|
Obecny czas: 03 Cze 2024, 23:03
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Autor |
Wiadomość |
miki_1988 |
#352260 Wysłany:
04 Kwi 2010, 00:24; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Miejscowość: Kielce Rejestracja: 06 Wrz 2009, Posty: 41
|
Gdzieś czytałem że seryjnie montowali właśnie Valeo. A jak nie to jaką markę polecacie ?
_________________ Standardowe 1.2 8v 60KM
|
|
Góra |
|
|
|
|
PrzemyslawOstr |
#352270 Wysłany:
04 Kwi 2010, 01:27; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
Imię: Przemysław
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: S
Województwo: świętokrzyskie [T]
Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski Rejestracja: 25 Paź 2009, Posty: 776 Pomógł: 1
|
miki_1988- pewniak to sprzęgło, u mnie były podobne objawy, przy lekko wciśniętym sprzęgle dało się wrzucić bieg(aż w końcu zaniemógł)a sprzęgło u mnie padło po 77kkm. Wcześnie ale zależy jak kto je wcześniej użytkował. Ja teraz mam osobiście LUK-a, nie było drogie a udało mi się taniej załatwić wymianę. Cała zabawa kosztowała mnie 250 zł
Klik1
Klik2
Ostatnio edytowany przez PrzemyslawOstr, 04 Kwi 2010, 01:33, edytowano w sumie 1 raz
|
|
Góra |
|
|
ipIV |
#352271 Wysłany:
04 Kwi 2010, 01:31; Temat postu: |
|
|
Admin ds. technicznych forum. |
|
Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA Rejestracja: 21 Cze 2006, Posty: 13067 Pomógł: 54
|
ja bym wziął valeo
BTW. 133400km i jeszcze mi działa Rzęzi, czasami szarpie ale działa
Nowe już czeka w pogotowiu W maju zrobię jak ducha nie wyzionie
_________________ Focus 1.0 Ecoboost 92kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r. <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r. <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r. <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r. <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r. <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r. <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r. AM, B, BE, C, CE, T
Ostatnio edytowany przez ipIV, 04 Kwi 2010, 01:44, edytowano w sumie 1 raz
|
|
Góra |
|
|
PrzemyslawOstr |
#352273 Wysłany:
04 Kwi 2010, 01:37; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
Imię: Przemysław
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: S
Województwo: świętokrzyskie [T]
Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski Rejestracja: 25 Paź 2009, Posty: 776 Pomógł: 1
|
I dobrze mówisz ipIV
Valeo - Allegro. Nie ma w sumie dużej różnicy w cenie. Ale jak tam Ci bardzo zależy na kilku złotych, to LUK
|
|
Góra |
|
|
ipIV |
#352275 Wysłany:
04 Kwi 2010, 01:42; Temat postu: |
|
|
Admin ds. technicznych forum. |
|
Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA Rejestracja: 21 Cze 2006, Posty: 13067 Pomógł: 54
|
Te sprzęgło heh... naprawdę solidnie to fiat zaprojektował.... tarcze można rozwalić w rękach bez większego problemu. Aż się dziwię, że prawie 134kkm jest i się trzyma
Valeo przynajmniej daje łożysko SKF-u (w sklepie samo łożysko SKF to 90zł)
_________________ Focus 1.0 Ecoboost 92kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r. <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r. <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r. <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r. <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r. <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r. <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r. AM, B, BE, C, CE, T
|
|
Góra |
|
|
miki_1988 |
#352438 Wysłany:
04 Kwi 2010, 17:41; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Miejscowość: Kielce Rejestracja: 06 Wrz 2009, Posty: 41
|
Dzięki wielkie Panowie za rady. Myślę że nie ma co oszczędzać i potem pluć sobie w brodę Zapewne wezmę Valeo.
Ale co by nie mówić to kropas nie uszczęśliwił mnie na te święta PrzemyslawOstr nie mieszkamy od siebie daleko, może masz jakiś dobry, solidny warsztat do polecenia Cena o której piszesz jest bardzo przystępna jak za całość
Przy okazji miskę olejową bym wymienił... ehh
_________________ Standardowe 1.2 8v 60KM
|
|
Góra |
|
|
Uhoman |
#352787 Wysłany:
05 Kwi 2010, 20:11; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
Rejestracja: 24 Wrz 2009, Posty: 13
|
Witam rodaka,
gdzie Kolega wymieniał, jeśli to nie tajemnica? Też muszę pomału myśleć o wymianie, bo coraz ciężej pracuje i stuka (po wciśnięciu jest cisza). I jakoś nie mogę znaleźć mechanika godnego zaufania w mojej okolicy. A w ASO trzeba wyłożyć jakieś 650 PLN za całość.
PrzemyslawOstr napisał(a): miki_1988- pewniak to sprzęgło, u mnie były podobne objawy, przy lekko wciśniętym sprzęgle dało się wrzucić bieg(aż w końcu zaniemógł)a sprzęgło u mnie padło po 77kkm. Wcześnie ale zależy jak kto je wcześniej użytkował. Ja teraz mam osobiście LUK-a, nie było drogie a udało mi się taniej załatwić wymianę. Cała zabawa kosztowała mnie 250 zł Klik1Klik2
_________________ Pozdrawiam
Punto 2
1,2 8V, 2002'
|
|
Góra |
|
|
miki_1988 |
#354762 Wysłany:
11 Kwi 2010, 16:07; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Miejscowość: Kielce Rejestracja: 06 Wrz 2009, Posty: 41
|
Sprzęgło wymienione, włożyłem jednak LUK'a bo akurat był dostępny. Problem ustał, zresztą nie tylko jeden bo trochę innych rzeczy było wymienione, w sumie skasowali mnie na 800 zł...trochę dużo ale co zrobić. Mam jeszcze pytanie: Wcześniej przed wymianą sprzęgła zdarzało się że podczas ruszania szarpało samochodem, czytałem gdzieś na forum że trzeba tak jakby odpowietrzyć sprzęgło a raczej serwo, po wymianie problem chyba ustąpił i tu moje pytanie czy podczas wymiany właśnie odpowietrzali i dlatego ustąpiło czy ot tak nie wiadomo skąd ?
_________________ Standardowe 1.2 8v 60KM
|
|
Góra |
|
|
rafales83 |
#388019 Wysłany:
15 Sie 2010, 22:37; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
Miejscowość: łodzkie Rejestracja: 29 Mar 2009, Posty: 28
|
Co może być przyczyną ciężko wciskającego się pedału sprzęgła w upalne dni? Zdarzyło się również, że pedał został w podłodze. Przy wciśniętym sprzęgle słychać szmery.
|
|
Góra |
|
|
BARTEKK83 |
#412884 Wysłany:
15 Lis 2010, 19:55; Temat postu: |
|
|
Forumowicz |
Miejscowość: Police Rejestracja: 03 Lip 2009, Posty: 4
|
Słuchajcie koledzy.
Ja mam taki problem z moim kropkiem, ze czesto gesto mam problemy ze wrzuceniewm wstecznego biegu, wszystkie biegi do przodu chodza bez zarzutu a wsteczny to masakra albo wogole nie chce wskoczyc jakby wogule nie bylo tam wstecznego, albo wcvhodzi tak jakby na polsprzegle z chrobotem. Pomocy co to moze byc??
pozdrawiam
|
|
Góra |
|
|
RallyKrzysiek |
#418077 Wysłany:
02 Gru 2010, 00:37; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Krzysiek
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: Świętochłowice Rejestracja: 23 Wrz 2010, Posty: 210
|
Dzisiaj przy dość niskiej temperaturze rano (-14 stopni) zauważyłem że pedał sprzęgła odbija nieco wolniej niż zwykle. Auto ruszało normalnie, biegi wchodziły, żadnych niepokojących dźwięków tylko ten pedał tak wolniej odbijał (a wciskało się go normalnie, nie trzeba było mocniej). Czy to normalne albo może to oznaczać coś niepokojącego? Po przejechaniu paru km i rozgrzaniu auto było już w porządku
_________________ Fiat Punto II 1,2 8V rocznik 2000
|
|
Góra |
|
|
buladag |
#418079 Wysłany:
02 Gru 2010, 00:40; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: Poza Polską
Miejscowość: Lake Titicaca ;) Rejestracja: 08 Sie 2007, Posty: 9203 Pomógł: 40
|
|
Góra |
|
|
mierzwa.jg |
#437467 Wysłany:
05 Lut 2011, 12:13; Temat postu: Simeringi |
|
|
Sympatyk kropek |
|
Miejscowość: Jelenia Góra Rejestracja: 12 Sie 2010, Posty: 21
|
To ja dorzucam do tematu kolejną zagadkę dla potomnych. W okolicach 79.000km przebiegu wymieniony komplet sprzęgła w ASO we Wrocławiu (jeszcze za poprzedniego właściciela). Dziś wskoczyło 88.300km i sprzęgło ślizga się niemiłosiernie na 4 i 5 biegu (na 3 nie sposób zgasić auta).
Zakupiłem komplet LUK sprzęgła do wymiany i do tego uszczelniacz wałka sprzęgłowego oraz simering wałka korbowego. Cała tarcza zarzygana olejem - stąd ślizgające się sprzęgło - dziwi tylko dlaczego Panowie mechanicy nie wymienili zawczasu (9.000km wstecz) obu uszczelniaczy??
Na przyszłość przestroga - koszty to nie duże (60zł), zabawy chwilka dłużej (30 minut) ale spokojny sen gwarantowany.
_________________ Kropek MkII FL 1,2 8V 60KM
http://fiatpunto.com.pl/post390321.html#390321
|
|
Góra |
|
|
lakikwap |
#437478 Wysłany:
05 Lut 2011, 13:18; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Rejestracja: 27 Sie 2008, Posty: 5186 Pomógł: 1
|
mierzwa.jg powiem Ci że akurat miałeś mocnego pecha ja też niedawno stałem przed takim dylematem noo i nie wymieniłem tych uszczelniaczy.
Po 2 to napewno nie wymienili ci w 30minu i 60zł więcej uszczelniacza w skrzyni bo to troche roboty. Za to wymienili ci (pewnie ten lejący) od strony wału korbowego, u ciebie w 8v to taniutkie i łatwo zmienić, wcześniej Ci nie zmienili bo sucho miałeś
btw. umnie do 16v ten uszczelniacz ze strony wału kosztuje ok 200zł i nie tak łatwo go wymienić, dlatego nie wyminiłem, no i podobno powinien dłużej wytrzymać bo jest razem z jakąś całą obudową i lepiej to jest spasowane (dlatego droższe).
|
|
Góra |
|
|
ipIV |
#437577 Wysłany:
05 Lut 2011, 16:43; Temat postu: |
|
|
Admin ds. technicznych forum. |
|
Imię: Michał
Samochód: Punto II 3d
Silnik: 1.8 16V 130KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: HGT
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SL/SK/SZ/SZA Rejestracja: 21 Cze 2006, Posty: 13067 Pomógł: 54
|
Mi sprzęgło wytrzymało 138kkm Wytrzymałoby dłużej, gdyby nie łożysko oporowe bo sie zacierało.
A simmeringi to mi się wydaje, ze padaja nie od przebiegu tylko od przegrzania jak ktoś ma taką technikę jazdy, ze przy każdej zmianie biegu czy przy ruszaniu przypala sprzęgło.
151kkm, sprzęgło nowe ma sie ok, simmeringi fabryczne też się maja ok.
Mam nadzieję, ze potrzymaja jeszcze trochę, bo robota masakryczna żeby sie do tego dostać
_________________ Focus 1.0 Ecoboost 92kW & Punto II HGT Abarth 1,8 16V 96kW & Fiesta VII FL 1,0 12V Ecoboost 74kW Inne pod moją opieką: Tipo 1,4 16V 70kW Były: Punto II 5d 1,8 16V 96kW & Punto Evo 1,4 16V MA 99kW@138kW & Punto II 1,2 8V 44kW & Fiesta V 1,25 55kW <- Ford Focus mk4 FL Trend 1,0 Ecoboost 2022 r. <- Fiat Punto II HGT 1,8 16V 2001 r. <- Ford Fiesta VII FL 1,0 Ecoboost 2017 r. <- Fiat Tipo 1,4 16V 2017 r. <- Fiat Punto II 5d 1,8 16V 2002 r. <- Fiat Punto Evo 1,4 MA Turbo 2010 r. <- Ford Fiesta V 1,2 16V 2001 r. <- Fiat Punto II 1,2 8V 2002 r. AM, B, BE, C, CE, T
|
|
Góra |
|
|
maciek |
#452288 Wysłany:
14 Mar 2011, 11:39; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
Miejscowość: kraków Rejestracja: 05 Lip 2007, Posty: 27
|
Witam jestem waśnie po wymianie docisku, tarczy i łożyska w swoim JTD. Kupiłem zestaw valeo koszt 560 zł. Objawy padniętego docisku to coraz trudniejsze możliwości wbijania biegów aż do niemożliwości wbicia wogóle. Zrobiłem to sam były problemy jak się za to zabrałem ale teraz to byłby pryszcz. Rozbierając puściłem od skrzyni półośkę, z piasty nie wyciągałem , oczywiście lizak u dołu, rurę wydechową od kolektora, niezbędne kable. I co najważniejsze w moim przypadku bo mam wersję z klimą to zdjąłem zderzak i odkręciłem pas dolny na którym wiszą chłodnice (cieczy, klimy i intercoolera) tak że chłodnice wisiały na wężach i podczas opuszczania silnika nie było potrzeby demontażu tych przewodów bo opadało to wszystko razem z silnikiem. Oczywiście koniecznym było wyjęcie puszki akumulatora, odpięcie linek zmiany biegów i odkręcenie ich podstawy od skrzyni biegów, odkręcenie siłownika sprzęgła. Od skrzyni biegów odkręciłem także ucho poduszki aby łatwiej wyszło. Przy składaniu najważniejsze to ustawienie tarczy sprzęgowej (najlepszy do tego byłby stary wałek sprzęgłowy). Drugie poduszki tej od pasażera nie odkręcałem bo u mnie ta guma jest przerwana i opuszczałem zabezpieczając wcześniej łańcuszkiem aby z tego ucha silnik nie wypadł (bo jest taka możliwość). Przy sprawnej poduszce wydaje mi się, że należy ja odkręcić i za nią silnik powiesić na łańcuszku, lince, itp. Podczas opuszczania oczywiście pełna kontrola czy gdzieś jakieś kabelki nie zostaną urwane itp. Silnik opuszczałem na podnośniku podłożonym pod misę jak najbliżej łączenia ze skrzynia. W razie czego służę pomocą i informacjami
_________________ hlx
|
|
Góra |
|
|
echomanx |
#455511 Wysłany:
23 Mar 2011, 13:25; Temat postu: Co sie dzieje z obrotomierzem ? |
|
|
Sympatyk kropek |
Rejestracja: 23 Mar 2011, Posty: 7
|
Witam szukalem w necie i trafilem tutaj wiec to jest moj pierwszy post mam nadzieje ze mi pomozecie chodzi mianowicie o to ze jak daje gazu to mi obrotomierz zamyka sie a samochod powoli rusza i tak samo dzieje sie podczas jazdy przy predkosci 40 km/h na 3 biegu daje gazu aby przyspieszyc on pokazuje mi obr. 7000 a samochod jedzie tak jakby byl na 5 biegu co to moze oznaczac ?
|
|
Góra |
|
|
xONx |
#455514 Wysłany:
23 Mar 2011, 14:04; Temat postu: |
|
|
Paparazzi |
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Gdańsk/Malbork Rejestracja: 12 Sty 2009, Posty: 3082 Pomógł: 17
|
podaj jeszcze jaki masz samochód, jaki silnik, najlepiej przebieg
_________________ Jest kraj, gdzie od wieków wolność ma barwę krwi Jest miasto, magia dziejów w jego murach tkwi Jest klub w tym mieście w barwach bieli i zieleni Jest wiara i tradycja której nic nie zmieni.
----
Odpowiedni ludzie mówią o tym cudzie kiedy Punta się zjeżdżają VW się kłaniają
|
|
Góra |
|
|
nickoo |
#455516 Wysłany:
23 Mar 2011, 14:08; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
|
Imię: Marcin
Samochód: Punto I 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Województwo: podkarpackie [R]
Miejscowość: Żęszuf Rejestracja: 23 Paź 2007, Posty: 7422 Pomógł: 164
|
|
Góra |
|
|
wojtass18 |
#455520 Wysłany:
23 Mar 2011, 14:36; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
Imię: Wojtek
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Benzyna
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Miejscowość: SZCZECIN Rejestracja: 10 Gru 2009, Posty: 4596 Pomógł: 56
|
nickoo napisał(a): a czasem nie ślizga się sprzęgło?
też o tym pomyślałem
ale do 7tyś by wskazówka szła ?
|
|
Góra |
|
|
xONx |
#455522 Wysłany:
23 Mar 2011, 14:50; Temat postu: |
|
|
Paparazzi |
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: pomorskie [G]
Miejscowość: Gdańsk/Malbork Rejestracja: 12 Sty 2009, Posty: 3082 Pomógł: 17
|
czy przy zmianie biegu tak się dzieje może coś z zamachem
P.S. echomanx jak piszesz to używaj kropek, przecinków i wszelkich znaków interpunkcyjnych. Łatwiej wtedy czyta się co kto napisał.
_________________ Jest kraj, gdzie od wieków wolność ma barwę krwi Jest miasto, magia dziejów w jego murach tkwi Jest klub w tym mieście w barwach bieli i zieleni Jest wiara i tradycja której nic nie zmieni.
----
Odpowiedni ludzie mówią o tym cudzie kiedy Punta się zjeżdżają VW się kłaniają
|
|
Góra |
|
|
b3liar |
#455665 Wysłany:
23 Mar 2011, 21:31; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Inne
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 26 Lip 2010, Posty: 626 Pomógł: 1
|
a slychac to zwiekszenie obrotow do maksymalnych czy tylko obrotomierz tak pokazuje ?
|
|
Góra |
|
|
echomanx |
#455847 Wysłany:
24 Mar 2011, 12:44; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
Rejestracja: 23 Mar 2011, Posty: 7
|
dokłanie problem polaga na tym, ze podczas dodania gazu obrotomierz idzie do gory i silnik wyje jakbym trzymal sprzegło, a jest tylko gaz. Nie moge gwaltownie ruszyc tylko smaochod sie wolno rozpedza, nawet podczas jady kiedy jade 40 km/h na 3 biegu i chce przyspieszyc bo mi wyje nawet jak zmienie bieg na 4 lub 5 to po dodaniu gazu obrotomierz sie zamyka, a samochod porusza sie powoli nie ma mocy i wlasnie nie wiem co to jest a mam punto 2 z 2000 roku 1.2 8 zaworowy.
Ktos mi powiedzial ze to moga byc luzy na sprzegle jakas linka ale kompletnie sie na tmy nie znam ... wiec nie wiem
jedni mowia ze mam sprzeglo spalone i do wymiany jest cale ale tez nie wiem wiec prosze o pomoc
|
|
Góra |
|
|
b3liar |
#455848 Wysłany:
24 Mar 2011, 12:46; Temat postu: |
|
|
Puntoświr |
Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Inne
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 26 Lip 2010, Posty: 626 Pomógł: 1
|
sprzęgło ci się ślizga
zrób tak: zaciagnij reczny mocno, odpal auto, wrzuc 4, zwieksz obroty do 3 tys. i pusc sprzeglo. Jak zgasnie to sie nie slizga, ale jak nie zgasnie to spzeglo do naprawy/wymiany.
Najprawdopodobniej trzeba bedzie wymienic tarcze, docisk, lozysko. Ale to juz mechanik powinien ocenic.
|
|
Góra |
|
|
echomanx |
#455858 Wysłany:
24 Mar 2011, 13:32; Temat postu: |
|
|
Sympatyk kropek |
Rejestracja: 23 Mar 2011, Posty: 7
|
b3liar napisał(a): sprzęgło ci się ślizga
zrób tak: zaciagnij reczny mocno, odpal auto, wrzuc 4, zwieksz obroty do 3 tys. i pusc sprzeglo. Jak zgasnie to sie nie slizga, ale jak nie zgasnie to spzeglo do naprawy/wymiany.
Najprawdopodobniej trzeba bedzie wymienic tarcze, docisk, lozysko. Ale to juz mechanik powinien ocenic.
zrobilem tak jak napisales nie zgasl... czyli to co nie chcialem uslyszec jednak bedzie prawda do wymiany... cale sprzeglo jak cos mozecie mi doradzic jakie sprzeglo do auta mojego kupic ? co jest najlepszym rozwiazaniem
|
|
Góra |
|
|
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum Nie możesz dodawać załączników na tym forum
|
|