You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 23 Paź 2014, 05:42

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
 
 Post #571976 Wysłany: 16 Kwi 2012, 20:44; 
 Temat postu: Wymiana łożyska piasty przód - krok po kroku
Offline
Sympatyk kropek

Miejscowość: Kraśnik/Stryków/Łódź/Rzgów
Rejestracja: 23 Paź 2008,
Posty: 47
Witam.
Ostatnio dostąpiłem zaszczytu wymiany w/w łożysk. Z góry przepraszam za brak zdjęć ale remont przeprowadzany na szybko.
A wiec od początku:

1. potrzebne rzeczy:
- klucz 32 (najlepiej jakiś oczkowy lub głęboka nasadka)
- młotek i coś do rozgięcia zabezpieczenia śruby
- klucze (w moim przypadku 12, 13, 15, 17)
- lewarek
- i oczywiście łożysko
- jako bonus bardzo usprawniający demontaż klucze nasadkowe 24 i 36
- imadło

2. zaczynamy zabawę:
- zdejmujemy koło, rozginamy zabezpieczenia śruby centralnej (32). Gdy już z tym się uporamy przyda się druga osoba do pomocy w odkręceniu tejże śruby. Odpalamy auto sadzamy delikwenta za kierownicą i każemy mu wcisnąć pedał hamulca a sami przystępujemy do odkręcania śruby. Dla bezpieczeństwa pod auto stawiamy jakieś klocki coby nie stało na lewarku.
-następnie wyjmujemy klocki hamulcowe, odkręcamy zacisk (klucz 17), odkręcamy tarcze (u mnie szpilki na klucz 12),
- kolejny etap to demontaż piasty, zaczynamy od drążka kierowniczego, następnie dolne połączenie z wahaczem a na końcu połączenie z amortyzatorem,
- po rozmontowaniu piasta praktycznie sama schodzi,
- teraz zaczyna się zabawa i tu przydają się klucze nasadkowe opisane powyżej jako bonus.

demontaż starego łożyska:
* umieszczamy piastę w imadle (rozkręconym w taki sposób aby łożysko weszło pomiędzy szczęki imadła i przy pomocy klucza 24 i młotka demontujemy wewnętrzną część
* następnie zdejmujemy zabezpieczenie łożyska, odwracamy piastę i kluczem 36 wybijamy pozostałą część łożyska
* na wewnętrznym elemencie piasty po wybiciu zostaje nam jeden pierścień który zdejmujemy używając przecinaka (element ten będzie potrzebny do wciśnięcia wewnętrznego elementu piasty o czym będzie mowa poniżej)
* dokładnie czyścimy gniazdo łożyska przed założeniem nowego

montaż:
* smarujemy wnętrze gniazda łożyska, delikatnie i przede wszystkim równo wbijamy nowe łożysko około 5mm (oczywiście do wbicia i dalszego procesu montażu używany wybitego wcześniej starego łożyska), następnie piastę z częściowo wbitym nowym łożyskiem umieszczamy w imadle i przez stare łożysko wciskamy w piastę.
* zakładamy pierścień zabezpieczający
* wewnętrzny element piasty delikatnie nabijamy w łożysko około 5mm (przed wbiciem należy go również przesmarować) następnie całość umieszczamy w imadle a stary wewnętrzny pierścień zdjęty wcześniej ustawiamy z drugiej strony w celu zabezpieczenia przed uszkodzeniem nowego łożyska na skutek wciskania wewnętrznego elementu piasty.

3. montaż piasty w aucie:
- najpierw mocujemy wahacz następnie wbijamy półoś i na ile jest to możliwe dokręcamy śrubę mocującą (finalne dokręcenie nastąpi po zamontowaniu hamulca) kolejna czynność to podłączenie amortyzatora, na koniec drążek kierowniczy
- montaż tarczy hamulcowej, zacisku i klocków
- znów będzie potrzebna druga osoba do dokręcenia śruby i tak jak poprzednio sadzamy delikwenta w aucie odpalamy silnik i dokręcamy.

Efekt finalny to cisza w samochodzie i wreszcie słyszymy własne myśli :)

Całość zajmuje około 1.5h

_________________
Czasami na drodze spotykam prawdziwych szalenców, pędza na złamanie karku i wbrew rozsądkowi.... naprawdę... aż ciężko czasami ich wyprzedzić...


Góra
 Profil  
 

 
 Post #576989 Wysłany: 02 Maj 2012, 13:45; 
 Temat postu: Re: Wymiana łożyska piasty przód - krok po kroku
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Adam
Samochód: Cinquecento
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: kujawsko-pomorskie [C]
Miejscowość: Toruń
Rejestracja: 05 Mar 2011,
Posty: 265
Pomógł: 3
ja dodam od siebie, że najlepiej śrubę piasty odkręcać jak samochód stoi na wszystkich 4 kołach - czyli że najpierw ją poluzować kluczem, a dopiero następnie odkręcić koło i luźną już nakrętkę

i dodatkowo nie trzeba wyjmować klocków, tylko postawić sobie jakąś cegłę obok i położyć na niej tarczę wraz z zaciskiem, tak żeby starczyło przewodu hamulcowego

_________________
Image

w uszach świst, w oczach mgła, na liczniku 22 :E


Góra
 Profil  
 
 
 Post #582152 Wysłany: 20 Maj 2012, 09:07; 
 Temat postu: Re: Wymiana łożyska piasty przód - krok po kroku
Offline
Sympatyk kropek

Imię: kamil
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 03 Kwi 2012,
Posty: 48
Pomógł: 1
ja dodam jeszcze ze to klucz 32 do odkrecenia sruby oraz mozna sprawdzic stan zacisku , tarcz ,klockow


Góra
 Profil  
 
 
 Post #583149 Wysłany: 22 Maj 2012, 20:50; 
 Temat postu: Re: Wymiana łożyska piasty przód - krok po kroku
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Tomek
Samochód: Punto I 3d
Silnik: 1.2 8V 73KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: małopolskie [K]
Rejestracja: 05 Sie 2011,
Posty: 271
Pomógł: 1
a ja mam pytanie, czy łożysko na tylna piaste i na przednia jest takie samo ?


Góra
 Profil  
 
 
 Post #583152 Wysłany: 22 Maj 2012, 20:59; 
 Temat postu: Re: Wymiana łożyska piasty przód - krok po kroku
Offline
Monkey Mod
Awatar użytkownika

Imię: Tomasz
Samochód: Punto II FL 5d
Silnik: 1.2 16V 80KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Wersja: Dynamic
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Ustka/Słupsk
Rejestracja: 11 Mar 2007,
Posty: 9432
Pomógł: 33
anioł napisał(a):
- zdejmujemy koło, rozginamy zabezpieczenia śruby centralnej (32). Gdy już z tym się uporamy przyda się druga osoba do pomocy w odkręceniu tejże śruby. Odpalamy auto sadzamy delikwenta za kierownicą i każemy mu wcisnąć pedał hamulca a sami przystępujemy do odkręcania śruby. Dla bezpieczeństwa pod auto stawiamy jakieś klocki coby nie stało na lewarku.

a nie można było zdjąć dekla ( kołpaka ) nie ściągając koła i odkręcić nakrętkę ? ;) o ile prościej :E
poza tym to zabezpieczenie spokojnie da radę przekręcić jak mocno naciśnie się na klucz :) co da radę zrobić jak auto stoi na kołach :)

[ Dodano: 22 Maj 2012 20:59 ]

anioł napisał(a):
-następnie wyjmujemy klocki hamulcowe, odkręcamy zacisk (klucz 17), odkręcamy tarcze (u mnie szpilki na klucz 12),

nie trzeba ... wystarczy odkręcić od mocowania na jarzmie i cały zacisk odchodzi ładnie ... wtedy dopiero zdjąć tarczę ;)

_________________
.:Trance is a natural drug that will heal us all:.
Fiat Punto 1.1 '97 Green Butterfly :) <-- Klik :D
"A passion for perfection"
Jeżeli pomogłem - kliknij "Pomógł" - biję się o Złotą Patelnię
Punto II FL 1.2 16V Butterfly II :) <-- KLIK :E
Image<-- Punto II FL 1.2 16V
:E PLASTI-DESIGN :E


Góra
 Profil  
 
 
 Post #587248 Wysłany: 05 Cze 2012, 00:23; 
 Temat postu: Re: Wymiana łożyska piasty przód - krok po kroku
Offline
Sympatyk kropek

Miejscowość: Kraśnik/Stryków/Łódź/Rzgów
Rejestracja: 23 Paź 2008,
Posty: 47
[quote="Thomas"]
a nie można było zdjąć dekla ( kołpaka ) nie ściągając koła i odkręcić nakrętkę ? ;) o ile prościej :E
poza tym to zabezpieczenie spokojnie da radę przekręcić jak mocno naciśnie się na klucz :) co da radę zrobić jak auto stoi na kołach :)[/quote]

Akurat byłem w trakcie zmiany amortyzatora i przy okazji wymieniłem łożysko, a że nie chciało mi się zakładać koła więc napisałem jak zrobiłem. Z drugą stroną opcja z zerwaniem zabezpieczenia się nie udała więc to zależy od tego jak było założone.


[quote="Thomas"]
nie trzeba ... wystarczy odkręcić od mocowania na jarzmie i cały zacisk odchodzi ładnie ... wtedy dopiero zdjąć tarczę ;)[/quote]

I tak klocki wyjmujesz zanim założysz ponownie zacisk chociażby w celu sprawdzenia ich stanu i czystego sumienia że są sprawdzone.

_________________
Czasami na drodze spotykam prawdziwych szalenców, pędza na złamanie karku i wbrew rozsądkowi.... naprawdę... aż ciężko czasami ich wyprzedzić...


Góra
 Profil  
 
 
 Post #594945 Wysłany: 01 Lip 2012, 08:55; 
 Temat postu: Wymiana łożyska piasty przód - krok po kroku.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.1 8V 55KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: S
Województwo: dolnośląskie [D]
Rejestracja: 15 Maj 2011,
Posty: 202
Pomógł: 3
NO nareszcie ktoś normalny (autor tego tematu) na forum. 8) Tak trzymać!
To znaczy bez uprzedzeń, sekciarstwa i bezmyślnego powtarzania bajek, jak to "do wymiany łożyska konieczna jest prasa", bo jakieś 99% "fachowców" na żywo i w internecie wyznaje ten dogmat (zniechęcają innych, bo sami mają "dwie lewe ręce").
:)

Do pełni szczęścia ten temat powinien jeszcze zawierać fotografie pokazujące krok po kroku proces wymiany.
Tutaj jest filmik pokazujący wymianę łożyska bez prasy: http://www.youtube.com/watch?v=9BopxJyCHUY
Poza tym na forum było już kilka tematów o łożyskach, np.: http://fiatpunto.com.pl/topic34919.html


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO