You Tube • FAQ •  Szukaj •  Zarejestruj się •  Zaloguj się 




Obecny czas: 23 Lut 2019, 05:15

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 34 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2
Autor Wiadomość
 
 Post #845577 Wysłany: 26 Sty 2019, 15:47; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju i filtru oleju.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Inne
Wersja: S
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 12 Cze 2016,
Posty: 460
Pomógł: 8
Niestety byli zbyt popularni, a Polska była przeznaczona do "przemiany ustrojowej", czyli taniej siły roboczej dla obcych korporacji. Żadna wynalazczość i własny przemysł nie wchodził w grę, poziom edukacji też obniżono (mamy pseudo inżynierków w większości, są produkowani masowo jak "humaniści"). Prowadzący "Sondę" byli niewygodni, więc ich prawdopodobnie usunięto (klasyczne metody służb specjalnych, np. wypadek samochodowy, pożar, a pojedynczy człowiek może mieć zawał, albo można mu zrobić samobója).

Dalsze ciekawostki z książek. Praca dyplomowa za chwilę z tego tematu będzie. 8)
Załącznik:
Komentarz do pliku: Polecam publikację (na Allegro od 4 zł.).


Coś nowszego, ale zjawiska opisane te same (jednoczesny wzrost i spadek lepkości oleju w trakcie zużywania się).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Jednoczesny spadek i wzrost - co przeważy nie wiadomo.


Przykładowa lista pierwiastków i źródła pochodzenia. Oczywiście, gdyby badanie oleju było rutynowe w motoryzacji.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Analiza oleju - pierwiastki i ich źródła...


Głupotą współczesną w samochodach osobowych jest zmniejszanie objętości oleju. W ciężarówkach jest proporcjonalnie (do mocy silnika i pojemności skokowej) dużo więcej oleju (i filtrowanie lepsze). Czyli projektanci wiedzą co robią (ze szkodą dla osobówek).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Celowe "postarzanie produktu". Planned Obsolescence.


Tu uwaga na płukanki, bo mogą oderwać zanieczyszczenia/nagary i przytkać smok pompy. Na YouTube ktoś nagrał fajny filmik, że przed płukanką w świeżo zakupionym, używanym (czyli nieznanym) samochodzie, wypada dokonać inspekcji, zdjąć miskę i ją mechanicznie wyczyścić. Wcześniej nie wiecie, co jest w silniku. Starą metodą (w erze olejów mineralnych) płukania był po prostu olej (silnikowy lub warunkowo dopuszczalny tańszy od docelowego, nawet hydrauliczny, wrzecionowy, maszynowy).
Albo po prostu nie "oszczędzać" i częściej zmieniać olej (to nie będzie potrzeby płukania).
Wszelkie wynalazki, jak nafta, rozpuszczalniki, są używane, ale do mycia części po wymontowaniu z silnika, normalnie taka chemia nie powinna się w silniku znaleźć. Płukanie olejem jest za drogie, dlatego mało popularne (przynajmniej w motoryzacji). Ale wzmianki o tym w literaturze kiedyś były.
Załącznik:
Komentarz do pliku: "Technologia naprawy i obsługi pojazdów samochodowych".



Grande ma mniej oleju niż starsze generacje Punto (np. P1 z silnikiem 1,1 miało chyba ze 3,5 litra około). Dla przypomnienia (dla świeżaków, co nie wiedzą "jaki olej" - ciągle są zakładane takie tematy), patrzymy na wszystko, nie tylko klasę lepkości. Czyli olej do Grande ma być: 5W/40 oraz z normą/specyfikacją Fiat 9.55535 oraz ACEA A3/B3(4) (na pewno nie z literkami "C").
Załącznik:
Komentarz do pliku: eLearn - wszędzie (prawie) ten sam olej?


Co do pełnej Fiatowskiej normy (ostanie literki po numerze), to jest niekonsekwencja w "eLearn". Bo z takiej listy w internecie wynika, że benzyniaki i diesle powinny mieć nieco inną normę (a nie wszystkie "-M2"), chociaż nazwy oleju "Selenia" się różnią (jakieś "K" oraz "WR").
Załącznik:
Komentarz do pliku: FIAT 9.55535-xx


Co do wymian, to niestety bez badania próbki oleju, można zgadywać "na oko" (raz lepiej, raz gorzej, ocenić, czy się mocno - "organoleptycznie" - zmieniła lepkość, barwa, czy wyraźnie czuć paliwo/spaliny w oleju). Jedyne co można zrobić (szybko, tanio i amatorsko, hobbystycznie), to poprawić filtrowanie (choćby raz, dla eksperymentu), czyli proponowana wcześniej dodatkowa zmiana samego filtra w połowie okresu wymiany oleju, może pomóc np. na słynny "warkot silnika" przy odpalaniu (do pewnego stopnia normalne we wszystkich Punto i nie tylko). To już z innej książki (też polecam).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Bez badań nie można w 100% naukowo ocenić oleju.


Ciekawostka. Sam olej może być i bywa korozyjny.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Olej może być korozyjny...


Jeszcze ciekawsze. Niektóre niekorzystne procesy zachodzą intensywniej na zimno (bo się woda skrapla).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Niektóre typy korozji są agresywne na zimno!


Nieregularna jazda i długotrwałe przestoje, szczególnie zimowe, bardzo szkodzą i zwykły olej nie chroni silnika. Do długich postojów, czy do transportu (np. drogą morską), są oleje antykorozyjne.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Są specjalne oleje antykorozyjne do długiego postoju.



Góra
 Profil  
 

 
 Post #845761 Wysłany: 04 Lut 2019, 11:27; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju i filtru oleju.
Offline
Puntomaniak

Samochód: Grande Punto 5d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Województwo: zachodniopomorskie [Z]
Rejestracja: 01 Lut 2016,
Posty: 83
Pomógł: 5
pmx007p1 napisał(a):
na pewno nie z literkami "C").


Niby dlaczego do Grande ma nie być używany olej klasy C? Czyżby włosi się nie znali i w instrukcji pisali bzdety? Załącznik ze zrzutem z instrukcji obsługi do GP. Coś chyba wprowadzasz ludzi w błąd.


Załączniki:

Góra
 Profil  
 
 
 Post #845767 Wysłany: 04 Lut 2019, 17:06; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju i filtru oleju.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Inne
Wersja: S
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 12 Cze 2016,
Posty: 460
Pomógł: 8
Zrób troszkę większe rozeznanie, niż tylko zajrzenie do jednej wersji instrukcji. Źródeł jest więcej.

1. Pierwsze Grande miały zalecaną specyfikację Fiata z końcówką -M2 (czyli wystarczy A3/B3). To wszystko stara rodzina FIRE pamiętająca konstrukcyjnie lata osiemdziesiąte ubiegłego Wieku. Zwykła, stara seria olejów.
Załącznik:
Komentarz do pliku: PIERWSZA OFICJALNA WŁOSKA SERWISÓWKA.


Ten temat dotyczy wymiany oleju właśnie w takich najprostszych jednostkach (1,2 i 1,4). Była taka przykładowa dyskusja kiedyś: http://fiatpunto.com.pl/topic24509.html. Wyjaśnili ładnie o co chodzi.

2. W instrukcjach są błędy, przeoczenia, zmiany wprowadzane z czasem (głównie jak się zmienią normy spalin).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Z biegiem lat zachodzą zmiany w instrukcjach.



3. W tej samej instrukcji jest reklama starszych serii olejów Selenia i olej "K" miał wtedy tylko A3/B3.
Załącznik:
Komentarz do pliku: Stare oleje miały w większości tylko A3/B3.


Przykład sklepu z takim olejem: https://www.petrostar.pl/oleje/oleje-silnikowe/selenia/496950482/selenia-k-5w40-5l,p4376795
Selenia wspomina, że to właśnie był olej do odmłodzonej rodziny FIRE pod emisję Euro4...

4. Nowsze specyfikacje wynikają więc głównie z powodów ekologiczno-ekonomiczno-prawnych, później konstrukcyjnych. Takie czasy. Przykładowo do silników StarJet i MultiAir były dedykowane odmiany olejów i te już owszem miały "C" (nawet na etykiecie oleju jest). Zwykły "benzyniak" nie potrzebuje "C" (najnowsze możliwe Diesle tak).
Multi. Opis błędny (A3/B3): https://www.petrostar.pl/oleje/oleje-silnikowe/selenia/496950482/selenia-k-5w40-1l,p416377630
Star (też na etykiecie "C"). https://www.petrostar.pl/oleje/oleje-silnikowe/selenia/star/selenia-star-5w40-1l,p546297104

5. Możliwe, że zachowawczo w instrukcji napisali właśnie najnowsze, najostrzejsze wymagania (nawet wybiegając w przyszłość, zmiana z Euro4 na 5), bez wdawania się w szczegóły (która odmiana do jakiego silnika i dlaczego).
Teraz w ogóle nowa gama olejów ma tylko "C": http://www.selenia.com/en/selenia-nuova-gamma.asp Są głosy, że starsze konstrukcje (jak najprostsze wersje FIRE) lepiej się zachowują na olejach "Ax/Bx" niż "Cx" (bo tu jest większe skupienie przy kompozycji dodatków na normach spalin ze szczególnym naciskiem na Diesle i czystości w silniku, a nie smarowaniu).

Przekaz tematu jest taki, że: olej ma być odpowiednio często zmieniany. Nie "przeciągać" wymian. Zainteresować się filtracją.
Wtedy silnik "przeboleje" odstępstwa w typie/klasie, normach, specyfikacjach oleju. Ideałem jest trzymanie się instrukcji (ale po weryfikacji z kilku źródeł oraz prześledzeniu zmian jakie zachodziły historycznie w danej rodzinie silników, z uwzględnieniem realiów prawno-ekologicznych i poprawności politycznej w korporacjach - bo to wpływa na treść instrukcji).


Ostatnio edytowany przez pmx007p1, 04 Lut 2019, 17:17, edytowano w sumie 1 raz

Góra
 Profil  
 
 
 Post #845768 Wysłany: 04 Lut 2019, 17:11; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju i filtru oleju.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Rafał
Samochód: Punto II 5d
Silnik: 1.2 8V 60KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: SX
Województwo: śląskie [S]
Miejscowość: SZ SY SCZ
Rejestracja: 25 Lis 2018,
Posty: 244
Pomógł: 8
Gdzie silnik FIRE w latach 80 był szczytem techniki w małych samochodach masowej produkcji :) a 16 zaworowe były dopiero w pampersach :wink:

_________________
Cent -> topic59276.html


Góra
 Profil  
 
 
 Post #845769 Wysłany: 09 Lut 2019, 23:37; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju i filtru oleju.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Inne
Wersja: S
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 12 Cze 2016,
Posty: 460
Pomógł: 8
Uwaga, sensacja-rewelacja. Silnik 1,4 8V ze zmiennymi fazami, na rynku Brazylijskim ma mieć 15W/40 ACEA A3 (Fiat ...-G2).
Wymiana oleju zalecana co 15 tysięcy (lub rok) lub w cięższych warunkach 7,5 tys. km. Żadnego "long life"!
Załącznik:
Komentarz do pliku: Niewiarygodne: nowe 1,4 8V (VVT) i 15W/40?


Link do instrukcji obsługi: https://www.fiat.com.br/content/dam/fiat-brasil/manuais-carros/1951520.pdf
W Jewropie zaostrzają normy, a w Ameryce południowej mają to gdzieś (plus klimat cieplejszy, stąd 15W i A3, plus dochodzą być może niuanse związane z etanolem w paliwie lub nawet samym "spirycie" w baku).

Stąd proponowany na europejskim rynku (i przez dobrych mechaników i "kumatych" hobbystów) kompromis (europejskie 5W/40 ze względu na klimat, ale normy raczej starsze Ax/Bx, bardziej pasujące do wiekowej konstrukcji, ale na "C" też będzie działać). Inny powód "wiary" w starsze zalecenia, to ogólny poziom kompetencji inżynierów kiedyś był wyższy i mieli więcej do powiedzenia. Teraz rządzi polityka, ekologia i prawnik z księgowym, a nad wszystkim czuwa HR (kadry), czy przypadkiem kogoś nie molestują.

Czy są jeszcze jakieś uwagi? 8) Jeśli tak, to pisać skargę do centrali Fiata (nie do mnie) bo "wprowadzają w błąd"...

[ Dodano: 09 Lut 2019, 23:37 ]
============================= Zmiana tematyki. ============================

Pseudo-naukowy test odporności gumy. Namoczyłem stare uszczelniacze zaworowe (wymienione kiedyś profilaktycznie, zachowały kształty, wymiary i elastyczność) w różnych chemikaliach (niestety zabrakło oleju napędowego - test do powtórzenia kiedyś). Czas trwania równy tydzień. Użyte środki:
1. Paliwo do piły spalinowej, benzyna + olej do 2-suwów.
2. Nafta świetlna.
3. Płyn hamulcowy DOT-4 z celowo dolaną wodą (dużo, 10-20%).
4. Oryginalne WD-40.
5. Zmywacz do hamulców "Berner".
6. Terpentyna balsamiczna.
7. Aceton.
8. Denaturat (wersja bezbarwna).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Benzyna, Nafta, DOT4, WD40, Zmywacz, Terpentyna, Aceton, Denatural.


Po tygodniu uszczelniacze zostały wyjęte i każdy potarty, "rozmazany" o papier. Efekty jak na obrazku... Najbardziej guma (nieznany gatunek niestety) klei się i maże się po...płynie hamulcowym, natomiast najbardziej spuchła (przyrosty były głównie na wysokości) po acetonie, a najmocniej zesztywniała po nafcie (w drugiej kolejności po WD-40), można wstępnie założyć, że olejowi napędowemu pod względem właściwości odpowiadają właśnie rzeczy typu nafta i WD-40. Test pokazuje, że żadna chemia obojętna dla gumy nie jest ("coś" się zawsze dzieje).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Chemia NIE jest obojętna dla gumy!


Jeszcze jeden "test", czy uszczelniacze na wcisk trzymają się na trzonku zaworu, czy zrobił się luz. To nic nie znaczy, że jak się na zimno trzyma, to by w trakcie pracy prawidłowo uszczelniał (nie można takich wniosków wyciągać). Po wyschnięciu uszczelniacze wracają do poprzednich wymiarów, z wyjątkiem jednego, z płynu hamulcowego (zmiany są trwałe, to ten jest teraz najwyższy, tamten po acetonie się skurczył).
Załącznik:
Komentarz do pliku: Większość się jako-tako trzyma trzonka.


Takie testy (tylko lepiej) powinni robić nasi motoryzacyjni YouTuberzy (a nie robią, co źle o nich świadczy).


Ostatnio edytowany przez pmx007p1, 09 Lut 2019, 23:59, edytowano w sumie 1 raz

Góra
 Profil  
 
 
 Post #845932 Wysłany: 09 Lut 2019, 23:47; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju i filtru oleju.
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Emotion
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: Nowy Targ
Rejestracja: 02 Lis 2011,
Posty: 1934
Pomógł: 45
no ale co w tym dziwnego ? widziałeś kiedyś prawdziwą zimę w Brazylii ? tam panuje klimat równikowy wiec jeżeli wsadzisz grzałkę do misy olejowej i co rano będziesz grzał olej to silnik będzie śmigał tak samo jak na 5w

_________________
topic57539.html <---- moje Grande Punto z rzeszy
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #845934 Wysłany: 10 Lut 2019, 00:01; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju i filtru oleju.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Samochód: Inny
Silnik: Inny
Paliwo: Inne
Wersja: S
Województwo: Poza Polską
Rejestracja: 12 Cze 2016,
Posty: 460
Pomógł: 8
Ale mnie tu nic nie dziwi, to bardziej do innych, mniej (póki co) zorientowanych w zaleceniach, normach, różnicach między rynkami (EU kontra reszta świata - i jak to wpływa na treść instrukcji obsługi).


Góra
 Profil  
 
 
 Post #845935 Wysłany: 10 Lut 2019, 00:06; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju i filtru oleju.
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Imię: Krzysztof
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.4 8V 77KM
Paliwo: Benzyna
Wersja: Emotion
Województwo: małopolskie [K]
Miejscowość: Nowy Targ
Rejestracja: 02 Lis 2011,
Posty: 1934
Pomógł: 45
jak bym mieszkał we włoszech lub bliżej równika śmiało bym lał 10w a nawet 15w wielkiej rewelacji nie ma :D

_________________
topic57539.html <---- moje Grande Punto z rzeszy
Image


Góra
 Profil  
 
 
 Post #845946 Wysłany: 10 Lut 2019, 20:54; 
 Temat postu: Re: Wymiana oleju i filtru oleju.
Offline
Puntoświr
Awatar użytkownika

Imię: Paweł
Samochód: Grande Punto 3d
Silnik: 1.3 75KM mJTD
Paliwo: ON
Wersja: Active
Województwo: śląskie [S]
Rejestracja: 01 Wrz 2017,
Posty: 435
Pomógł: 9
Ja wymieniam olej .............. najczęściej 5w40 lub tak jak mi leja w serwisie 5w50 :E

Przebieg 270 tys wymiany co 30-35 tys

[ Dodano: 10 Lut 2019, 20:54 ]

rafal-and-anusiak, nigdy ale to nigdy przenigdy niech nikt nie wpadnie na pomysł aby odpalić samochód bez oleju nawet na 0,00000000001 sekundy, bo będziecie mieli przyjemność zrobić sobie remont silnika.


Teść zawsze odpala silnik na ok 5 sekund bez oleju ...........twierdzi ze pompa musi wypompować resztki starego :E ... nigdy remontu nie robił :E


Załączniki:

Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 34 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2


Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina (czas letni)


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Style based on FI Subsilver by phpBBservice.nl
Forum Fiata Punto © 2006 - 2013
Tłumaczenie: phpbbhelp.pl
phpBB SEO