniżoną o około 2% pojemność. Modele Trend, Sting, Turbo ie były oferowane jedynie w wersji trzydrzwiowej. Pozostałe silniki były montowane w wersjach 3d i 5d. Modele Duna występowały niemal tylko na rynku brazylijskim w kilku wersjach silnikowych.
FIAT UNO 1984 - 1989
1984 - 1985
Model Pojemność skokowa Moc Rozrząd Pochodzenie
Uno 45 903 ccm 45 KM OHV pochodzący z modelu 127
Uno 55 1116 ccm 55 KM OHC pochodzący z modelu 128/Ritmo
Uno 70 1301 ccm 68 KM OHC pochodzący z modelu 128/Ritmo
Uno Diesel 1301 ccm 45 KM wysokoprężna wersja benzynowego 1301ccm
Uno Turbo i.e. 1301 ccm 105 KM OHC turbosprężarka
1986 - 1989
Model Pojemność skokowa Moc Rozrząd Pochodzenie
Uno Sting 903 ccm 45 KM OHV pochodzący z modelu 127 (87-89)
Uno 45 999 ccm 45 KM OHC FIRE
Uno 60 1116 ccm 58 KM OHC modyfikacja poprzedniego 1116
Uno 70 1301 ccm 68 KM OHC pochodzący z modelu 128/Ritmo
Uno 75 1498 ccm 75 KM OHC pochodzący z modelu Ritmo/Regata
Uno 45 D 1301 ccm 45 KM Diesel
Uno 60 D 1714 ccm 60 KM Diesel, pochodzący z modelu Ritmo/Regata
Uno TD 1367 ccm 70 KM Turbodiesel, modyfikacja silnika 1714 ccm
Uno Turbo i.e. 1301 ccm 100 KM OHC Turbosprężarka, katalizator
Silniki OHC 1301 ccm, i 1498 ccm stanowią modyfikację silnika OHC 1116 ccm.
W celu utrzymania wysokiej pozycji Fiat, po wyprodukowaniu około 3,5 miliona egzemplarzy, gruntownie odmłodził całą gamę modelu Uno od 1989 roku. Modernizacja polegała zarówno na unowocześnieniu rozwiązań technicznych (4 odmiany wyposażenia z różnymi silnikami gaźnikowymi), jak i na uatrakcyjnieniu wyglądu zewnętrznego. Zmodernizowany Fiat Uno zewnętrznie różnił się wieloma elementami nadwozia, a także tym iż było ono ocynkowane. W przedniej części zastosowano między innymi nową, niższą osłonę chłodnicy, węższe zespoły optyczne reflektorów, większy zderzak. Pokrywa silnika i błotniki zostały silnie pochylone do przodu. Zastosowano również duże wloty powietrza i zmieniono kształt podstawy przedniej szyby. Efektem modernizacji było poprawienie współczynnika oporu czołowego Cx, który zmniejszył się do wartości 0,3. Z boku nadwozia zastosowano znacznie poprawiające wygląd listwy ochronne nowego typu oraz płaskie, dla każdej wersji inne, kołpaki kół. Tylna część nadwozia charakteryzuje się opływową pokrywą bagażnika o racjonalnie rozwiązanym systemie dostępu i wycieraczką tylnej szyby o dużym kącie obrotu. Wprowadzono też nowy wystrój wnętrza.
1989 - 1994
Model Pojemność skokowa Moc Rozrząd Pochodzenie
Uno Trend 903 ccm 45 KM OHV pochodzący z modelu 127
Uno 45 999 ccm 45 KM OHC FIRE
Uno 60 1108 ccm 52 KM OHC FIRE
Uno 70 1372 ccm 69 KM OHC Pochodzący z modelu Tipo
Uno 75 1498 ccm 75 KM OHC Pochodzący z modelu Ritmo/Regata
Uno DS 1714 ccm 60 KM Diesel
Uno Turbo i.e. 1301 ccm 100 KM OHC Turbosprężarka (90-91)
Uno Turbo i.e. 1372 ccm 118 KM OHC Turbosprężarka (91-94)
Fiat Uno Turbo MkII
Silnik OHC 1372 jest od nowa opracowaną modyfikacją silnika OHC 1116 ccm.
Warto zaznaczyć, że oprócz manualnych skrzyń biegów cztero- i pięciobiegowych w ofercie Fiata była również skrzynia automatyczna. Wyposażano w nią różne odmiany silnikowe. "Automatyczne" Uno nazywały się Selecta.
Fiat Punto
Od 1995 roku Fiata Uno w europejskiej ofercie Fiata zastąpił Fiat Punto, który po tradycyjnym zdobyciu tytułu samochodu roku kontynuował wiodącą rolę Fiata w klasie B. Fiat Uno pozostał w sprzedaży jedynie w Polsce, gdzie przeniesiono jego produkcję i we Włoszech. Tam jest dostępny w sieci salonów Innocenti. Fiat bowiem wykupił tę firmę w latach osiemdziesiątych, początkowo montował i rozprowadzał przez Innocenti modele Yugo Koral, a później w ofercie znalazło się Uno 1.0 FIRE jako Innocenti Mille.
1995 - 2000
Model Pojemność skokowa Moc Rozrząd Pochodzenie
Uno 1.0 ie 999 ccm 45 KM OHC FIRE
Uno 1.1 ie 1108 ccm 56 KM OHC FIRE
Uno 1.4 ie 1372 ccm 69 KM OHC Pochodzący z modelu Tipo
Uno Clip 994 ccm 48 KM OHC rocznik 1998
Uno 899 899 ccm 39 KM OHV Modyfikacja silnika 903 z modelu 127 (od 1999)
Oficjalne źródła milczą o tym, ale wewnętrzne wymiary silnika Clip i jego brazylijskie pochodzenie każą doszukiwać się jego pokrewieństwa konstrukcyjnego z silnikiem 1049 ccm z drugiej generacji modelu 127.
ostatni Fiat Uno
Wszystko wskazuje na to, że kariera Uno dobiega końca. Jednak można się spodziewać, że jeszcze długo Fiat Uno pozostanie elementem ruchu drogowego w Europie a zwłaszcza w Polsce. Mimo, iż produkcja Fiata Uno zakończona została w roku 2002, to auto to jeszcze długo będzie ciągle spotykane na naszych drogach. Konstrukcja nośna (płyta podłogowa) Uno została wykorzystana w światowym modelu Fiata – serii Palio/Siena. Czy dwubryłowe Palio zastąpi na polskim rynku zasłużone Uno? Czas pokaże.
źródło :
www.fiatuno.pl
kilka fotek :
